Reperation af Mac
Fra : Jesper Sommer

Dato : 21-01-05 17:37

Hej Gruppe,

Jeg er ikke selv Mac bruger, men overvejer at blive det. OSX er jo alt
for sejt Jeg overvejer ligeledes at overbevise udvalgte
familiemedlemmer til at følge med på dette "platform skift". Selv vil
jeg gå efter en G5 Tower model (som man kan spille på *g*), mens
familien nok vil være mere interessede i den nye Mini-model der ikke
koster en brik.

Desværre er der sået tvivl i mit sind ! En bekendt har for ca. 1 år
siden købt den størte G5 der kunne købes for penge på det tidspunkt.
Dvs. den absolutte top-model. Den gik så i stykker engang i December.
Bevares, den slags kan ske, det har jeg stor forståelse for.

MEN !

Reperationstiden var på næsten en hel måned ! Jeg vil ikke skrive navnet
på pågældende firma her, for jeg vil ikke svine dem til offentligt, men
lad os bare slå fast at der er tale om den ene af de to største Mac
forhandlere herhjemme.

Spørgsmålet er så: Er det normalt at der er så lang reperationstid ?
Hvad er jeres erfaringer med de få tilfælde, hvor en Mac går i stykker ?

Venligst

- Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-05 18:31

In article <41f12fe3$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Jesper Sommer <dknewsgroups4js@conceptfactory.dk> wrote:

> Spørgsmålet er så: Er det normalt at der er så lang reperationstid ?
> Hvad er jeres erfaringer med de få tilfælde, hvor en Mac går i stykker ?

For år tilbage havde jeg en PowerBook 5300cs, som var en meget uheldig
serie med meget vrøvl. Den blev repareret nogle gange hos OfficeLine i
Odense. Jeg fik at vide, at der gik tre uger, før de fik tid til at se
på maskinen. Derefter gik der vel et par uger. En enkelt gang havde de
den i to måneder, fordi de ventede på reservedele. Da den var et par år
gammel, gik den i stykker igen. Da var jeg flyttet til Esbjerg, og jeg
fik den repareret gennem et andet firma. Det har måske været Caslon, men
hæng mig ikke op på det. De sendte den til Holland, og det gik hurtigt.
Jeg tror, den kom tilbage efter en uge.
Lige nu venter jeg på min PowerBook G4 TiBook, der knækkede et
hængsel d. 26. november. Den skulle ligge nede på posthuset, og jeg får
den måske i morgen. Vi har en lille enmandsforhandler her i Esbjerg, og
han brugte en del tid på at overbevise Apple om, at den skulle repareres
under den to-årige reklamationsret. Jeg ved ikke, hvor lang tid det tog
ham. Som jeg har forstået det, har han sendt den til Apple DK, der så
har sendt den videre til reparation i Holland. Mellem jul og nytår fik
jeg at vide, at den var i posten. Den blev åbenbart sendt til Apple DK,
og så har det taget min forhandler lidt tid at få den sendt. Men nu
skulle den altså være her. Hvor lang tid de enkelte led har været om
det, ved jeg ikke præcis.
Til gengæld har jeg hørt om flere, der har fået repareret
bærbare Mac'er under AppleCare, og det har taget mindre end en uge, fra
den blev hentet, til de havde den tilbage. Så noget af det første, jeg
gjorde, var at købe AppleCare til den iBook, vi købte i efteråret.
Generelt er det vist meget langvarigt at få repareret computer.
Der har været mange klagesager. Og det er besynderligt, for en computer
bruger mange jo delvis erhvervsmæssigt. Et fjernsyn derimod er ren
underholdning. Det kan man altid får repareret hurtigt, og man får et
låne-fjernsyn imens. Det gælder i hvert fald, hvis man køber B&O hos en
radioforhandler. Men pris- og imagemæssigt kan man vel roligt
sammenligne Apple med B&O.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Sommer

Dato : 21-01-05 20:26

Henrik Münster wrote:
> [...]
> den blev hentet, til de havde den tilbage. Så noget af det første, jeg
> gjorde, var at købe AppleCare til den iBook, vi købte i efteråret.

Det forstår jeg godt, og jeg er heller ikke bange for at betale for
Service. Men køber jeg f.eks. en DELL, så er der alm.
indleveringsgaranti, og det tager aldrig over en uge. Vælger jeg deres
super-guld-ekstra-plus support, som vel modsvarer "AppleCare", så kommer
der en gut fra ServiceGruppen ud til min adresse inden for 8
arbejdstimer og reparerer den på stedet, så den virker inden han går !

