dk tegn SubEthaEdit
Fra : Søren

Dato : 15-01-05 08:48

Jeg synes på mange måde programmet SubEthaEdit er godt men jeg har et
problem omkring de danske bogstaver æ, ø og å når jeg laver en html fil
hvor der bliver vist nogle underlige tegn fremfor bogstaverne når filen
vises i browseren. Hvordan løser I andre dette problem?

Søren

Fra : Jesper

Dato : 15-01-05 09:36

Søren <sohv03@hum.aau.dk> wrote:

> [...]
> hvor der bliver vist nogle underlige tegn fremfor bogstaverne når filen
> vises i browseren. Hvordan løser I andre dette problem?

ved at skrive korrekt tegnsæt i HTML headeren.
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-01-05 10:45

Søren skrev:

> [...]
> hvor der bliver vist nogle underlige tegn fremfor bogstaverne når filen
> vises i browseren. Hvordan løser I andre dette problem?

Problemet opstår, fordi der er uoverensstemmelse mellem det tegnsæt, som
dokumentet er arkiveret med, og det tegnsæt, som du har angivet i din
html.

Hvis du ikke har angivet noget tegnsæt i din html (hvilket du bør),
regner de fleste browsere med, at tegnsættet eller "kodningen" nok er
"Vesteuropæisk (ISO Latin 1)", men SubEthaEdit arkiverer som standard
med tegnsættet "Vesteuropæisk (Mac OS Roman)".

Jeg vil foreslå, at du indstiller SubEthaEdit til som standard at
anvende kodningen "Vesteuropæisk (ISO Latin 1)":
SubEthaEdit -> Indstillinger -> Redigering -> Arkiv -> Standardkodning

Du skal bare være opmærksom på, at det så også betyder, at alle nye
dokumenter - også andre dokumenter end html - arkiveres med dette
tegnsæt (kodning).

--
Jesper Juellund Jensen