Flash-disk, MacOS X & XP Pro
Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-05 08:09

Jeg har en Flash disk, som jeg let kan flytte rundt mellem mine tre
hovedmaskiner: min G4/867 med nyeste MacOS X, og to Windåser: en laptop
og en desktop.

Men når Flashdisken har været sat ind i Mac'en, dannes der lynhurtigt
nogle unødvendige filer. Hver fil på disken med navnet xxx får
automatisk en kopi med navnet ._xxx. Hvorfor? Og hvordan undgår jeg det?

Filerne ses kun på Windåserne, som naturligvis ikke kan arbejde med
Mac'ens filsystem. Og da Mac'en ikke kan skrive til NTFS {hvornår bliver
den fejl rettet!}, må flashdisken altså være formatteret i FAT {FAT32?}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 08:39

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> nogle unødvendige filer. Hver fil på disken med navnet xxx får
> automatisk en kopi med navnet ._xxx. Hvorfor? Og hvordan undgår jeg det?

.._xxx er resourcegrenen, idet Windows ikke "ser" resourcegren og
datagren som én fil som MacOS X gør det. Du kan da prøve at slette
ressourcegrenen.

> Filerne ses kun på Windåserne, som naturligvis ikke kan arbejde med
> Mac'ens filsystem. Og da Mac'en ikke kan skrive til NTFS {hvornår bliver
> den fejl rettet!}, må flashdisken altså være formatteret i FAT {FAT32?}.

Mon ikke fuld NTFS understøttelse kommer med Tiger?
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-05 17:17

> ._xxx er resourcegrenen, idet Windows ikke "ser" resourcegren og
> datagren som én fil som MacOS X gør det. Du kan da prøve at slette
> ressourcegrenen.

Hvad i alverden skal MacOS X bruge en ressourcegren til på en FAT-disk?

> Mon ikke fuld NTFS understøttelse kommer med Tiger?

Det er ikke fremgået af hvad jeg har set. Kun at NTFS-understøttelsen
vil blive »forbedret«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 18:37

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Hvad i alverden skal MacOS X bruge en ressourcegren til på en FAT-disk?

til det samme som på enhver anden disk. Mange programmer/dokumenter til
Mac kræver en resourcegren for at fungere.

> Det er ikke fremgået af hvad jeg har set. Kun at NTFS-understøttelsen
> vil blive »forbedret«.

Aha, mon det ikke er det der menes med en forbedring?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-05 19:47

> til det samme som på enhver anden disk. Mange programmer/dokumenter til
> Mac kræver en resourcegren for at fungere.

Word-dokumenter skabt på en Windåse?

> Aha, mon det ikke er det der menes med en forbedring?

Nej, så ville man vel have skrevet noget med »fuld understøttelse«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 21:36

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Nej, så ville man vel have skrevet noget med »fuld understøttelse«.

Hvad er "fuld understøttelse"? Der kan være flere Windoesspecifikke
funtioner i NTFS som det ikke er relevant at understøtte.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 06:02

> Hvad er "fuld understøttelse"? Der kan være flere Windoesspecifikke
> funtioner i NTFS som det ikke er relevant at understøtte.

»Fuld understøttelse« vil naturligvis betyde, at man kan /skrive/ til
NTFS-diske, uden risiko for at det går galt. I dag kan man kun /læse/
fra NTFS-diske.

Jeg har set at man på Linux kan skrive til NTFS-diske »på eget ansvar«.
Noget tyder på at NTFS ikke er en åben standard, men noget der kræver
reverse engineering.
--
Per Erik Rønne

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 08:47

In article <1gqrze3.1wur86d12yec00N%spam@husumtoften.invalid>, Per Rønne wrote:
> Jeg har set at man på Linux kan skrive til NTFS-diske »på eget ansvar«.
> Noget tyder på at NTFS ikke er en åben standard, men noget der kræver
> reverse engineering.

Det er veldokumenteret af Microsoft til en hvis grad (og en hvis version).

