Hvad med regneark?
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-05 21:46

Nu er iWork kommet til afløsning for gode, gamle AppleWorks. Sådan set
bruger jeg kun AppleWorks til at lave mit bankregnskab, lidt
skatteregnskab samt et regneark med bilens benzinforbrug. Men hvad skal
jeg bruge nu? Er det OpenOffice eller NeoOffice, der er svaret? Jeg vil
ikke købe MS Office, da jeg simpelthen ikke har brug for det. Al min
tekstbehandling foregår faktisk i TextEdit.
Nu jeg er i gang: Hvad med database? Jeg har da en gang imellem
lavet en database i AppleWorks. Men mit behov retfærdiggør ikke købet af
noget, der koster mere end tre cifre. Hvad skal man nu bruge?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-01-05 22:32

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> Nu jeg er i gang: Hvad med database? Jeg har da en gang imellem
> lavet en database i AppleWorks. Men mit behov retfærdiggør ikke købet af
> noget, der koster mere end tre cifre. Hvad skal man nu bruge?

Hvorfor ikke bare fortsætte med AppleWorks? Så vidt jeg husker, er
det ikke blevet opdateret i evigheder alligevel, så bare fordi Apple
nu officielt vil satse på iWorks behøver vi jo ikke at smide
AppleWorks ud.

Ellers må du til at dyrke VersionTracker lidt mere, så du kan følge
med i hvad der kommer af shareware

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-05 00:18

In article <863bx7odnu.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> det ikke blevet opdateret i evigheder alligevel, så bare fordi Apple
> nu officielt vil satse på iWorks behøver vi jo ikke at smide

Ja jo, det kan der være noget om. Det er bare som om, computere er lidt
anderledes. Et gammelt fjernsyn kan man blive ved med at bruge, til det
ikke duer mere. Jeg synes, computere er noget lidt andet. Det er som om
man skal følge med. Der kommer jo hele tiden forbedringer. Samtidig har
et gammelt program det med at blive vakkelvornt, når der kommer nye
versioner af styresystemet. Nogle gange kan det pludselig slet ikke
virke. Og så er det jo ikke så smart at have en masse dokumenter i et
specielt format, som ikke kan læses af andre programmer. Og hjælp er der
ikke at hente, for der er ikke support af det gamle program mere.
Men det er jo ikke bare fornuft. Jeg synes jo også, det er lidt
sjovt at prøve noget nyt en gang imellem. Computeren er jo også en
hobby. Endelig så er AppleWorks vel ikke ligefrem et perfekt program.
Det er ikke gnidningsfrit sammen med OS X. Det bruger f.eks. sine egne
ordbøger og ikke systemets.

> Ellers må du til at dyrke VersionTracker lidt mere, så du kan følge
> med i hvad der kommer af shareware

Det skulle jeg måske. Det tager bare tid, for man bliver hele tiden
fristet til at prøve noget nyt. Jeg synes heller ikke, man hører så
meget om Versiontracker, efter de lavede en betalingsservice. For et par
år siden blev Versiontracker omtalt i hvert andet indlæg her i gruppen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-05 00:44

> [...]
> meget om Versiontracker, efter de lavede en betalingsservice. For et par
> år siden blev Versiontracker omtalt i hvert andet indlæg her i gruppen.

Det fungerer glimrende stadigvæk. Har du ikke .Mac? Så får man nemlig
et gratis abonnement til Versiontracker Plus, men selv uden abonnement
er der stort set ingen begrænsninger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-05 01:03

In article <du4eb2-i0a.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Det fungerer glimrende stadigvæk. Har du ikke .Mac? Så får man nemlig
> et gratis abonnement til Versiontracker Plus, men selv uden abonnement
> er der stort set ingen begrænsninger.

Jeg har godt set det med abonnementet. Det er dog mit indtryk, at det
kun gælder en periode. Derefter skal man betale. Derfor har jeg ikke
meldt mig til. Jeg gider ikke bøvlet med at skulle melde mig ud få
måneder senere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-05 02:06

> [...]
> kun gælder en periode. Derefter skal man betale. Derfor har jeg ikke
> meldt mig til. Jeg gider ikke bøvlet med at skulle melde mig ud få

Det gælder hele tiden... Jeg har brugt mit i lang tid nu, men sjovt
nok i dag duede det ikke mere hos Versiontracker. Jeg gik dog blot ind
på .Mac og aktiverede mit gratis Versiontracker abonnement igen og nu
er jeg igen logget på som abonnement hos Versiontracker.

Fra : Michael Holm

Dato : 12-01-05 12:44

> [...]

> på .Mac og aktiverede mit gratis Versiontracker abonnement igen og nu
> er jeg igen logget på som abonnement hos Versiontracker.

syntes at http://www.macupdate.com har en bedre og pænere brugerflade,
så er sjældent på versiontracker mere..

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-05 21:41

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> syntes at http://www.macupdate.com har en bedre og pænere brugerflade,
> så er sjældent på versiontracker mere..

Helt enig. MacUpdate er pænere og hurtigere at hente ned, men jeg har
været ude for at en del software mangler. Jeg bruger den dog tit.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-05 00:22

> Nu jeg er i gang: Hvad med database? Jeg har da en gang imellem
> lavet en database i AppleWorks. Men mit behov retfærdiggør ikke købet af
> noget, der koster mere end tre cifre. Hvad skal man nu bruge?

PostgreSQL er gratis, og en fortrinlig relationsdatabase.

http://www.postgresql.org/
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-05 00:59

In article <1gq92bo.1og8v5v7j1stzN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> PostgreSQL er gratis, og en fortrinlig relationsdatabase.
>
> http://www.postgresql.org/

Mange tak. Det er sikkert et godt program, men sådan umiddelbart virker
det lidt som overkill. Det ser heller ikke helt simpelt ud på
hjemmesiden. Kører det overhovedet nativt under Mac OS X? Jeg har før
prøvet at installere sådan noget open source, og det overstiger let mine
evner.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-05 08:05

> [...]
> hjemmesiden. Kører det overhovedet nativt under Mac OS X? Jeg har før
> prøvet at installere sådan noget open source, og det overstiger let mine

Du kan jo også forsøge dig med den nye Oracle ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-05 01:55

In article <1gq9njl.1d90egj1lqq2t2N%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Du kan jo også forsøge dig med den nye Oracle ...

Er det ikke sådan noget til kr. 50.000,-?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-05 06:03

> Er det ikke sådan noget til kr. 50.000,-?

Gratis download »for udviklere«. Og de ved udmærket at private ikke
betaler 50.000 for et sådant produkt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Gratis download »for udviklere«. Og de ved udmærket at private ikke
> betaler 50.000 for et sådant produkt.

hverken åbensovs sql databaserne eller oracle opfylder vist henriks
behov.

mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFTw

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]
> ikke købe MS Office, da jeg simpelthen ikke har brug for det. Al min
> tekstbehandling foregår faktisk i TextEdit.

gnumeric er osse et bud på et regneark, jeg vil tro den distribueres i
en nem .app pakke svarende abiword og gimp. gnumeric kører i X11.