Sætte til kolonnevisning,altid!
Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-01-05 14:00

Hej

Jeg er ved at få spat af at bl. a. min harddisk åbner som ikon vindue,
men jeg kan ikke huske hvor det er man indstiller det een gang for alle.

Jeg prøvet Karls fidus med at blotte skrivebordet for vinduer og så åbne
HD og indstille vinduet til kolonner, men det ændrer sig næste gang jeg
åbner HD

Hvor gemmer den indstilling sig?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Zaphod B

Dato : 12-01-05 14:20

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
>
> Jeg prøvet Karls fidus med at blotte skrivebordet for vinduer og så åbne
> HD og indstille vinduet til kolonner, men det ændrer sig næste gang jeg

Den finnes egentlig ikke. Bare venn deg til Eple-3

Det finnes en rasjonell -- ikke god -- men også lang teknisk begunnelse
for det. Jeg husker den bare ikke.
--
/Z

Fra : Karl Antz

Dato : 12-01-05 14:28

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Den finnes egentlig ikke. Bare venn deg til Eple-3

Se den kendte jeg ikke - rart at vide
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Holm

Dato : 12-01-05 14:58

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Se den kendte jeg ikke - rart at vide

når du er igang kan du også prøve æble 1 og æble 2 :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Karl Antz

Dato : 12-01-05 15:36

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> når du er igang kan du også prøve æble 1 og æble 2 :)

lyder rimeligt
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 12-01-05 14:27

> [...]

> Jeg prøvet Karls fidus med at blotte skrivebordet for vinduer og så åbne
> HD og indstille vinduet til kolonner, men det ændrer sig næste gang jeg

Du skal _ikke_ åbne HD - du skal åbne _et nyt vindue_, altså ævle-N. Så
indretter du dette vindue som du vil have det og lukker det igen

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-01-05 06:53

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Du skal _ikke_ åbne HD - du skal åbne _et nyt vindue_, altså ævle-N. Så
> indretter du dette vindue som du vil have det og lukker det igen

Okay

Jeg huskede bare Karl´s opskrift forkert, skønt!

Jeg kender æble 1-2-3 til hudløshed, det er derfor jeg er ved at få spat

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 12-01-05 19:51

http://www.apple.com/pro/tips/columnview.html

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Zaphod B

Dato : 12-01-05 20:00

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> http://www.apple.com/pro/tips/columnview.html

Det har du rett i. Tror faktisk det virker. Men nå har du jo fått med
deg også Eple-1, 2, og 3!
--
/Z

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-01-05 10:15

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> http://www.apple.com/pro/tips/columnview.html

Det var helt præcis hvad jeg ledte efter!

Karl´s trick med "æble N" har før virket fint (PB G4), men ved db. klik
på HD driller det stadig

Det viste sig at imac allerede var indstillet til kolonne, men
alligevel, er det hip som hap hvordan den synes jeg skal se tingene

Så problemet er der desværre stadig.

Jeg har lige åbnet 2 mapper på skrivebordet, den 1. var kolonne, og den
2. var i listeform.

jeg er desværre ikke afslappet nok til at sige "pyt", eller at affinde
mig med at skulle taste æble- 3, hele tiden, hvad gør jeg nu?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Zaphod B

Dato : 15-01-05 10:58

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> jeg er desværre ikke afslappet nok til at sige "pyt", eller at affinde
> mig med at skulle taste æble- 3, hele tiden, hvad gør jeg nu?

Jeg leste for en stund siden - har dessverre glemt hvorhen (kan det ha
vært på ArsTechnica?) - at dette er et gjennomgående OSX-problem, og at
det har å gjøre med måten OS X's Finder fungerer på.

I tidligere tider (Classic, OS 1-9) åpnet man ett vindu for hver mappe
(som default). Dette vinduet kunne man så lagre innstillingene for, slik
at neste gang en kom tilbake til samme mappe, så ble den vist likedan.

I OSX's Finder er det jo som kjent annerledes: Det er som regel samme
vindu, men det skifter innhold etter hvert. I tillegg har vi fått
kolonnevisning, som i praksis viser mange "mapper" (directories eller
kataloger, om man heller vil) samtidig, og da faller jo den klassiske
modellen her i grus.

Dersom jeg altså har forstått det rett, vil det da si at det rent
prinsipielt er svært mye vanskeligere, om ikke umulig. få en konsistent
oppførsel ut av dette gjennom en navigasjon i en mappestruktur, fordi
Finder simpelthen ikke klarer å holde styr på hvor den er i systemet til
enhver tid. Så langt den saken, bare som bakgrunn.

I sum: Jeg kan forstå at dette kan være en utfordring når man navigerer
gjennom en mappestruktur, men jeg mener vel uansett, i likhet med Lone,
at "Eple-N" i Finder fra tomt skrivebord burde kunne gi det samme
resultat hver gang. Det er jeg også litt frustrert over, men har lært
meg å leve med Eple-3.

--
/Z

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-01-05 13:19

> [...]

> at "Eple-N" i Finder fra tomt skrivebord burde kunne gi det samme
> resultat hver gang. Det er jeg også litt frustrert over, men har lært

Er forskellen ikke netop, at Lone insisterer på at dobbeltklikke på
harddisk-iconet. Hvilket giver et anderledes vindue end æble N.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-01-05 13:19

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Karl´s trick med "æble N" har før virket fint (PB G4), men ved db. klik
> på HD driller det stadig

At dobbeltklikke på harddisk-iconet giver ikke samme vindue som æble N.

Hvad med helt at skjule din harddisk på skrivebordet og så anvende æble
N konsekvent.

Tasteturgenveje er altså sundere i det lange løb.
(og så for du bedre plads til alt dit rod på skrivebordet )

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-01-05 11:59

> [...]
> N konsekvent.
>
> Tasteturgenveje er altså sundere i det lange løb.
> (og så for du bedre plads til alt dit rod på skrivebordet )

Nåe, ja

Der skar du sgu´lige ind til benet, dit ordensmenneske! ;-P

Jeg smider lige æble-N ind på rygraden.

Tak for Jeres hjælp og tålmod!
--
Venlige hilsner og