Jeg ved ikke hvorfor Linux versionen kun er R/O. Men ext2fsd (Ext2
filsystemdriver til Windows er default også Read-only).

Og endelig er der på x86 Linux muligheden for at bruge MS DLL'en
til at give sikker skrivning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

> Hvad er "fuld understøttelse"? Der kan være flere Windoesspecifikke
> funtioner i NTFS som det ikke er relevant at understøtte.

jeps, eks kompression og kryptering

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

> [...]

> nogle unødvendige filer. Hver fil på disken med navnet xxx får
> automatisk en kopi med navnet ._xxx. Hvorfor? Og hvordan undgår jeg det?

Det er resurcegrene, du har følgende muligheder:

Nuke dem på dine filer inden du flytter dem, de nødvendige værtøjer
findes i developerpakken.

Drop programmer der genrere oldnordiske filer med resurcegrene.

Brug et format der understøtter resurcegrene.

Lev med dem og fortæl windows du ikke gider se ._ filer og mapper.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-05 03:02

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Brug et format der understøtter resurcegrene.
>
> Lev med dem og fortæl windows du ikke gider se ._ filer og mapper.

Altså kun besværlig løsninger.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 12:18

> Altså kun besværlig løsninger.

ja: resurcegrene er besværlige - sidstnævnte er iøvrigt ikke særlig
besværligt.

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 23-01-05 12:43

> Altså kun besværlig løsninger.

Der findes et program ved navn iCleaner, som sletter disse filer fra valgte
drev eller mapper:

http://www.macupdate.com/info.php/id/16996
iCleaner cleans hidden files the Finder creates. These files can be annoying
in mixed OS environments or they might even cause some deveices like mp3
player not to function correctly.
Usefull for usb sticks or mp3 players for example.
iCleaner cleans the following items:

.DS_Store files
Resource forks
FBC files
.Trashes

Mvh.
Bo

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-05 17:38

Bo H. Thomasen <REMOVEbothomasen@softhome.net> wrote:

> [...]
> player not to function correctly.
> Usefull for usb sticks or mp3 players for example.

Ja, jeg fandt den her, før jeg opdagede at du havde givet et link:

http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&st
r=icleaner&plt%5B%5D=macosx&x=13&y=8
--
Per Erik Rønne

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 26-01-05 17:02

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Drop programmer der genrere oldnordiske filer med resurcegrene.

Jeg gik og troede at det var en fin ting ved mac at der var
ressourcegrene med hvad ved jeg: fede ikoner, vigtige oplysninger osv,
som ikke fedtede selve dataene til.
Jeg har ingen teknisk indsigt, det var bare noget jeg troede/tror?!
Bl.a. Word 2004 gør det slemme...
Hvad er alternativet? Jeg er også irriteret på min flashdisk frem og
tilbage mellem arbejde og mac-hjemmet.
Men mon ikke iWork gør det samme?
--
Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 22:47

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Jeg gik og troede at det var en fin ting ved mac at der var
> ressourcegrene med hvad ved jeg: fede ikoner, vigtige oplysninger osv,
> som ikke fedtede selve dataene til.

OSX er en underlig hybrid af resurcegrene, extensions, metadata i
filerne og en lokal database (der er individuel fra bruger til bruger på
systemet). Jeg synes at resurcegrene er et levn fra fortiden jeg helst
vil være foruden, mens de fleste grafikkere næppe vil undvære dem.

> Jeg har ingen teknisk indsigt, det var bare noget jeg troede/tror?!
> Bl.a. Word 2004 gør det slemme...

Jeps det er osse et "gammelt" program med meget arvegods fra OS9.

> Hvad er alternativet? Jeg er også irriteret på min flashdisk frem og
> tilbage mellem arbejde og mac-hjemmet.
> Men mon ikke iWork gør det samme?

næppe, den laver med sikkerhed helt flade filer.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-05 23:22

> [...]

