hvor meget larmer xserve G5?
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-01-05 21:29

Hej NG

Er der nogen der ved hvor meget en xserve G5 larmer?
G4 skulle være rigtig slem, og G5 mindre, men hvor meget?
kan man holde ud at være i samme rum som en xserve G5?
Nogen der har nogle DB målinger?

JonB

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 08-01-05 22:06

In article <crpfq6$16vb$1@munin.diku.dk>,
Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]
> G4 skulle være rigtig slem, og G5 mindre, men hvor meget?
> kan man holde ud at være i samme rum som en xserve G5?

Du vil ikke ha den på pulten, for å si det slik...

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:50

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvor meget en xserve G5 larmer?

sådan ca. som en PM G5 hvor alle blæserne kører for fuldt drøn, den kan
snildt overdøve en gammeldavs nielfisk. Tror det gælder alle U1 servere
uanset om der ermed G4, G5, P4, Xneon eller Opteron.

> G4 skulle være rigtig slem, og G5 mindre, men hvor meget?
> kan man holde ud at være i samme rum som en xserve G5?

nej

> Nogen der har nogle DB målinger?

Apple ?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-01-05 12:27

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> sådan ca. som en PM G5 hvor alle blæserne kører for fuldt drøn, den kan
> snildt overdøve en gammeldavs nielfisk. Tror det gælder alle U1 servere
> uanset om der ermed G4, G5, P4, Xneon eller Opteron.

Ved du så om de kommer med 3 disk skuffer så man bare selv kan
komme sine diske i dem? Eller skal man købe skuffer og diske fra
Apple? Kan man iøvrigt skifte disken i skufferne ud? Apple sælger
ikke tomme skuffer fra deres hjemmeside :/

JonB

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 09-01-05 13:00

In article <crr4dd$1ma8$1@munin.diku.dk>,
> [...]

> Apple? Kan man iøvrigt skifte disken i skufferne ud? Apple sælger
> ikke tomme skuffer fra deres hjemmeside :/

Det er spesielle diskmoduler, så du må kjøpe diskene via Apple. Det er
gjort for å få til hot-swap og en del andre funksjoner. Derfor koster de
også litt mer. Men likevel - i forhold til SCSI er det jo billig..

--
/Z

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-01-05 13:31

Zaphod Beeblebrox wrote:

> Det er spesielle diskmoduler, så du må kjøpe diskene via Apple. Det er
> gjort for å få til hot-swap og en del andre funksjoner. Derfor koster de
> også litt mer. Men likevel - i forhold til SCSI er det jo billig..

Ja, det ved jeg godt. Men hvis man kunne købe skufferne tomme
og selv komme sine harddiske i, så bliver MB prisen sikkert
væsentlig lavere.

xserve harddisk skuffer:
80GB   1599
250GB   3999
400GB   5199

powermac g5 harddiske
250GB   2480

Altså en skuffepris på 1519, men det er jo urealitisk
da en 80GB skuffe koster 1599. En 80GB disk koster 500
hos edbpriser, hvilket kunne tale for at skuffen alene
skulle koste ca. 1000. Og jeg tror næppe at Apple bruger
ikke standard harddiske, derfor burde man kunne skifte
dem ud, men hvorfor spilde en harddisk hvis man kunne købe
skufferne løst.

En 80GB skuffe til 1599 + en 250GB harddisk via edbpriser
til 1000 er stadig billigere end de 3999 som apple tager
for en 250GB harddisk med skuffe harddisk. En 400GB disk
koster ca. 2600 på edbpriser + 1599 er stadig væsentlig
mindre end 5199.

JonB

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 09-01-05 13:41

In article <crr86e$1nea$1@munin.diku.dk>,
Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Ja, det ved jeg godt. Men hvis man kunne købe skufferne tomme
> og selv komme sine harddiske i, så bliver MB prisen sikkert
> væsentlig lavere.

Jeg tror man kan få tommme skuffer som reservedel, men vet ikke om de er
i salg som vanlig retail-vare. Men kom igjen, Xserve er såpass rimelig
at ett sted må jo Apple også tjene penger på dette!

--
/Z

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-01-05 19:06

Zaphod Beeblebrox - diskworld@mac.com.invalid on 09/01/05 13:40 wrote:

> Jeg tror man kan få tommme skuffer som reservedel, men vet ikke om de er
> i salg som vanlig retail-vare. Men kom igjen, Xserve er såpass rimelig
> at ett sted må jo Apple også tjene penger på dette!

Apple sælger kun skuffer med indhold som reservedele, så det er heller ikke
løsningen.

--
/peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-01-05 23:11

Peter Kiil wrote:

> Apple sælger kun skuffer med indhold som reservedele, så det er heller ikke
> løsningen.

jamen, så må det jo blive 80gb + diske andet steds hvis
disk og skuffer kan adskilles.