Der er forskel på PC forhandlere. Hvis jeg havde købt en bambus maskine
af en tilfældig hardware-pusher på Lyngby Hovedgade, så ville jeg ikke
forvente samme service som for en anerkendt mærkevare. (Muligvis
undtagen fra de rædselsfulde "varehuse" der aldrig har service uanset
hvilket produkt det handler om).

Jeg betragter (trods jeg ikke ejer en endnu) Apple som et high-end
produkt, så din analogi med B&O er jo rigtig god. Men jeg er ikke helt
tryg endnu ... og satser på lidt flere indlæg i gruppen ...

Venligst

- Jesper

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-01-05 19:44

Jesper Sommer skrev:

> Reperationstiden var på næsten en hel måned !

Det var godt nok længe!

> Spørgsmålet er så: Er det normalt at der er så lang reperationstid ?

Jeg har et par gange haft computere til reparation hos officeLine i
København, og det har begge gange taget under en uge.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Sommer

Dato : 21-01-05 20:27

Jesper Juellund Jensen wrote:
> Jeg har et par gange haft computere til reparation hos officeLine i
> København, og det har begge gange taget under en uge.

Det kan de vist ... ikke altid leve op til ... øhm ...

- Jesper

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-01-05 21:17

Jesper Sommer skrev:

> Det kan de vist ... ikke altid leve op til ... øhm ...

Så fandt vi da vist ud af, hvem ... altså ... hmm ...

Nå, jeg har åbenbart været heldig - eller du har været uheldig.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-01-05 19:57

> [...]

> Spørgsmålet er så: Er det normalt at der er så lang reperationstid ?
> Hvad er jeres erfaringer med de få tilfælde, hvor en Mac går i stykker ?

Henriks historie lyder ikke god, men jeg har til gengæld en positiv
historie. Jeg havde for ca. 3 år siden en PowerMac G4 Cube, hvor
Firewire-portene brændte af. Jeg ringede direkte til Apple, og de
klarede hele proceduren.

Det var sket i starten af ugen, og fredag kom de og hentede maskinen
på mit arbejde, da jeg jo ikke var hjemme om dagen. De havde selv en
kasse med, som den skulle pakkes ind i. Tirsdagen efter kom selvsamme
DHL-mand tilbage med maskinen. I mellemtiden havde den været i Holland
og blevet repareret!

Så det kan altså også gå stærkt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-05 21:22

In article <ctv7c2-g15.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> historie. Jeg havde for ca. 3 år siden en PowerMac G4 Cube, hvor
> Firewire-portene brændte af. Jeg ringede direkte til Apple, og de

Jeg har spekuleret på, om jeg var uheldig med den person, jeg fik fat i
hos Apple. Jeg har før hørt, at service-niveauet afhænger meget af, hvem
man tilfældigvis får fat i. Han var meget afvisende. Jeg må tilstå, at
jeg var så chokeret over, at min computer var groundet, at jeg havde
glemt de to års reklamationret, da jeg talte med ham. Og han nævnte det
ikke. Han nævnte bare 1 års garanti, og det er jo det, jeg er vokset op
med, og som Apple officielt yder. Men de skal jo også overholde lovene i
de forskellige lande, og her i Danmark har vi jo fået to års
reklamationret. Jeg spurgte derfor til at få repareret computeren, og
han mente faktisk ikke, det kunne betale sig. Så henviste han mig til
den lokale reparatør her i Esbjerg. Reparatør er nok et stort ord. Det
er et lille enmandsfirma, der sælger IT-løsninger og er Apple-forhandler.
Måske var det gået anderledes, hvis jeg havde nævnt
reklamationsretten, men jeg tvivler egentlig lidt. Forhandleren her i
byen siger, han havde meget bøvl med at få Apple til at anerkende det.
Han måtte bl.a. sende foto ind af hængslet. Han prøvede vist at få
reservedele sendt, så han selv kunne skifte hængslet, men Apple endte
med at ville have computeren sendt ind. Som sagt skulle den være kommet
til posthuset, så der er begrundet håb om, at jeg får den i morgen. Nu
håber jeg ikke, den er ridset og bulet. Det har man jo også hørt grimme
rygter om.
Men igen, så står historien i skarp kontrast til det, mine
forældre f.eks. har oplevet med et B&O fjernsyn til samme pris. Der er
en helt anden service. Og det burde der jo også være, når man køber
noget til kr. 30.000,-.
Til slut skal det siges, at jeg jo bor helt herovre i Esbjerg.
Hvis jeg boede i en større by med en forhandler med eget værksted og
større gennemslagskraft overfor Apple, så ville det måske være gået
nemmere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Tes

