790MB CD = 90 min. ?
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 08-01-05 13:14

Hej

Jeg har nogle musik-cd-er med ca. 80 min. spilletid (Jools Holand at
anbefale).
Dem ville jeg kopiere til brug i bilen.

Original cd-erne er på 801.3, 802.8 og 797.3 MB. (80.05, 80.11 og 79.43
min.)
Importeret via iTunes fylder de det samme. De er importeret som AIFF og
iTunes oplyses, at alle oplysninger i øvrigt er automatiske.
Jeg erhverver nogle CDR-er med "90 min. / 790MB".
Et minut stereo i AIFF kvalitet fylder 10MB (både som import og evt.
optaget via Cubase). D.v.s. 80 min. = 800MB og 90 min. = 900MB.

Toast / Jam viser korrekt spilletid men at der (synes jeg) naturligvis
ikke er plads nok på CD-en.

Hvad er forklaringen på dette.

mvh

Michael C.

Fra : Erik Richard

Dato : 09-01-05 04:24

Hej Michael

Michael Corfitsen wrote:
> Jeg har nogle musik-cd-er med ca. 80 min. spilletid (Jools Holand at
> anbefale).

Enig!

> [...]
> Et minut stereo i AIFF kvalitet fylder 10MB (både som import og evt.
> optaget via Cubase). D.v.s. 80 min. = 800MB og 90 min. = 900MB.

Hm, standard på CD er nu flg.
650mb = 74min.
700mb = 80min.
800mb = 90min.

Det kan _IKKE_ anbefales at bruge 800mb CDR på Mac - ej hellr på PC, der
er altfor mange fejlbrændinger på disse diske.

> Toast / Jam viser korrekt spilletid men at der (synes jeg) naturligvis
> ikke er plads nok på CD-en.

'Problemet' er, at det ikke er normale AIFF filer, derimod AIFC filer,
hvilket er en komprimeret form for AIFF, som alle CD afspillere kan læse
uden videre. Når du så importereer til iTunes og/eller Jam, vil den
komprimering, der ligger i AIFC filen forsvinde og filerne bive alm.
AIFF filer, der fylder mere.

> Hvad er forklaringen på dette.

Forklaringen er som ovennævnt, at AIFC er en smule komprimeret i forhold
til AIFF.

Hvis du vil lave en kopi, skal du bruge fuktionen 'Disk Copy' i Toast
5.1 eller nyere og helt undlade at bruge iTunes eller Jam. Vælg et CDR
medie af rimelig god kvalitet - fx. Mr. Platinum Audio eller lign.
medietype.

Åbn blot tToast og klik på 'Device Copy' og så vælger du afspilledrevet,
hvorefter du sætter et tomt medie i brænderdrev. Hvis du ikke har to
drev til rådighed, vil Toast indlæse originalen først og derefter kan du
så lave kopien direkte.

Jeg har rent faktisk præsteret at brænde godt 83min musik på en 700mb
CDR. Her har Toast Titanium nemlig den fordel, at den selv komprimerer
filerne til AIFC, hvis den kan se, der godt kan være det ekstra nr. på
disken.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:50

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> uden videre. Når du så importereer til iTunes og/eller Jam, vil den
> komprimering, der ligger i AIFC filen forsvinde og filerne bive alm.

Lærte du intet af din diskussion i 2004 med bla. "Frankenstein" vdr.
CD-Audio formatet?

> [...]
> CDR. Her har Toast Titanium nemlig den fordel, at den selv komprimerer
> filerne til AIFC, hvis den kan se, der godt kan være det ekstra nr. på

Du er sikker på at det ikke skyldes at Toast understøtter "overburning"?

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 09-01-05 09:52

Hej Erik Richard

> [...]
> hvorefter du sætter et tomt medie i brænderdrev. Hvis du ikke har to
> drev til rådighed, vil Toast indlæse originalen først og derefter kan du

Ja, nu "tjøre" det. Ingen problemer.

Men...

Jeg kan se, at HD-en fyldes med det CD-en fylder - midlertidig, indtil
Toast afbrydes.
Der må jo være en midlertidig fil, der indeholder CD-en.
Jeg kan ikke finde den.
Kan den ikke findes og gemmes til en ny brænding (indlæsningstiden
spares).

mvh

Michael C.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 09-01-05 12:16

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kan ikke finde den.
> Kan den ikke findes og gemmes til en ny brænding (indlæsningstiden

Jo det kan du gøre ved at du inden brændingen går i filemenu >save a
diskimage som du så arkiverer evt. på skrivebord, først derefter skal
brændingen gennemføres men blot fra dit diskimage.

God arbejdslyst

Karen

Fra : Erik Richard

Dato : 10-01-05 01:38

Hej Michael

Michael Corfitsen wrote:

> Ja, nu "tjøre" det. Ingen problemer.

Fint!

> [...]
> Jeg kan ikke finde den.
> Kan den ikke findes og gemmes til en ny brænding (indlæsningstiden

Både ja og nej. Der dannes godt nok en slags midlertidig fil, men det er
kun en buffer-fil, som ligger intern i selve Toast. Den fil kan ikke gemmes.

Men du kan måske lave en image af CD'en, men den vil i så fald fylde de
ca. 800mb, og så sker der desværre det, at Toast registrerer en AIFC fil
som en ikke-læsbar fil og derfor heller ikke kan brænde den. Så det
eneste du egentlig kan, er hver gang at bruge 'Copy' funktionen.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-01-05 18:33

Hej Erik Richard

> [...]
> som en ikke-læsbar fil og derfor heller ikke kan brænde den. Så det
> eneste du egentlig kan, er hver gang at bruge 'Copy' funktionen.

A har bare lige gjort det.

Efter "optagelse" af musikCD-en gemmer jeg dette som Disc Image.
Denne - med Toast symbol og Audio - fylder 802,7MB og bliver kaldt type
"Sound Designer II file" og med 841.740.083 byte under info.
Efterfølgende starter jeg Toast, puttet Disc Image i og brænder på en
790MB CD.
Originale 79.31 min. er intakte på CD-en og den spiller fint.
Ingen problemer eller advarsler, så det kan sagtens lade sig gøre.
Tilsyneladende får jeg møvet 802,7MB ned på en 790MB CD.
Når jeg spørger om info på CDR-en (Mr. Platinum 24x CDR 90 min. 790MB)
er der 702,8MB available / 79.57 min.

På info om der færdigbrændte CD er der stort set de samme størrelser som
på Disc Image (802.8MB / 841.797.264 byte).

Der er noget der virker modstridende, men hvad h.., det virker.

mvh

Michael C.