Trådløst netværk til Ibook
Fra : Jan_Aalb

Dato : 16-01-05 19:13

Hej NG

Kunne nogen mon fortælle mig om der skal et specielt netværkskort samt
"basestation" til en apple Ibook maskine, eller kan man bruge et alm. kort
som til en alm. værbar pc?

En af mine venner vil prøve at køre trådløst stofanet, og jeg kender ikke
selv noget til systemet apple
På forhånd tak.

/Jan

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-05 20:01

In article <41eaae99$0$632$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"Jan_Aalb" <slettesjan_boedker@hotmail.com> wrote:

> Kunne nogen mon fortælle mig om der skal et specielt netværkskort
> samt "basestation" til en apple Ibook maskine, eller kan man bruge et
> alm. kort som til en alm. værbar pc?

Der skal et specielt kort til. En iBook er Apples bærbare computer i den
billige hjemmeserie. Den har ikke plads til et almindeligt PCMCIA-kort
eller pc-kort, som mange vist kalder det. Det er kun de dyrere PowerBook
fra den "professionelle" serie, der har det.
Til gengæld kan du sagtens bruge en almindelig basestation.
Apples AirPort er det samme som andres WiFi. Bare du følger standarden
802.11/b eller g. De undstøtter dog ikke 820.11/a, der vist heller ikke
er så udbredt.

> En af mine venner vil prøve at køre trådløst stofanet, og jeg kender
> ikke selv noget til systemet apple

Firmaet hedder Apple. Computeren hedder Macintosh eller Mac i daglig
tale. Styresystemet hedder Mac OS X, hvor X udtales ti. Der har også
været ældre styresystemer op til Mac OS 9. OS X er et komplet nyt system
med en Unix-kerne. Der findes iBook med begge systemer. Men i bund og
grund er en Mac en computer ligesom alle andre computere. Den er ikke
noget helt specielt, som kræver noget helt andet. Den bruger ofte samme
dele som andre computere. Det gælder RAM, harddiske, printere, mus etc.
For år tilbage var det lidt anderledes. Da brugte en Mac SCSI-diske,
havde andre stik til printere og netværk etc. Men de dage er for længst
forbi. En Mac kan fungere fint på netværk trådløse eller ej med andre
computere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-05 21:01

In article <41eaae99$0$632$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Jan_Aalb wrote:
> Hej NG
>
> Kunne nogen mon fortælle mig om der skal et specielt netværkskort samt
> "basestation" til en apple Ibook maskine, eller kan man bruge et alm. kort
> som til en alm. værbar pc?

Det indbyggede kort er specielt, men man kan klare sig med en ekstern
USB ting, sålænge den er understøttet af FreeBSD (som udgangspunkt).
Men du ønsker ikke at have en dum ekstern USB ting, så køb Apple's.

Du kan bruge ethvert standard access punkt. Har selv prøvet Mac mod:
Linsys, Dlink, 3COM, Cisco og Zyxel.

> En af mine venner vil prøve at køre trådløst stofanet, og jeg kender ikke
> selv noget til systemet apple

Det er en FreeBSD der er gjort brugervenlig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Det er en FreeBSD der er gjort brugervenlig.

Du mener ikke det er en NeXTstep der er blevet Appleficeret eller en
Mach+BSDlite+Cocoa+Carbon der er blevet gjort brugervelig?

jeg er muligvis lidt rusten i min unix linie, men jeg er ret sikker på
at såvel mach+BSDlite som NeXTstep er af ældre dato end 1. inkarnation
af FreeBSD.

Iøvrigt er det vist korrekt at MacOSX/Darwin7.x's BSD lag nu er i sync
med FreeBSD 5.x. Men kerne devicedrivere osv er ikke BSD. BSD er en
monolitisk kerne i stil med hvad der kendes fra linux, mens Mach kernen
er en micro kerne.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-01-05 09:40

Du har ret, men check selv på <http://www.levenez.com/unix/unix.pdf>
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 16-01-05 23:20

Jan_Aalb wrote:

> Hej NG
>
> Kunne nogen mon fortælle mig om der skal et specielt netværkskort samt
> "basestation" til en apple Ibook maskine, eller kan man bruge et alm. kort
> som til en alm. værbar pc?

Hvor gammel er maskinen, er den af nyere dato er kortet indbygget.
Ellers kan et kort købes for ca. 600,- men så er det også en intergret
del af maskinen, gemt under tastaturet.(let at montere)

> En af mine venner vil prøve at køre trådløst stofanet, og jeg kender ikke
> selv noget til systemet apple
> På forhånd tak.
>
> /Jan

Klik på "det blå æble" øverst venstre hjørne, så på "om denne mac" og
her efter på "flere oplysninger" her kan i tjekke om der er et indbygget
kort.

--

Mvh.

Henrik Lindskou