firewire ekstern harddisk
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 23-01-05 13:54

Tak for gode svar på mine mac-spørgsmål, -

Og så lige et spørgsmål mere:

Jeg købte en maxtor one touch ekstern harddisk. Tilsluttede den med usb til
en pc - ingen problemer, disken kom op.

Men ak og ve, med en firewire til min mac g4, sker der absolut intet.

Jeg troede det var så ligetil når det nu var mac, men jeg har ledt alle
vegne, - det ser ikke ud til, at disken mounter mac-en.

Er der nogen, der har en god ide´.

Svend Erik Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 14:16

In article <41f39e7e$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Svend Erik Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Jeg troede det var så ligetil når det nu var mac, men jeg har ledt alle
> vegne, - det ser ikke ud til, at disken mounter mac-en.

Prøv at se hvad diskværkltøj i hjælpeværktæjer siger
(Disk util i utilities mappen).

Fra : Klaus Harbo

Dato : 23-01-05 17:16

Jeg har ogsΠen Maxtor OneTouch som jeg hidtil har brugt forbundet
til PC/Windows via USB. Jeg har netop idag tilsluttet den til min
Imac G4 via firewire - ingen problemer dŽr.

-Klaus.

Fra : Erik Richard

Dato : 23-01-05 18:21

Hej Svend Erik

Svend Erik Jørgensen wrote:
> Tak for gode svar på mine mac-spørgsmål, -
>
> Og så lige et spørgsmål mere:
>
> Jeg købte en maxtor one touch ekstern harddisk. Tilsluttede den med usb til
> en pc - ingen problemer, disken kom op.

Bruger du WinXP? - I så fald kan det være dér, problemet er opstået. -
Og jeg går ud fra, du kører med OS X på Mac'en...

> Men ak og ve, med en firewire til min mac g4, sker der absolut intet.

Har du prøvet at sætte den til din G4 via USB også, - hvad sker der så?

Fulgte der en driver CD med disken? - hvis ja, så formentlig med LaCie
Utilities eller Intech HarddiskSpeedtools (HDST). Jeg vil i givet fald
anbefale, at du installerer det medfølgende software, selvom det i
teorien ikke burde være nødvendig.

OneTechs diske kan nogle gange opføre sig ret besynderlig. Jeg havde en
OneTech brænder, som jeg ville bruge på to nøjagtig ens G3 med nøjagtig
samme system og konfiguration. - På den ene gik det fint, mens den ikke
kunne bruges på den anden, før jeg installerede LaCie Silverlining
Utilities...

> Jeg troede det var så ligetil når det nu var mac, men jeg har ledt alle
> vegne, - det ser ikke ud til, at disken mounter mac-en.
>
> Er der nogen, der har en god ide´.

Det burde også være let og smertefrit. Du skriver ikke, hvor stor disken
er, men som ekstern bør str. op til ihvertfald 3-400gb ikke være et
problem med FW.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du sætter disken til via FW, lokaliserer
den i 'Diskværktøj', markerer disken og omformatterer den i FAT32 (DOS),
men med afkrydsning af feltet for installering af OS 9 drivere også, -
også selvom du kun bruger OS X. Det kan være, at der simpelthen mangler
en driver på disken, og den bliver ikke lagt automatisk.

Efter en omformattering skulle disken gerne komme frem på skrivebordet.
Hvis den stadig ikke dukker op på skrivebordet. Så gå ind i 'Finder'
indstillingerne og check, om feltet for eksterne enheder er afkrydset,
så de mounter ved tilslutning/start.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Martin Stender

Dato : 24-01-05 09:38

Det skal også lige siges, at Panther kan kun læse NTFS - ikke skrive.

Hvis du skal have en 'ægte' crossplatform disk, så hænger du nok på FAT32.
Jeg ved ikke, om Windows kan håndtere diverse unix-formater, men hvis den
kan, er det måske også en idé.

Mvh.,
Martin

"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message
Hej Svend Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-01-05 00:44

Svend Erik Jørgensen wrote:

> Men ak og ve, med en firewire til min mac g4, sker der absolut intet.

Har du prøvet med andre FireWire-enheder? Ellers kunne det tyde på at
FireWire-porten er brændt af, hvilket jeg har oplevet på 2 maskiner

Nu ved jeg ikke hvilket system du bruger, men hvis det er OS X 10.3 kan
du prøve at åbne "Om denne mac" i æble-menuen og klikke på knappen
"Flere oplysninger" der åbner Systemprofil. Her kan du vælge FireWire
under Hardware (i venstre side) og tjekke at der rent faktisk er en
FireWire-bus listet. På de 2 maskiner med ødelagt FireWire-port jeg selv
har, står der herinde noget ala "Ingen oplysninger", og de reagere
naturligvis heller ikke på tilslutninger.

Blot et skud i tågen, jeg håber du finder grunden til problemet.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«