Slukke skærm på powerbook
Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 03-01-05 19:23

Hej

Jeg leger lidt med idéen om at købe en powerbook. Den skal bruges som
hjemmecomputer, bla. til surf, e-mail, text-behandling. Men når jeg ikke
bruger den til det, skal den stå på bordet og fungere som musikserver (B&O
BeoLink PC2), dvs. at den skal være tændt meget af tiden.

Jeg vil gerne have låget lukket, når jeg ikke bruger den. Jeg har fundet et
program som gør at den kan være tændt selvom det er lukket:
http://www.alxsoft.com/mac/sleepless.html, men så bør skærmen jo nok være
slukket for at den ikke bliver for varm. Kan man slukke skærmen
selvstændigt?

Mvh. Lars

--
Ved svar på mail: Fjern "fjerndether" i adressen og oversæt domænet til
engelsk.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-01-05 19:42

Lars H. Pedersen <only_for_newsgroupsfjerndether@varmpost.com> wrote:

> [...]
> http://www.alxsoft.com/mac/sleepless.html, men så bør skærmen jo nok være
> slukket for at den ikke bliver for varm. Kan man slukke skærmen

Hej Lars

Jeg er overbevist om at du kan smække låget i, selvom PB arbejder,kender
flere der har den låget lukket permanent.

Men du skriver ikke om det er en ny eller brugt PB du vil købe, og
modellen kan være afgørende,så skriv hvilke model, så kan du få præcis
besked

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 03-01-05 21:28

"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er overbevist om at du kan smække låget i, selvom PB arbejder,kender
> flere der har den låget lukket permanent.

Men har de så ikke et separat tastatur og skærm tilsluttet? Det ved jeg godt
kan lade sig gøre.
Men jeg vil gerne kunne gøre det uden ekstra tastatur, da stereoanlægget
blot skal have adgang til musikken på computeren.

> Men du skriver ikke om det er en ny eller brugt PB du vil købe, og
> modellen kan være afgørende,så skriv hvilke model, så kan du få præcis
> besked

Det er en ny 15" jeg har i tankerne.

Mvh. Lars

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 03-01-05 22:22

Lone Schmidt wrote:

> Hej Lars
>
> Jeg er overbevist om at du kan smække låget i, selvom PB arbejder,kender
> flere der har den låget lukket permanent.

Også selvom det så er svært at bruge tastaturet?

--Martin

Fra : Anders Krøyer

Dato : 03-01-05 20:15

In article <41d98d84$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
wrote:

> Jeg vil gerne have låget lukket, når jeg ikke bruger den. Jeg har fundet et
> program som gør at den kan være tændt selvom det er lukket:

Du skal ikke bruge nogen extra programmer, det er netop en af finesserne
ved de nye powerbooks, dog skal du gerne have et bluetooth tastatur el.
lignende. Meningen er at du sætter den på vågeblus med låget åbent,
derefter lukker du det og så vækker du maskinen med keyboarded, nu kan
maskinen arbejde med låget lukket og skærmen forbliver slukket.

Anders

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 03-01-05 21:29

"Anders Krøyer" <bassballs@antispam.mac.com> wrote in message
> [...]
> derefter lukker du det og så vækker du maskinen med keyboarded, nu kan
> maskinen arbejde med låget lukket og skærmen forbliver slukket.

Jeg ved godt at den kan køre med låget lukket når man har et ekstra tastatur
tilsluttet, men det vil jeg gerne undgå. Når jeg skal bruge et tastatur, vil
jeg bruge computerens eget. Når jeg ikke sidder foran computeren, så havde
jeg tænkt mig at klappe låget ned, men lade den forblive tændt (på nær altså
skærmen), så stereoanlægget stadig kunne få adgang til musikken via
USB/headphones.

Jeg synes det smarte går af det, hvis jeg skal lukke computeren ned før jeg
kan vække den igen med det ekstra tastatur, som jeg i øvrigt kun har
tilsluttet af den ene årsag.

Mvh. Lars

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-01-05 21:57

> [...]

> Jeg synes det smarte går af det, hvis jeg skal lukke computeren ned før jeg
> kan vække den igen med det ekstra tastatur, som jeg i øvrigt kun har

1. vågner den ikke ved at få en enhed smækket i (USB)?

