TV-tuner-box til Mac
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 11-01-05 16:27

Hej.

Hvilken TV-tuner box kan man købe til sin iBook, hvis man ikke har råd
til en Elgato EyeTV - jeg kan se at alle de andre tunere til USB jeg
er stødt på kun understøtter PC - det kan da ikke passe?

Mvh. Rasmusd NIelsen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-05 17:44

Rasmus Nielsen <rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

> Hvilken TV-tuner box kan man købe til sin iBook, hvis man ikke har råd
> til en Elgato EyeTV - jeg kan se at alle de andre tunere til USB jeg
> er stødt på kun understøtter PC - det kan da ikke passe?

Jo... eller også kan du købe EyeTV USB istedet for FireWire-udgaven,
men den gemmer i halv opløsning og i MPEG1, så kvaliteten er ikke i top.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Sebastian

Dato : 12-01-05 16:20

> [...]

> til en Elgato EyeTV - jeg kan se at alle de andre tunere til USB jeg
> er stødt på kun understøtter PC - det kan da ikke passe?
Nej det passer ikke.
http://www.defyne.org/dvb/

DVB-T kommer der først om nogle år til Danmark, Broadcast Danmark kan
svare dig hvornår det kommer i din region.
Om de programmer du plejer at se kommer via DVB-S ved jeg ikke.
Hvornår DVB-C kommer til dig er afhængig af TVkabelnet systemet i din
region, spørg din KabelTV udbyder og eventuelt den lokaldistributør,
hvis du bor i en etageejendom.

Der var en gang en anden end Elgatos TV bokse der kørte via USB-1.1. USB
1.1. er bare ikke hurtig nok til at transmittere et PAL billede. Derfor
bruger USB 1.1 dimser en mpeg kompression.

Det næste problem ved anlalogt fjernsyn er jo at PAL er interlanced. Den
sender halve billeder ad gangen. Din Computermonitor har dog brug for
hele billeder ad gangen. Det kan give de kendte blur eller kam effekter.
IMHO ikke til at holde ud.

Danmark er desværre et u-land hvad angår digital og HD fjernsyn. Det er
dog ikke helt så galt som i USA, hvor de stadig har Never The Same Color
(NTSC).

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-05 17:56

In article <1gqa852.nxye2k12v3330N%thorfinn@ofir.dk>, Sebastian wrote:

> Nej det passer ikke.
> http://www.defyne.org/dvb/

Jeg vil se hvor langt jeg kommer med Happauge WinTV USB2. Der er
software der skulle kunne "aflure" USB sekvenserne fra Windows,
og så lave play-back under Linux og BSD, og herefter capture
MPEG2 datastrømmen.

> Danmark er desværre et u-land hvad angår digital og HD fjernsyn. Det er
> dog ikke helt så galt som i USA, hvor de stadig har Never The Same Color
> (NTSC).

I USA har de HD TV. Og hele Europa venter på billigt HDTV.

Fra : Sebastian

Dato : 12-01-05 21:02

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> MPEG2 datastrømmen.

> I USA har de HD TV. Og hele Europa venter på billigt HDTV.
Hvor i USA findes HDTV, og er det så HDTV som DVB eller analog som NTSC
eller PAL?
Hvad mener du med "billigt HDTV"? Danish Braodcast Coorporation sender
625 linier og 50 halve billeder pr. sekund til dig. Uanset hvor højt
opløsende dit grej derhjemme er - du få ikke flere billedeinformationer
på skærmen.
Du kan nok købe dig et HD DV camera, som Steve Jobs havde på sin Keynote
og producere de højtopløsende film du gerne vil se.

BTW: har du en ældre iMac G3 Rev. A eller B kan du lede efter nogle af
de meget efterspurgde TV kort til Mezzantine slotten.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Christian Bech

Dato : 13-01-05 12:47

In article <1gqan9l.1qsow1j1hie1v2N%thorfinn@ofir.dk>,
thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote:

> BTW: har du en ældre iMac G3 Rev. A eller B kan du lede efter nogle af
> de meget efterspurgde TV kort til Mezzantine slotten.

ER det ikke kun Rev. A der har den?

Fra : Sebastian

Dato : 13-01-05 18:28

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> ER det ikke kun Rev. A der har den?
Nej B har den også (en Rev.B. er bondiblue har ligesom en Rev. A 233 MHz
men 4 MB videoram.)
Selv i en Rev. C (5 colors) kan du finde Mezzantine porten. Men der er
bare et helvedes masse lodningspuder og ingen stik.

og nu hvor vi er i gang med hardware modding:
Rev. C har også en seriel port til det ikke tilstedeværende irda modul.
Maskinen kan derfor nemt udrustes med irda eller med en seriel port.

Til alle iMac G3/PowerMac G4 kan man købe en lille dims med en seriel
port, der erstatter det indbyggede modem.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark