Ipod i bilen
Fra : C L M

Dato : 15-01-05 12:17

Hej gruppe

Jeg er pt. på jagt efter en ny bilradio, og kom til at tænke på om det ikke
var en god anledning til at anskaffe mig en Ipod mini istedet. Jeg kunne
tænke mig at købe en Ipod mini og et carkit fra Dension som så skulle
erstatte mit behov for en bilradio med CD/MP3.

Dension: http://www.mp3-megastore.dk/produkter.asp

I alt kommer løsningen til at koste næsten 4k, hvilket er en hel del mere
end jeg ville have brugt på bilradioen alene, men jeg får jo også en Ipod
oveni
Mit spørgsmål er om der er nogen af jer der har erfaringer med at koble en
Ipod til bilen? Hvilke løsninger bruger I? Fungere det? osv osv osv......

Jeg er kort sagt int i at høre mere om mulighederne og jeres erfaringer med
dette. Det skal lige tilføjes at jeg ikke er hifi freak og Ipoden skal køres
gennem en standard (læs: skod) radio som bilen kom med fra fabrikken.

Glæder mig til at høre jeres input............MUST HAVE IPOD!

Mvh
Carsten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-01-05 13:12

C L M <fake@fake.com> wrote:

> Det skal lige tilføjes at jeg ikke er hifi freak og Ipoden skal køres
> gennem en standard (læs: skod) radio som bilen kom med fra fabrikken.

Hvad med en FM-sender til iPodén i stedet!
<http://www.griffintechnology.com/products/itrip/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : C L M

Dato : 15-01-05 13:49

""Preben Bødker Nielsen"" <spam@events.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med en FM-sender til iPodén i stedet!
> <http://www.griffintechnology.com/products/itrip/>

Ja den har jeg også tænkt på, men spørgsmålet er om det giver en fornuftig
kvalitet? Dertil skal jeg alligevel have en holder til bilen og den er
sikker dyr, så måske det ender i samme beløb som den anden løsning. Er der
nogen der har erfaringer med Itrip eller lignende? Hvis den virker godt, så
er jeg umiddelbart mest til den løsning,da jeg så også ville kunne spille
mit musik andre steder når jeg bare er i nærheden af en radio

Mvh
Carsten

Fra : Zaphod B

Dato : 15-01-05 14:29

C L M <fake@fake.com> wrote:

> Ja den har jeg også tænkt på, men spørgsmålet er om det giver en fornuftig
> kvalitet?

Jeg har en sånn, og svaret er - kanskje. Hvis du finner en frekvens som
ikke tar inn alt for mange andre stasjoner (de "frie" frekvenser i USA
er ikke de samme soom i Europa), så du slipper å skifte mange ganger på
en kjøretur, så kan det fungere. Jeg synes nok kvaliteten er i nedre
ende av hva jeg er villig til å akseptere. Tale er OK, men musikk mister
mye - særlig dynamikk. Og effekten er lav, og den bruker en del strøm
(man trenger definitivt et 12V-adapter også).

--
/Z

Fra : C L M

Dato : 15-01-05 16:32

> [...]
> mye - særlig dynamikk. Og effekten er lav, og den bruker en del strøm
> (man trenger definitivt et 12V-adapter også).

Tak for svaret. Det lyder ikke til at denne løsning er helt optimal. Hvad
mener du med frie frekvenser? Kan man ikke bare tune ind og vælge en
tilfældig FM frekvens og så bruge denne under hele køreturen?

Mvh
Carsten

Fra : Zaphod B

Dato : 15-01-05 17:54

C L M <fake@fake.com> wrote:

> Tak for svaret. Det lyder ikke til at denne løsning er helt optimal. Hvad
> mener du med frie frekvenser? Kan man ikke bare tune ind og vælge en
> tilfældig FM frekvens og så bruge denne under hele køreturen?

Det jeg mener med en "Fri frekvens", som antagelig ikke er riktig
teknisk term, er en frekvens som er regulert til å ikke brukes av andre,
slik som radiostasjoner. Det er jo mangel på frekvenser i FM-båndet, og
bruken av det er strengt regulert de fleste steder (ikke minst i USA).
Denne reguleringen er selvsagt ikke lik i USA og Europa, og det er en av
hovedgunnene til at de fleste europeiske land svjv har lagt ned forbud
mot iTrip - den kommer i klassen "potensielt forstyrrende for offentlige
kommunikasjoner" eller noe slikt.