2. Ville man ikke kunne lave et script, der vækker den uden tastatur?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 03-01-05 23:00

> 1. vågner den ikke ved at få en enhed smækket i (USB)?

Det ved jeg ikke. Jeg kender ikke så meget til Mac (PB'en ville blive min
første), men en PC kan så vidt jeg ved ikke vågne ved USB. Om en PB kan, ved
jeg ikke.
Desuden tilslutter jeg heller ikke først USB-kablet fra B&O boxen når jeg
har lukket computeren ned. Den vil være tilsluttet det meste af tiden, da
jeg jo ellers ikke kan høre musik fra computeren mens jeg arbejder på den.

> 2. Ville man ikke kunne lave et script, der vækker den uden tastatur?

Den forstår jeg ikke helt. Hvis den er i sleep-mode skal der vel noget
udefra til at vække den?

Men desuden, så var tanken jo egentlig at den aldrig skal i sleep mode, men
at jeg gerne ville kunne lukke låget med skærmen slukket.

Mvh. Lars

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 03-01-05 23:13

Lars H. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Men desuden, så var tanken jo egentlig at den aldrig skal i sleep mode, men
> at jeg gerne ville kunne lukke låget med skærmen slukket.

Så vidt jeg husker er Lars' spørgsmål besvaret på <macosxhints.com>.
Prøv at søge dér, Lars.

--Martin

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 03-01-05 23:16

> Så vidt jeg husker er Lars' spørgsmål besvaret på <macosxhints.com>.
> Prøv at søge dér, Lars.
>
> --Martin

Jeg huskede rigtigt (hvorfor husker jeg sådanne ting og ikke andre mere
væsentlige ting?). Se her:
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040307110350395&query=sleep>

--Martin

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 04-01-05 19:15

"Martin Agersted Jarl" <martin@sletmigjarl.dk> wrote in message

> Jeg huskede rigtigt (hvorfor husker jeg sådanne ting og ikke andre mere
> væsentlige ting?). Se her:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040307110350395&query=sleep>

De nævner jo netop lige det program jeg linkede til (sleepless). Og de
skriver at når man lukker låget så slukker displayet selv, så det er
åbenbart ikke noget problem jeg skal tænke på.

Til gengæld skriver de at det ikke fungerer så godt under OSX 10.3.
Programmet forhindrer PowerBook i at gå i sleep mode i 10.2, men i 10.3 er
der åbenbart et ekstra trin efter 4 minutter, hvor PB slukker. Det står ikke
beskrevet så tydeligt, men som jeg forstår, så hindrer programmet ikke at
10.3 slukker for PB.

Kan den del af powerhåndteringen i 10.3 mon slås fra, så PB kun går i sleep
mode men ikke slukker efter de 4 minutter?

Mvh. Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

> Det ved jeg ikke. Jeg kender ikke så meget til Mac (PB'en ville blive min
> første), men en PC kan så vidt jeg ved ikke vågne ved USB. Om en PB kan, ved
> jeg ikke.

En XP PC's "hibanate"funktion er langt fra det samme som en Mac's
vågeblus funktion. PC'en slukker og skriver et image til HD'en.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-05 08:26

In article <1gq3a23.1cbfxeo1v17s3kN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> En XP PC's "hibanate"funktion er langt fra det samme som en Mac's
> vågeblus funktion. PC'en slukker og skriver et image til HD'en.

Og dermed er den ikke særlig anvendelig. Vi har sådan noget på arbejde,
og min kone har haft et par bærbare. Det tager syv lange og syv brede
for computeren både at falde i søvn og at vågne. Og så tager det
yderligere nogen tid at få forbindelsen til netværket i gang.
Apple har de senere år gjort meget ud af at forfine vågeblusset.
Det fungerer nu næsten perfekt. Det tager kun et sekund eller to at få
en Mac lullet i søvn eller at vække den igen. Dermed er vågeblusset
anvendeligt i praksis. Man behøver næsten aldrig slukke computeren, men
kan blot sætte den på vågeblus. Det er guld værd, både på en bærbar, men
også på en stationær, der altid er klar til kamp. Sidder man og ser en
film om aftenen og kommer til at tale om, f.eks. hvor gammel
skuespilleren er, så tager det kun få sekunder at finde oplysningen på
nettet, for computeren er vågen på et øjeblik. Men samtidig skal man
ikke have dårlig samvittighed overfor miljøet, for når computeren er på
vågeblus, bruger den næsten ingen strøm.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 09-01-05 11:36

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> for computeren både at falde i søvn og at vågne. Og så tager det
> yderligere nogen tid at få forbindelsen til netværket i gang.