> systemet). Jeg synes at resurcegrene er et levn fra fortiden jeg helst
> vil være foruden, mens de fleste grafikkere næppe vil undvære dem.

Ja, hvis vi ender op med at filer som EPS kun kan være bundet til ét
program (enten Illustrator eller Photoshop), som på Windows, så vil
jeg nødigt af med resourcegrene. Det er nemlig superirriterende, at
man ikke kan kende forskel på Windows.

Er der ikke en anden måde at binde filer til programmer på i Mac OS X?

Mht. ikoner kan systemet jo generere dem dynamisk, men kun for JPEG og
TIFF, så det duer kun halvt. Så resourcegrenene er desværre ikke nemme
at undvære.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-05 00:39

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> man ikke kan kende forskel på Windows.
>
> Er der ikke en anden måde at binde filer til programmer på i Mac OS X?

Jo den lokale database i hver brugers userspace. Jeg har lige kigget og
kan faktisk ikke finde ud af hvor den gemmes under 10.3. I 10.2 lavede
den en LS-et-elle-andet fil i ~/Library/Preferences.

> Mht. ikoner kan systemet jo generere dem dynamisk, men kun for JPEG og
> TIFF, så det duer kun halvt. Så resourcegrenene er desværre ikke nemme
> at undvære.

iconer kan osse lagres på anden vis, prøv at paste et ikon på en
vilkårlig fil eller mappe - det kan godt lade sig gøre uden at filen
eller mappen har en resurcegren.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-01-05 19:25

> Jo den lokale database i hver brugers userspace. Jeg har lige kigget og
> kan faktisk ikke finde ud af hvor den gemmes under 10.3. I 10.2 lavede
> den en LS-et-elle-andet fil i ~/Library/Preferences.

Men kan den så kende forskel på Photoshop EPS og Illustrator EPS?

Hmm... hvor lægger den dem?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-05 21:33

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Men kan den så kende forskel på Photoshop EPS og Illustrator EPS?

Når du har angivet det i Finder: ja, men det vil ikke fungerer således
at en en fil fremover åbnes i PhotoShop, blot fordi den er gemt med
PhotoShop, hvis Illustrator er sat til at åbne alle EPS filer. Hvis du
derimod fra Finder har angivet at filen fremover skal åbnes af PhotoShop
og Illustrator er sat til at åbne alle Illustrator filer, vil denne fil
fremover blive åbnet af PhotoShop.

Jeg kan desværre ikke umidelbart gennemskue hvor åplysningerne caches,
kanske i Finders cache filer. De blev introduceret i 10.3, hvor de to
LS-et-elle-andet filer forsvandt.

> Hmm... hvor lægger den dem?

for mappers vedkommende: et usynligt ikon i mappen, for filers
vedkommende: jeg ved det ikke, kanske i .DSStore eller en cache fil.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-01-05 15:42

> [...]

> derimod fra Finder har angivet at filen fremover skal åbnes af PhotoShop
> og Illustrator er sat til at åbne alle Illustrator filer, vil denne fil

Men så er vi på lige fod med Windows, og det er for dumt. Der må være
en smartere metode.

> for mappers vedkommende: et usynligt ikon i mappen, for filers
> vedkommende: jeg ved det ikke, kanske i .DSStore eller en cache fil.

Men det gør dem vel lokale? Eller gemmes i det i mappens egen .DSStore?

Fra : Storm

Dato : 17-02-05 21:15

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Lev med dem og fortæl windows du ikke gider se ._ filer og mapper.

Hvordan fortæller man Windows det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Hvordan fortæller man Windows det?

nu forlanger du jo at jeg støver en windows boks af og tænder den

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Storm

Dato : 20-02-05 14:21

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> nu forlanger du jo at jeg støver en windows boks af og tænder den

Næ - du støver bare de små grå af - tænder dem og siger at det skulle
være til at finde indstillinger til den slags hvis man bare har en
wondows boks og en smule fantasi

--
Venlig hilsen Nina Storm