Den praktiske konsekvensens blir at en valgt frekvens på iTrip ofte vil
kollidere med en frekvens som brukes av en radiostasjon eller annen
FM-sender som man passerer på sin vei, og da vil som regel iTrip tape.
Så må man bytte, og så er det plutselig ikke så praktisk lengre.

Men - for all del: Det fungerer, jeg har en og bruker den av og til, men
det er altså ikke tillatt, kvaliteten er ikke fantastisk, og det er noen
ganger en del hassle med det.
--
/Z

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-01-05 15:05

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Hvad med en FM-sender til iPodén i stedet!
> <http://www.griffintechnology.com/products/itrip/>

Den slags sendere er ulovlige at bruge i Danmark.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Zaphod B

Dato : 15-01-05 15:33

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Den slags sendere er ulovlige at bruge i Danmark.

Det også!

(I Norge også - de har stoppet salget av dem.)
--
/Z

Fra : C L M

Dato : 15-01-05 16:30

> Den slags sendere er ulovlige at bruge i Danmark.

Jeg ved det, men jeg tror nok godt jeg tør løb risikoen hvis det ellers
virker

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-01-05 02:38

In article <41e936f3$0$277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, C L M
<fake@fake.com> wrote:

> Jeg ved det, men jeg tror nok godt jeg tør løb risikoen hvis det ellers
> virker

Det virker skam fint - dog vil jeg anbefale en 12 v lader - da iPoden
bruger meget strøm med en iTrip (der skal skrues en del op for
sendestyrken)

iTrip´en rækker kun 3 meter så den bliver svær at pejle sig ind på

Lydkvaliteten er rimelig god hvis man finder en frekvens der er fri for
generende støj.

Jeg har bare min til at ligge på midterkonsollet - det virker fint
uanset hvor i bilen den befinder sig - så en holder er overflødig.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-05 16:23

In article <41e8fb91$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, C L M wrote:
> [...]
> gennem en standard (læs: skod) radio som bilen kom med fra fabrikken.
>
> Glæder mig til at høre jeres input............MUST HAVE IPOD!

Der er et par Mercedes og Volvo modeller der integrerer iPod helt med
bilens computer så du kan styre den fra kanpperne på rattet.

Der var også et par små frabrikker i Italien der hælder det i deres biler.
Der er Ferrari og en til.

(Se Steves keynote).

Så måske skulle du skifte bilen i stedet.

Fra : Erik Richard

Dato : 15-01-05 20:37

Hej Carsten

Du skriver ikke dit bilmærke, men hvis det er en VW, så kontakt en VW
forhandler. Deres Beagle leveres med en autoradio (Blaupunkt?) med en
iPod. iPod'en skubbes bare ind i en revne i frontpanelet som en
diskette/CD, og så er den monteret...

Bare et tip...
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-01-05 21:37

NOT.diskworld@mac.com.INVALID (Zaphod B) writes:

> Jeg har en sånn, og svaret er - kanskje. Hvis du finner en frekvens som
> ikke tar inn alt for mange andre stasjoner (de "frie" frekvenser i USA
> er ikke de samme soom i Europa)

Du har set, at du på Griffens hjemmeside kan hente mp3 filer til at
sætte frekvenser fra stort set hele verdens frekvensområder?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 16-01-05 00:10

On 15/01/05 12:16, in article 41e8fb91$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"C L M" <fake@fake.com> wrote:

> [...]
> gennem en standard (læs: skod) radio som bilen kom med fra fabrikken.
>
> Glæder mig til at høre jeres input............MUST HAVE IPOD!

Hej Carsten

Jeg har et Dension IceLink sæt til min Becker radio og det spiller bare
rigtig godt. Det er ikke billigt, men det er en færdig installation som ser
prof. ud.

Jeg købte den i Sverige, da jeg ikke var klar over den kunne købes i DK.
Fandt forhandleren på Dension´s hjemmeside. De sendte til Danmark.

Iøvrigt mener jeg, at jeg kun gav 1300 SEK for sættet og 80 kr i
forsendelse, hvilket er billigere end prisen i dit link.

MVH

Tommy

(Ipod 30 gb (3. Gen))

Fra : C L M

Dato : 17-01-05 19:45

Tak for de mange input, jeg hælder mest til at købe enten icelink eller en
autoradio med mp3, da jeg ikke synes jeg er blevet så overbevist om at itrip
er en god løsning. Nu må vi se, jeg har i dag købt Airport Express (og sat
det op på 10 minutter) så nu er jeg i første omgang trådløs i hjemmet,
hvordan har det været muligt at leve uden

Mvh

Carsten