Men til gengæld bruger den slet ingen strøm, når den er i hibernate. Og selv
efter strømafbrydelser vil du når du starter PC'en igen, starte op med de
samme programmer/data som før du lukkede ned med hibernate.

PC'er har også en standby funktion på linie med vågeblus, hvor det tager 2-3
sekunder at lukke ned og 2-3 sekunder at starte op. I standby bruger den så
en lille smule strøm. Desværre har jeg en driver installeret som gør at min
PC nægter at gå i standby, så den funktion kan jeg ikke bruge. Derfor bruger
jeg hibernate. Muligvis ville min PC kunne vågne fra standby ved USB, men
den kan ikke fra hibernate, da den dér i princippet er lukket helt ned.

Mvh. Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-05 12:44

In article <41e10928$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
wrote:

> [...]
> Og selv efter strømafbrydelser vil du når du starter PC'en igen,
> starte op med de samme programmer/data som før du lukkede ned med

Bevares, det kan man da også bruge i nogle tilfælde. Min erfaring er
bare, at det tager meget lang tid. Men jeg kan da godt se, at det kan
være smart at kunne fortsætte, hvor man slap sidst.

> [...]
> ville min PC kunne vågne fra standby ved USB, men den kan ikke fra
> hibernate, da den dér i princippet er lukket helt ned.

Nu ved jeg ikke ret meget om Windows, men de både bærbare og stationære
IBM'er, jeg har set, er meget længe om det. Min kone har f.eks. en
bærbar på sit arbejde, og den er meget længe om både at sove og at
vågne, når man lukker eller åbner låget. Der er en Mac langt mere
anvendelig i praksis.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 09-01-05 13:29

> [...]
> bærbar på sit arbejde, og den er meget længe om både at sove og at
> vågne, når man lukker eller åbner låget. Der er en Mac langt mere

Det er nu heller ikke fordi jeg prøver at gøre en PC bedre end en Mac. Jeg
siger bare at hibernate også har fordele. Og hvis jeg kunne får standby til
at virke på min PC, ville jeg da også bruge det i stedet for hibernate.
Desuden synes jeg nu ikke hibernate tager så lang tid på min PC. Ca. 10
sekunder for at lukke ned og 30 sekunder for at starte op igen. Det afhænger
nok også af hvor meget RAM man har (der skal vel skrives et tilsvarende
image til harddisken), jeg har 512 MB. Så tager det ganske vist nogle
sekunder ekstra at få forbindelse til internettet fordi TDC ikke kan finde
ud af at lave NetExpress uden dial-up

Mvh. Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-05 15:29

In article <41e12372$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
wrote:

> [...]
> for at starte op igen. Det afhænger nok også af hvor meget RAM man
> har (der skal vel skrives et tilsvarende image til harddisken), jeg

Hver ting til sin tid. Det gør nok heller ikke så meget på en stationær
computer. Jeg er vant til at bruge en bærbar. Den er gerne sat til at gå
på vågeblus relativt hurtigt for at spare på batteriet. Hvis man lige
skal slå noget op eller hente en kop kaffe, kan det nemt ske, at den går
på vågeblus lige i det sekund, man skal til at skrive videre. Og så er
det altså irriterende at skulle vente i 30 sekunder. Sådan var de gamle
PowerBook, og det er virkelig rart at Apple har arbejdet på at få dem
til at vågne nærmest med det samme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-05 11:53

> [...]

> sekunder at lukke ned og 2-3 sekunder at starte op. I standby bruger den så

oftest støjer PC'en ( i al fald alle dem jeg har set) for fuldt blus og
bruger en hel del strøm i dennes vågeblus funktion.

Mac'erne går i deep sleep svale og slukker osse for blæsere til
strømforsyning osv og bliver HELT lydløse i dvale.