Dato : 21-01-05 22:31

Min erfaring siger også at AppleCare er noget der rykker. Maskinen
afhentes af kurer og et par dage efter er den nærmest tilbage igen. Det
går hurtigt! Problemet med indlevering til en dansk forhandler er nok at
de ofte også sender den videre til Apple eller må vente på en reservedel,
dermed kommer det selvfølgeligt til at tage længere tid. Egne erfaringer
siger 1-2 uger hos OfficeLine - inden nogen farer i blækhuset: Det har
muligvis taget længere for andres vedkommende.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-01-05 09:16

Tes <Tes@no-spam.com> wrote:

> [...]
> siger 1-2 uger hos OfficeLine - inden nogen farer i blækhuset: Det har
> muligvis taget længere for andres vedkommende.

Mine erfaringer med Officeline, er at der er laaang ventetid ved køb af
ny computer. Ok for mig, det er værd at vente på

M.h.t. rep. har det de gange jeg har haft den inde , taget mellem 1-3
uger.

Men lad ikke det gøre dig nervøs, sats på at du får en maskine der
funker

I den modsatte grøft købte min mand en PC i Computercity, den var i udu
fra starten, og måtte ind 2 gange, det tog næsten 3 mdr!!

Så jeg ville ikke lade det influere på mit valg, tænk hvis den aldrig
går istykker!

Og ellers som nævnt, Applecare, hvis man ikke KAN undvære computeren for
længe.

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jesper Sommer

Dato : 22-01-05 16:13

> [...]
> ny computer. Ok for mig, det er værd at vente på
>
> M.h.t. rep. har det de gange jeg har haft den inde , taget mellem 1-3

Syntes du ikke, at tre uger er lige i overkanten af, hvad man kan
forvente af reperationstider på en "high-end" computer fra en anerkendt
mærkevareproducent ?

> Men lad ikke det gøre dig nervøs, sats på at du får en maskine der
> funker

Beklager, men det er noget sludder *g* Alle producenter laver
mandagseksemplarer - både Dell, Compaq, B&O, og Apple. Jeg vil tro det
rammer mindst 2% af deres produktion, så der er altså 2 købere ud af 100
der får sådanne produkter. Sandsynligheden for at det er mig, er
tilstede. I takt med at jeg får 3-4 familiemedlemmer lokket med på et
platform skift, vil den sandsynlighed stige. Hvis der er noget galt, vil
alle kigge på mig og sige "det var jo også Jesper der sagde det var så
godt"...

> I den modsatte grøft købte min mand en PC i Computercity, den var i udu
> fra starten, og måtte ind 2 gange, det tog næsten 3 mdr!!

Som tidligere nævnt, kan man i de rædselsdulde "varehuse" ikke få nogen
som helst service, uanset hvilket produkt man har købt. Så der skal man
bare lade være med at handle.

> Og ellers som nævnt, Applecare, hvis man ikke KAN undvære computeren for
> længe.

Jeg kan sagtens leve med en uge, og syntes det er lidt dumt at betale
overpris på 15-20% bare for at kunne forvente en rimlig reperationstid.
Alt over 2 uger er i mine øjne komplet urimeligt. Særligt på et produkt
der absolut ikke kan sættes i bås med en "bambus vare" ...

Men tak for dit input, det tæller alt sammen

Venligst

- Jesper

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-01-05 20:06

> Syntes du ikke, at tre uger er lige i overkanten af, hvad man kan
> forvente af reperationstider på en "high-end" computer fra en anerkendt
> mærkevareproducent ?

Jo! Jeg savner da banditten
Men min " afslappede" holdning skyldes nok også at jeg har andre
maskiner imens, men derfor bør det ikke tage for lang tid alligevel.

> Beklager, men det er noget sludder *g* Alle producenter laver
> mandagseksemplarer - både Dell, Compaq, B&O, og Apple.

Korrekt

> [...]
> Alt over 2 uger er i mine øjne komplet urimeligt. Særligt på et produkt
> der absolut ikke kan sættes i bås med en "bambus vare" ...

Til din oplysning , så mener jeg at rep. afdelingen i Holland ikke
bliver brugt mere af Officeline, det har vist givet dem et akut problem,
men man kan da håbe at det vil resultere i hurtigere rep. tid her i DK

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-01-05 17:14

In article <20050121223052131+0100@news.tele.dk>, Tes <Tes@no-spam.com>
wrote:

> [...]
> siger 1-2 uger hos OfficeLine - inden nogen farer i blækhuset: Det har
> muligvis taget længere for andres vedkommende.

Det er bare slut med afhentning. Jeg har lige skulle have en PBG4 til
rep og nu er det sådan at man selv skal fragte den til en dansk
reparatør!