JonB

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 10-01-05 08:12

In article <crsa5n$21of$1@munin.diku.dk>,
Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> jamen, så må det jo blive 80gb + diske andet steds hvis
> disk og skuffer kan adskilles.

Hvis jeg var degg, så vet jeg ikke om jeg på en server ville ha valgt å
spare de tusenlappene på å eksperimenterer med andre disker (tredjeparts
RAM er jo en helt annen og kurant sak). Presumptivt skal vel serveren gå
i mange år og tjene flere brukere. Er det verdt det å spare tusen kroner
per modul og muligens skaffe seg masse arbeide og en ikke-supportert
løsning? Jeg bare spør...

--
/Z

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-01-05 09:44

Zaphod Beeblebrox wrote:

> [...]
> i mange år og tjene flere brukere. Er det verdt det å spare tusen kroner
> per modul og muligens skaffe seg masse arbeide og en ikke-supportert

Jeg kan ikke se nogen forskel på at bruge anden ram eller
andre diske. Jeg håber at diskene kan demonteres fra skufferne,
altså at de ikke er limet fast.

JonB

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 10-01-05 13:58

In article <crtf8q$2cdl$1@munin.diku.dk>,
Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Jeg kan ikke se nogen forskel på at bruge anden ram eller
> andre diske. Jeg håber at diskene kan demonteres fra skufferne,
> altså at de ikke er limet fast.

Lykke til :-\

--
/Z

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-05 00:12

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Jeg kan ikke se nogen forskel på at bruge anden ram eller
> andre diske. Jeg håber at diskene kan demonteres fra skufferne,
> altså at de ikke er limet fast.

der er masser af forskel ... det hedder MTBF ... eller mean time between
failure ... ved at bruge "autorisederede" "dele" kan udstyret leve op
til deres MTBF tider ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-05 23:05

Thomas von Hassel wrote:

> der er masser af forskel ... det hedder MTBF ... eller mean time between
> failure ... ved at bruge "autorisederede" "dele" kan udstyret leve op
> til deres MTBF tider ...

Hvorfor skulle MTBF være bedre fordi at Apple sælger
disken end fordi jeg køber den? Desuden sælger Apple
ikke WD raptor 10000 rpm's som jeg godt vil have i.

JonB

Fra : Zaphod B

Dato : 12-01-05 08:00

> Hvorfor skulle MTBF være bedre fordi at Apple sælger
> disken end fordi jeg køber den? Desuden sælger Apple
> ikke WD raptor 10000 rpm's som jeg godt vil have i.

Det er vel egentlig bare et spøsmål om å ville gjøre alt selv eller
ikke. Alle de store serverleverandørene har krav til hvilken hardvare
som kan installeres så lenge de skal gå god for installasjonen. Hvis du
mener du kan nok til å gjøre det annerledes, så værs'go, men "you're on
your own". Og for meg er det ikke verdt det på en server, derimot ofte
på en klient. Men YMMV.
/Z

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-05 23:12

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Hvis du
> mener du kan nok til å gjøre det annerledes, så værs'go, men "you're on
> your own". Og for meg er det ikke verdt det på en server, derimot ofte
> på en klient.

nemlig, jeg har være nede af den vej der hedder "byg din egen server med
billige dele" ... og den ender et sted ... hell ... :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-05 11:53

> [...]

> for en 250GB harddisk med skuffe harddisk. En 400GB disk
> koster ca. 2600 på edbpriser + 1599 er stadig væsentlig

du kan ikke være sikker på at en vilkårlig disk understøtter alle
overvågnings funktionerne etc. på xserve. Jeg mener at apple kommer
deres egen firmware på dem

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-05 23:07

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du kan ikke være sikker på at en vilkårlig disk understøtter alle
> overvågnings funktionerne etc. på xserve. Jeg mener at apple kommer
> deres egen firmware på dem

tjo, det er da teknisk muligt, jeg tror bare ikke på det.

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-05 00:11

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> Det er spesielle diskmoduler, så du må kjøpe diskene via Apple. Det er
> gjort for å få til hot-swap og en del andre funksjoner.

det er noget pjat .... jeg har lige købt en Fibrenetix raid box som bare
tager helt alm. SATA diske, ingen specielle adaptere eller lign, bare 12
medfølgende slæder som man selv montere diske i ... så det er bare for
at tjene penge at de sælger både slæde og disk ;)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-05 11:53

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Ved du så om de kommer med 3 disk skuffer så man bare selv kan
> komme sine diske i dem?

ingen skuffer

> Eller skal man købe skuffer og diske fra
> Apple?

det kan man, men man kan kun købe en skuffe /med/ disk

> Kan man iøvrigt skifte disken i skufferne ud? Apple sælger
> ikke tomme skuffer fra deres hjemmeside :/

de fås både som reservedele og som en del af deres serviceaftaler.