> [...]
> jeg hibernate. Muligvis ville min PC kunne vågne fra standby ved USB, men
> den kan ikke fra hibernate, da den dér i princippet er lukket helt ned.

hardwaren på UMA (alle modeller med AGP bus) mac'erne understøtter osse
en hibenate funktion, men denne virke kun på Mac OS 8.6 modeller med
original firmware. Apple valgte et et halv års tid at droppe
understøttelsenm til fordel for deepsleep.

Fra : Karl Antz

Dato : 09-01-05 10:19

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> En XP PC's "hibanate"funktion er langt fra det samme som en Mac's
> vågeblus funktion. PC'en slukker og skriver et image til HD'en.

så'n rent umiddelbart vil jeg nu formode at den _først_ skriver et image
og _derefter_ slukker
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-05 10:40

In article <1gq49r1.1qdov831q6080mN%karl@antz.dk>,
karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> så'n rent umiddelbart vil jeg nu formode at den _først_ skriver et
> image og _derefter_ slukker

Det er sjovt at drille Morten, når han ikke kan svare igen, før han får
internetforbindelse i fem minutter om en uges tid, hvad? Men du har
selvfølgelig ret. Den er fem minutter om at skrive det image. Og når man
vil vække den igen, er den otte minutter om at læse det ind igen. Det er
ikke ret smart, når man er vant til en Mac. Men ret skal jo også være
ret. Det er jo nemmere for Apple at lave et smart vågeblus, når Apple
har fuldt kontrol over både hard- og software. Det er sværere for
Microsoft, der skal lave et styresystem, der kan bruges på computere fra
tusindvis af fabrikater.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-05 11:53

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> så'n rent umiddelbart vil jeg nu formode at den _først_ skriver et image
> og _derefter_ slukker

pas på jeg ikke får din lokale thaifood restaurant til at nægte at
handle med dig!

Fra : Karl Antz

Dato : 11-01-05 12:28

> pas på jeg ikke får din lokale thaifood restaurant til at nægte at
> handle med dig!

SÅ ond ka du da ikke være - han er så sød
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-01-05 16:32

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> SÅ ond ka du da ikke være - han er så sød

Hoster af grin!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 04-01-05 19:15

"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> wrote in message

> 1. vågner den ikke ved at få en enhed smækket i (USB)?

Jeg snakkede i dag med en der har en MAC sammen med en sådan B&O Beolink PC2
USB box. Han fortalte at når man ville høre musik via anlægget, blev
computeren automatisk vækket ud af sleep mode af B&O-boxen. Det var ganske
vist en iMac (G4), men det må vel også gælde for en Powerbook med låget
lukket.

Så kan jeg jo bare lade den være i sleep mode, med låget lukket, når jeg
ikke bruger den, og den bliver så vækket når jeg vil høre musik.
Kan man sætte den op til automatisk til at gå i sleep mode igen, når den
ikke har været brugt i et bestemt antal minutter?

Mvh. Lars

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-05 08:57

Lars H. Pedersen <only_for_newsgroupsfjerndether@varmpost.com> wrote:

> Jeg vil gerne have låget lukket, når jeg ikke bruger den.

Så skal du ikke have en bærbar. For lukker du låget hver gang du ikke
bruger den, så slider du hængsler og båndkabelet til skærmen meget
hurtigt, med store problemer til følge.

Flemming Rubini

Fra : J.K.Arning

Dato : 04-01-05 09:57

On Tue, 4 Jan 2005 08:56:50 +0100, Flemming Rubini in newsgroup
dk.edb.mac wrote:

> Så skal du ikke have en bærbar. For lukker du låget hver gang du ikke
> bruger den, så slider du hængsler og båndkabelet til skærmen meget
> hurtigt, med store problemer til følge.

Er Mac virkeligt ikke bedre ? En bærbar der ikke kan tåle man lukker den
... hmmm ... det klarer min Asus Win boks uden de mindste problemer.

--
Regards
J.K.Arning :: 04-01-2005 09:55:17 :: http://arning.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 04-01-05 10:41

J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:

> Er Mac virkeligt ikke bedre ? En bærbar der ikke kan tåle man lukker den
> .. hmmm ... det klarer min Asus Win boks uden de mindste problemer.

