iBook opløsning
Fra : Jesper Ryge Leth

Dato : 17-01-05 17:34

Hej,

jeg overvejer at skifte min stationære PC (wintendo/linux) ud med en
iBook(G4, 12"). Delvist foranlediget af denne artikel:
http://www.kernelthread.com/mac/osx/

Anyways...

Da en iBook kun kører 1024x768 ville jeg gerne kunne koble min 21" skærm
til, når den nu alligevel stå på skrivebordet fylder :)

Men jeg kan ikke finde ud af hvad den maksimale opløsning jeg kan få ud
af den er. En søgning giver en masse hits på mirroring, dual head,
clamshell mode og firmvare hacks, som selvom det er meget interessant
ikke besvare mit spørgsmål :(

Det jeg gerne vil er den simple: brug ekstern skærm i maks opløsning,
hvis den er sat til. Jeg gætter på at selve grafikkortet burde sagtens
kunne klare 1600x1200@85

Jeg håber der er en her i gruppen der kan give et klart svar.

Et andet sprg. kan det virkeligt betale sig at købe ekstra ram fra apple
når man kan få dobbelt så meget hvis man køber det andetsteds, jeg går
ud fra at det er ligeså nemt at installere som i de fleste andre laptops?

- På forhånd tak.

/Jesper

Fra : Sebastian

Dato : 17-01-05 20:04

Jesper Ryge Leth <gmail.com@bobgoffi> wrote:

> Hej,
>
> jeg overvejer at skifte min stationære PC (wintendo/linux) ud med en
> iBook(G4, 12").
> Delvist foranlediget af denne artikel:
> http://www.kernelthread.com/mac/osx/
nå ja når du kommer fra Linux verden, så kender du jo allerede til Unix
systemer.
> [...]
> til, når den nu alligevel stå på skrivebordet fylder :)
>
> Men jeg kan ikke finde ud af hvad den maksimale opløsning jeg kan få ud
En iBook kommer fra Apples hjemmecomputerlinie og understøtter fra
fabrikken kun spejling (mirroring) af monitoren, dvs. max 1024x768
kedeligt og utilfredsstillende men sand.
En iBook er dog en unixmaskine. Mange dyrker "Hack a Mac" som
fritidsbeskæftigelse. På http://macparts.de/ibook/ kan man hente en ikke
autoriseret firmware upgrade, der gør det muligt at køre monitor
spanning med en iBook.

> [...]

> Det jeg gerne vil er den simple: brug ekstern skærm i maks opløsning,
> hvis den er sat til. Jeg gætter på at selve grafikkortet burde sagtens
Vil du bruge den ved siden af (= monitor spanning) eller i stedt for
(mirroring) det indbyggede skærm?
Hvor mange farver skal dit skærm vise?

AFAIK burde en iBook G4@1.25GHz kunne drive din skærm i spanning mode
også med millioner af farver.

> Et andet sprg. kan det virkeligt betale sig at købe ekstra ram fra apple
> når man kan få dobbelt så meget hvis man køber det andetsteds, jeg går
> ud fra at det er ligeså nemt at installere som i de fleste andre laptops?
Nej det kan ikke betale sig, hvis du kan læse en håndbog og kan købe ind
efter de anførte specifikationer.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Jesper Ryge Leth

Dato : 18-01-05 20:42

Sebastian wrote:

> [...]
> fritidsbeskæftigelse. På http://macparts.de/ibook/ kan man hente en ikke
> autoriseret firmware upgrade, der gør det muligt at køre monitor

Som jeg læser der, er der vel knap nok en "upgrade" der er tale om, så
meget som det er en anden initialisering af firmwaren.

Den ser ud til at gøre præcis det som jeg har brug for, så tak for linket.

> Vil du bruge den ved siden af (= monitor spanning) eller i stedt for
> (mirroring) det indbyggede skærm?

Min tanke var egentlig bare mirroring, men hvis man kan få spanning, kan
man jo lige så godt udnytte det

> Hvor mange farver skal dit skærm vise?
>
> AFAIK burde en iBook G4@1.25GHz kunne drive din skærm i spanning mode
> også med millioner af farver.

Tjaa.. min nuværende pc kører med 32 bit farver i 1600x1200, hvilket
sagtens skulle kunne lade sig gøre med et Radeon mobility.

Netop det jeg tænkte.

/Jesper

Fra : Erik Richard

Dato : 17-01-05 22:33

Hej Jesper

Jesper Ryge Leth wrote:
> [...]
>
> Det jeg gerne vil er den simple: brug ekstern skærm i maks opløsning,
> hvis den er sat til. Jeg gætter på at selve grafikkortet burde sagtens

Jeg har så sent som i eftermiddags snakket med OfficeLine omkring det
samme problem, da en af mine venner også overvejer at købe en iBook 12".
Jeg fik klart at vide, at en ekstern skærm _kun_ kan køre samme
opløsning som den indbyggede - altså 1024x768 på en iBook.

