Sære bogstaver på server
Fra : Jonas Voss

Dato : 21-01-05 13:28

I den uendelige saga, om at migrere fra OS 9 til OS X, med en Mandrake
9.2 som filserver, har jeg nu flere spørgsmål.

På serveren ligger der mange filer med danske tegn, under OS 9 kunne man
snildt læse dem (vel fordi de blev gemt med Mac-Roman, eller lignende),
men når jeg nu kigger på filerne på serveren igennem Finder, så er de
danske bogstaver blevet til nogle andre kombinationer. Et æ bliver
f.eks. til \be, og noget lignende for andre danske tegn.

Er der nogen der ved, om det er i OS X jeg skal ændre det således, at
den kan læse det tegnsæt der bliver serveret, eller er det på serveren?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der ved, om det er i OS X jeg skal ændre det således, at
> den kan læse det tegnsæt der bliver serveret, eller er det på serveren?

Er der tale om et HFS eller HFS+ volumen? HFS er ikke unicode og det kan
være du skal ændre tegntabel. Jeg mener man kan gøre det fra GUI ved at
markere volumen og vælge ævle+i.

afp serveren har osse en option hvor du kan sætte en defalt tegntabel
til "ældre" afp klienter. Kan det være en parameter i netatalk serveren
du skal skrue på?

slå på tråden hvis du er helt ude og skide...

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-01-05 12:24

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Er der tale om et HFS eller HFS+ volumen? HFS er ikke unicode og det kan
> være du skal ændre tegntabel. Jeg mener man kan gøre det fra GUI ved at
> markere volumen og vælge ævle+i.

Der er tale om et share på en Linuxserver der er ext3 formateret.
Desværre kan jeg nok ikke helt pille ved ævle+i på den, af glere grunde.
Ellers et godt forslag. Har du nogen idé om hvordan man ændrer tegnsæt
på en Mandrake 9.2s exports?

> afp serveren har osse en option hvor du kan sætte en defalt tegntabel
> til "ældre" afp klienter. Kan det være en parameter i netatalk serveren
> du skal skrue på?

Ikke længere, vi er nemlig sluppet af med netatalk (woohooo!), og kører
nu med static mounts via NetInfo. Det er en sand Lise.

> slå på tråden hvis du er helt ude og skide...

Det kan være det bliver nødvendigt, og takker.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

If you're not part of the solution,
you're part of the precipitate. - Steven Wright

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-05 00:39

> [...]

> Desværre kan jeg nok ikke helt pille ved ævle+i på den, af glere grunde.
> Ellers et godt forslag. Har du nogen idé om hvordan man ændrer tegnsæt

nej, ikke uden jeg ved hvilken serverdemon der bruges.

> Ikke længere, vi er nemlig sluppet af med netatalk (woohooo!), og kører
> nu med static mounts via NetInfo. Det er en sand Lise.

nfs ? eller er det stadig netatalk blot uden ævlesnask (afp over IP)?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-01-05 08:13

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> nfs ? eller er det stadig netatalk blot uden ævlesnask (afp over IP)?

nfs it is.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"My capacity for happiness,' he added,'you could
fit into a matchbox without taking out the matches first."