Internet opkobling for dummies
Fra : Steen Jensen

Dato : 08-01-05 14:06

God dag.
Jeg har en iBook, som jeg bruger hjemme, koblet på nettet med en airport
express.
Hvis jeg tager den med, kan jeg så slutte den til et almindeligt
telefonstik....og hvordan sætter jeg den op til at komme på nettet?

På forhånd tak

--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-05 14:26

Steen Jensen wrote:
> [...]
> Hvis jeg tager den med, kan jeg så slutte den til et almindeligt
> telefonstik....og hvordan sætter jeg den op til at komme på nettet?

Det skulle ikke være det store problem, prøv at skriv hvilken iBook det
er Og hvilket system den kører, så går det lidt lettere !!

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-01-05 16:21

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Det skulle ikke være det store problem, prøv at skriv hvilken iBook det
> er Og hvilket system den kører, så går det lidt lettere !!

Det er en ny G4 med OS X 10.3.7
--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-01-05 14:37

Steen Jensen <isteen@os.danmark> wrote:

> [...]
> Hvis jeg tager den med, kan jeg så slutte den til et almindeligt
> telefonstik....og hvordan sætter jeg den op til at komme på nettet?

1. Du åbner systemindstillinger -> Netværk ->
Netværksportkonfiguretioner, og sætter flueben ved "Internt modem"

2. Du åbner det program i programmapen, der hedder "Internetopkald" og
vælger internt modem. Så indtaster du dine data som opkaldsnummer,
bruger-id og password, og er så klar til at klikke på "Tilslut"

Og så kører du bare, og mindes gamle dage da alt fra et 9.600 baud modem
og derover var high-speed - og du får god tid til at mindes...

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-01-05 16:21

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Og så kører du bare, og mindes gamle dage da alt fra et 9.600 baud modem
> og derover var high-speed - og du får god tid til at mindes...

He he, jeg husker min første pc....med et 33.6 internt modem.
Selv en email der bestod af ren tekst, kunne man følge løbe laaangsomt
ind i indbakken
--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 08-01-05 18:02

In article <1gq2vzt.1apmq8e1njxbb4N%isteen@os.danmark>,
isteen@os.danmark (Steen Jensen) wrote:

> He he, jeg husker min første pc....med et 33.6 internt modem.
> Selv en email der bestod af ren tekst, kunne man følge løbe laaangsomt
> ind i indbakken

Du sku' forsøkt 300/75 baud!
DA kunne du sett bokstavene løpe en for en over skjermen.
Men, p.d.a.s., så var vår mann med en RadioShack T100 (tror jeg de het)
den eneste som kom gjennom fra Mogadishu under krigen der (noen som
husker??), mens de med nymotens 9600 el 14.400 bps slet verre. Det sier
vel mest om telefonlinjene.

--
/Z

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-05 23:19

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> den eneste som kom gjennom fra Mogadishu under krigen der (noen som
> husker??), mens de med nymotens 9600 el 14.400 bps slet verre. Det sier

Det er ikke fordi jeg vil ødelægge en god historie, men modems er
bagudkompatible. Mit Lasat 56K kan gå ned til 300bps, afhængig af
linien. Der er 14 sider med indstillinger. Det er nok derfor folk aldrig
læser modenmanualer.

Jeg har engang brugt et modem med akustisk koblere, hvor du lægger
telefonrørets lytte- og tale kop ned i hver sit hul med henhv en
højtaler og en mikrofon. Jeg var opkoblet til en Prime på
Handelshøjskolen i København (nu CBS) ved 300 bps med en Pericum
terminal (VT52) med grønne bogstaver og tal på en sort skærm.

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 09-01-05 07:25

In article <1gq3dvp.1voi10hprd6lN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> [...]
> bagudkompatible. Mit Lasat 56K kan gå ned til 300bps, afhængig af
> linien. Der er 14 sider med indstillinger. Det er nok derfor folk aldrig

Modem er bare OK så lenge de virker, noenlunde uten modifikasjoner. Må
man fikle, så har man en hobby i lang tid fremover. Problemet med de
bakoverkompatible modemene er jo at de stadig forsøker å justere farten
opp, og så får de feil og må ned igjen. (Hvis altså linjen er
tilstrekkelig dårlig.) Derfor må man vite hvordan man tvinger det til å
kjøre i ytterste høyre felt, for å si det slik.

> [...]
> Handelshøjskolen i København (nu CBS) ved 300 bps med en Pericum
> terminal (VT52) med grønne bogstaver og tal på en sort skærm.

Det var sånne han brukte i Mogadishu. I tillegg brukte han ofte det vi
på norsk kaller krokodilleklemmmer og en liten høyttaler for å finne det
ledningsparet det var summetone på og koble til modemutgangen direkte
der det var mulig. Jojo. Det var tider.

--
/Z

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-01-05 22:01

> [...]

> vælger internt modem. Så indtaster du dine data som opkaldsnummer,
> bruger-id og password, og er så klar til at klikke på "Tilslut"

Kommer pludseligt til at tænke på noget (som jeg har taget som en
selvfølge, da jeg hjemme 'bare' bruger mit netværk).
Kan jeg forresten koble mig på en vilkårlig telefonlinie, når mit
internet abonnement herhjemme er adsl - og hvilket opkaldsnummer skal
jeg bruge?
--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 08-01-05 22:11

In article <1gq3bij.luuu1h6q4axuN%isteen@os.danmark>,
> [...]

> Kan jeg forresten koble mig på en vilkårlig telefonlinie, når mit
> internet abonnement herhjemme er adsl - og hvilket opkaldsnummer skal

Jeg kender ikke noget til TDC adsl, men jeg vil umiddelbart tro at du
får brug for et abonnement. Jeg har selv et TDC netbasis abonnement som
backup de sjældne gange min stofalinie er død. Der betaler man blot for
de minutter man bruger, og du kan ringe op fra en hver tdc telefonlinie.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-01-05 23:44

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Jeg har selv et TDC netbasis abonnement som
> backup de sjældne gange min stofalinie er død. Der betaler man blot for
> de minutter man bruger, og du kan ringe op fra en hver tdc telefonlinie.

Okay, jeg må lige høre TDC, hvad de kan byde på - men tak for
hjælpen.-...til alle!
--
Bedste hilsener

Steen