Hvis man vil kunne køre forskellig opl., skal man op i en 12" PowerBook
istedet for. Den er jo også en del dyrere, selvom den nu også er faldet
en del, så koster den alligevel 12.500kr., hvor iBook'en kan fås til
7.700kr. - begge inkl. moms

Jeg vil umiddelbart gætte på, at din 21" kan gå helt op i en opl. på
200x1600@75hz eller måske 2200x1280@60hz, så hvis du virkelig vil
udnytte det, skal du op i en 12" PowerBook istedet for iBook.

Selvfølgelig kan man godt stille opl. både højere og lavere på en iBook,
men det anbefales ikke, da det kan give sløring af skærmbilledet, og da
grafikkortet en et single-head kort, vil det overføres til en ekstern skærm.

> [...]
> når man kan få dobbelt så meget hvis man køber det andetsteds, jeg går
> ud fra at det er ligeså nemt at installere som i de fleste andre laptops?

Hvis RAM'en passer, så kan det næppe betale sig at købe det hos Apple.
Jeg fik i dag også priser på ekstra RAM, - 256mb ekstra koster 400kr. og
512mb 800kr. - begge + moms..

Men netop med iBook skal man passe lidt på, hvilken RAM, man sætter i.
Det kan fx. ikke anbefales at bruge Kingston KVR RAM, - derimod _skal_
man bruge KTA series RAM - til G3 KTA-G3/256 eller KTA-G3/512 og til G4
KTA-G4/256 eller KTA-G4/512.

Håber, det hjælper dig.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Zaphod B

Dato : 18-01-05 08:31

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Jeg fik klart at vide, at en ekstern skærm _kun_ kan køre samme
> opløsning som den indbyggede - altså 1024x768 på en iBook.

Hmm.... Altså: Hvis man gjør det "hack" som er beskrevet her tidligere,
så kan man faktisk enkelt få iBook til å benytte ekstern skjerm til
"screen spanning", dvs. utnytte flere skjermer og ikke bare speile
hoveskjermen. Man endrer ikke hardware, og det er ingen grunn til å tro
at man rører ved garantien heller. Men OL er autorisert Apple-forhandler
og kan ikke si noe annet - og de skal også tjene (mmer) penger på å
selge PowerBook. (NB: Og det er helt OK!).

Det går altså an, men er ikke ment slik fra Apple. De ønsker å
differensiere iBook-serien fra PowerBook-serien, og dette er en av
måtene de gjør det på.
--
/Z

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 20:46

In article <1gqkucf.19h7nnzx7y474N%NOT.diskworld@mac.com.INVALID>, Zaphod B wrote:

> [...]
> og kan ikke si noe annet - og de skal også tjene (mmer) penger på å
> selge PowerBook. (NB: Og det er helt OK!).

Jeg kører ihvertfald dual-screen på min. 1024x768 + 1280x1024.
Mener også jeg har kørt 1024x768 + 1600x1200.

Kræver en enkelt ændring i Open Firmware.

Fra : Jesper Ryge Leth

Dato : 18-01-05 20:49

Erik Richard wrote:
> [...]
> istedet for. Den er jo også en del dyrere, selvom den nu også er faldet
> en del, så koster den alligevel 12.500kr., hvor iBook'en kan fås til

Ja, kundesegmentering er nu engang en ganske fin måde at maksimere
udbyttet

> Jeg vil umiddelbart gætte på, at din 21" kan gå helt op i en opl. på
> 200x1600@75hz eller måske 2200x1280@60hz, så hvis du virkelig vil
> udnytte det, skal du op i en 12" PowerBook istedet for iBook.

Min skærm kan klare 1920x1440@72, men jeg har fundet at den perfekte
(min subjective mening naturligvis) opløsning er 1600x1200@85, og med
det firmware hack der er beskrevet tidligere i tråden skulle de være
muligt at opnå på en iBook

> [...]
> men det anbefales ikke, da det kan give sløring af skærmbilledet, og da
> grafikkortet en et single-head kort, vil det overføres til en ekstern

Jeps, lcd skærme skal helst køres ved den opløsning de er produceret
til, alt andet er til at få hovedpine af.

> [...]
> Det kan fx. ikke anbefales at bruge Kingston KVR RAM, - derimod _skal_
> man bruge KTA series RAM - til G3 KTA-G3/256 eller KTA-G3/512 og til G4

Det gør det skam, tak for hjælpen, jeg tror hellere jeg må se at få
bestilt

/Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]

> 200x1600@75hz eller måske 2200x1280@60hz, så hvis du virkelig vil
> udnytte det, skal du op i en 12" PowerBook istedet for iBook.

jeg mener ikke at den lille PB kan vise mere end HD TV opløsning.

> Selvfølgelig kan man godt stille opl. både højere og lavere på en iBook,
> men det anbefales ikke, da det kan give sløring af skærmbilledet

Det lyder interessant. Kan du forklare hvordan man kan køre en TFT skærm
i _højere_ opløsning end hvad den er specificeret til? og forklare
hvorfor det skulle blive sløret?