Apropos iPod
Fra : Erik Richard

Dato : 15-01-05 20:33

Hej
Hørte i 'Harddisken' sidste uge, at iPod var årets mest solgte
elektroniske julegave her i Danmark, og i USA den nye iPod Mini...

Så gad vide, om det ikke er iPod'en, der har været med til at give Apple
det enorme fremgang og kæmpeoverskud i forhold til de sidste mange år...

Og så er iPod blevet kult... Der er kommet et begreb især i USA, man
kalder for 'PodCasting', hvor man kan kownloade mere eller mindre skøre
'Pods' - lydfragmenter, der kan være hvad som helst fra en vittighed til
fuldstændigt obskure indlæg - eller sågar en daglig Bibelandagt på max 3
min. i mp3 format...

Der findes også et par danske websites med 'PodCasting' - har ikke
links, men de skulle være på 'Harddiskens' hjemeside.

mvh. Erik Rihcard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-01-05 20:52

Erik Richard wrote:
> [...]
>
> Der findes også et par danske websites med 'PodCasting' - har ikke
> links, men de skulle være på 'Harddiskens' hjemeside.

Under keynoten MWSF2005 fortalte Steve Jobs at iPod nu stod for 40% af
Apple's omsætning og at der var solgt 4.5 milioner iPod's i det seneste
kvartal, ud af 10 milioner solgte fra den første blev solgt.
Jo iPod er stort, meget stort og har måske været afgørende for Apples
overlevelse som en af "de store spillere" på sigt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-05 01:35

In article <41e97450$0$51599$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> Jo iPod er stort, meget stort og har måske været afgørende for Apples
> overlevelse som en af "de store spillere" på sigt.

Desværre er der altid nogle sortseere, der ikke kan se noget positivt i
noget som helst. Og slet ikke i Apple. Nu er de begyndt at tale om, at
det er meget riskabelt, at Apples succes på det seneste næsten
udelukkende bygger på salget af iPod. Det er meget risikabelt kun at
have et enkelt produkt. Hvis salget af det svigter, så er man på den.
Det nævnes, at konkurrenterne bliver bedre, og priserne falder, som de
plejer indenfor elektronik. Dermed bliver Apple også tvunget til at
sætte sine priser ned, og så falder indtægten. Endelig er forbrugerne en
meget upålidelig flok. Nu vil de måske have MP3-afspillere, men moden
kan skifte fra dag til dag. Pludselig er det måske en anden dims, de er
vilde med. Endelig skal vi ikke tro, at iPod er sådan en succes. Ser man
på, hvor mange hjem der har en, er det ikke ret mange sammenlignet med
andre elektroniske dimser, der er blevet populære på kort tid. Det
gælder f.eks. DVD-afspillere. Det kunne man jo omvendt tolke således, at
markedet stadig er stort.

<http://www.forbes.com/2005/01/14/cx_ah_0114tentech.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-01-05 10:37

Henrik Münster wrote:

> Desværre er der altid nogle sortseere, der ikke kan se noget positivt i
> noget som helst. Og slet ikke i Apple.

Tja... af en eller anden mærkelig grund, så har det vist altid været
sådan, at enten er folk overdrevet posetive eller så er de
overdrevet negative overfor Apple - det er næsten noget religøst.

Det er egenlig meget underligt, Apple har gentagne gange skabt
inovative produkter, der virkelig har været nytænkning, som har
ændret og fået kæmpe stor betydning for den teknologiske udvikling.

Objektivt set, så er iPod'en en megga success, som ovenikøbet rammer
og går rent ind hos en helt ung målgruppe, der netop er i den alder,
hvor deres holdninger til mangt og meget dannes, og disse unge får
en posetiv holdning til varemæket Apple, og købet at iPod'en er
måske det der gør, at de går ind i en butik, hvor de også ser andre
Apple produkter.

Så iPod'en er også med til at gi' Apple et markedsføringsmæssigt
løft, der rækker rigtig mange år frem i tiden, for Apple har med et
slag fået en stor plads i de unges bevidsthed, og det er en "plads"
som ikke kan købes, om man så brugte milliarder på annoncer og
TV-reklamer.

Bemærk også, at iPod'en sælger sig selv, det er den folk snakker om,
og den får omtale alle vejne, og Apple bruger jo næsten ikke penge
på annoncering af den, konkurrenterne bruger derimod store summer på
annoncering for at få en lille andel af markedet.

Og jeg vil gætte på, at 98% af iPod'en er fremstillet hos
underleverandører, så hvis nye trends gør, at salget af iPod's
daler, så rammer det ikke Apple så hårdt, og jeg vil tro, at noget
af det store overskud som Apple har p.t., bliver investeret i
udvikling af flere nye ideer.

Det er iøvrigt sådan, at Apple nok er indehaver af rekorden, som det
firma, der flest gange er blevet annonceret døde af presse og
medier, og der er et gammelt ordsprog som siger, at den som lyves
død, lever længst...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-05 17:58

In article <41EA35B4.6000809@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> daler, så rammer det ikke Apple så hårdt, og jeg vil tro, at noget
> af det store overskud som Apple har p.t., bliver investeret i

Alle iPod og Mac Mini laves hos underleverandører. Men jeg er ret sikker
på, at Appe har sikret sig at de også får del i faldende komponentpriser.

Apple tjente/sparede en milliard $ ved at mindske deres lager fra 45
dage til 2 dage. Så de lever højt på built-to-order.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-01-05 11:19

> [...]
> andre elektroniske dimser, der er blevet populære på kort tid. Det
> gælder f.eks. DVD-afspillere. Det kunne man jo omvendt tolke således, at

Lad nu være med at ødelægge en god historie. De stakkels journalister
skal jo også leve.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]

> Jo iPod er stort, meget stort og har måske været afgørende for Apples
> overlevelse som en af "de store spillere" på sigt.

jeps, men osse en farlig overlevellse. Apple fører netop nu på markedet
for afspillere og online salg, men de store spillere på markedet er
knapt gået i gang og kan snildt overhale Apple og aflive den del af
geshäften.