Når man køber en Mac blærbar titanium med ekstra garanti og applecare så
ved en hver almindelig mac mand at når man først engang har åbnet den så
lukker man den ikke igen... Den er simpelthen for pæn når den er åben.
Derfor bliver en mac _ikke_ designet til at kunne lukkes igen. Jeg har
selv kendskab til flere power og i-Book ejere der simpelthen får special
syet tasker hvor man har mulighed for at transportere den blærbare med
åbent låg.... Men da jeg kan forstå du _ikke_ bruger mac må jeg nok bære
over med dig og tilgive dig for din uvidenhed på dette område. Og jeg må
tilgi at jeg godt kan forstå at man på windåse platformen er meget
omhyggelige med at designe bærbare der kan lukkes... Der er simpelthen
for hæsligt at kigge på skærmbilledet i mere end 10 min ad gangen...

;- )

--
Mvh Nicolai Brandt
"Man burde spørge hvem der ved rigtigst, ikke hvem der ved mest."

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-05 11:16

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> omhyggelige med at designe bærbare der kan lukkes... Der er simpelthen
> for hæsligt at kigge på skærmbilledet i mere end 10 min ad gangen...

Pyh, dagen er reddet efter at have læst ovenstående sjove indlæg. Der er
sku ikke noget der tapper så meget som at gide skrive et kedeligt indlæg
(min egen version i denne tråd.)

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-05 11:12

J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:

> Er Mac virkeligt ikke bedre ? En bærbar der ikke kan tåle man lukker den
> .. hmmm ... det klarer min Asus Win boks uden de mindste problemer.

Suk, velkommen til børnehaven, bah ba ba bah ba.
Selvfølgelig kan en bærbar ikke tåle man lukker den, hvis den skal holde
i mere end tre år. Ved du virkelig ikke det.

Tjah, frem med luppen, og led efter mikro-revner omkring hængslerne,
løse skruer (stram dem! evt. brug låsevæske). Vær særligt opmærksom hvis
hængslerne går stramt (fix det), ellers så går det meget hurtigt.
Er du teknisk nok så tjek dit skærmkabel (plastikbånd-kabel) at det ikke
er i bekneb, knækker uhensigtsmæssigt, eller er for kort (sælg!).

Hvad får dig til at tro jeg tænker Mac-only. Har set det på Compaq,
Asus, Toshiba, IBM, sådan set det meste hvor der kombineres letmetaller
med plastik <Lydspor: skæbnesymfoni>.

Flemming Rubini

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-01-05 10:46

Flemming Rubini skrev:

> For lukker du låget hver gang du ikke bruger den, så slider du hængsler og
> båndkabelet til skærmen meget hurtigt, med store problemer til følge.

Hvad er ellers ideen i en bærbar? Skal man transportere den rundt åben?
Jeg åbner og lukker min snart to år gamle PowerBook mange gange om
dagen.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-05 11:16

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Hvad er ellers ideen i en bærbar? Skal man transportere den rundt åben?
> Jeg åbner og lukker min snart to år gamle PowerBook mange gange om
> dagen.

Spørgsmålet er stillet forkert.
Det burde være: "Hvilken forhandler køber man bærbar hos, så man ikke
brænder nallerne når lortet ikke kan tåles at blive brugt som det er
tiltænkt?"
Se i øvrigt Nicolai Brandt svar, lol.

Flemming Rubini

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-01-05 11:28

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Så skal du ikke have en bærbar. For lukker du låget hver gang du ikke
> bruger den, så slider du hængsler og båndkabelet til skærmen meget
> hurtigt, med store problemer til følge.

Lukker da min 12" AluBook 20-30 gange dagligt!
Hvor er forresten lige mine hængsler og båndkabel?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-05 11:48

> Lukker da min 12" AluBook 20-30 gange dagligt!
> Hvor er forresten lige mine hængsler og båndkabel?

Ja jeg håber så gu da osse at min kommende iBook kan klare mosten.
Forresten bestilt 27.11, og venter stadig, suk.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-05 13:29

> Hvor er forresten lige mine hængsler og båndkabel?

(Pokkers, så er jeg røget i suppen igen)

Jeg har lige studeret maskinen på pbfixit.com og du har ret, hvor er de?
Smuk maskine, og det ser ikke ud til at der er et bånd kabel (?), og
hængslerne ser ud til at være delvist en del af chassiet.

<http://www.pbfixit.com/Guide/53/images_large/75.jpg>

Flemming Rubini