At vænne sig til Mail
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-12-04 23:45

Jeg opgav i dag Entourage, efter at mine mailbokse tilsyneladende var
korrupte, så nu har jeg brugt det meste af dagen på at overføre beskeder
(som åbenbart er "Apple-dansk" for e-mails), postkasser, persondata,
konti og regler til Mail/Adressebog.

Der er dog nogle ting, der er svære for mig at vænne mig til, men måske
er det bare, fordi jeg forsøger at overføre mine Entourage-vaner til
Mail. Så måske kan jeg få lidt hjælp til nogle mere "Mail-agtige" vaner?

Jeg er vant til, at når jeg får en besked, så skal den besvares, og jeg
skal eventuelt forinden løse en opgave - finde ud af et eller andet,
rette en opgave, aftale et møde, formulere et udkast. Jeg lader derfor
normalt e-mailen stå som ulæst, indtil jeg manuelt markerer den som
læst. Samtidig viser jeg i oversigten over beskeder kun ulæste beskeder
- dvs. "sager", som jeg skal tage mig af.

Denne arbejdsgang duer ikke rigtigt i Mail, da:

1) En besked markeres altid som læst med det samme, den er vist. Man
skal så huske manuelt at markere den "tilbage" som ulæst, hvis man lige
ser den, hvilket let sker, da den sidst viste besked automatisk vises,
hvis man vender tilbage til en postkasse.

2) Man kan ikke få vist udelukkende ulæste beskeder i en postkasse (som
man kan i Entourage, ja og i MacSOUP).

Men hvad gør man så?

a) Jeg har overvejet en særlig postkasse til "ubehandlede beskeder", men
det virker bare skørt, at jeg så efterfølgende selv skal placere
beskeden i den rigtige postkasse - det er jo det, man normalt bruger en
regel til.

b) Jeg har også overvejet at forsøge at holde fast i mine nuværende
praksis og så sortere postkasserne efter "beskedstatus" (om de er læst
eller ej). Så er de ulæste beskeder da i hvert fald samlet. men jeg er
bare bange for, at jeg kommer til at markere en ubehandlet besked som
læst.

c) Jeg har også overvejet at give ubehandlede beskeder et flag som
markering af, at de er ubehandlede, og så sortere postkasserne efter
flag. Det har den fordel, at flaget ikke forsvinder, bare jeg ser en
meddelelse. Men det virker også skørt at skulle sætte flag på stort set
alle meddelelser - men o.k., det kunne vel klares med en regel. Jeg har
bare en fornemmelse af at arbejde "mod programmet", som irriterer mig.

Hvad gør I?

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-04 01:09

In article <1gpmpjf.nhv4pz15i2x8gN%jjj@cyrk.dk>,
jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) wrote:

> [...]
> set alle meddelelser - men o.k., det kunne vel klares med en regel.
> Jeg har bare en fornemmelse af at arbejde "mod programmet", som

Min umiddelbare tanke var også, at du kunne bruge flaget. Man kan
anbringe en ikon med flaget i værktøjslinien (hvis den da ikke er der
som standard), og det er jo ret let at trykke på den.
Personligt har jeg mine beskeder sorteret efter modtagelse. Så
står de seneste jo sidst. Jeg har derfor ikke svært ved lige at lade
øjnene løbe hen over de nyeste og fange dem, jeg skal svare på.
En anden mulighed, som jeg prøver at praktisere, er kun at lade
ind-bakken indeholde ubehandlede beskeder. Jeg har lavet postkasser med
forskellige emner, hvor jeg flytter beskeder til, når jeg har svaret på
dem. Desværre har jeg ikke kunnet følge med de seneste år, og min
indbakke indeholder vist mange hundrede e-mail. Ellers synes jeg, det er
en god metode. Det svarer jo til papirbreve, der også ligge i indbakken
på skrivebordet, indtil man får dem ekspederet. Det er jo en rar
fornemmelse, når arbejdet er færdigt, og indbakken er tom.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 31-12-04 15:11

In article <news-07EDB7.01092331122004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> på skrivebordet, indtil man får dem ekspederet. Det er jo en rar
> fornemmelse, når arbejdet er færdigt, og indbakken er tom.

Jeg prøver også den model på arbejde (Lotus Notes) men det er
anstrengende, og ofte også frustrerende, fordi indboxen løber over (dvs
bliver længere end vinduet.)

Det er faktisk utroligt at der er så få mailsystemer der understøtter
"workflows" eller formaliserede arbejdsgange. Mailprogrammer af i dag
lader ikke til at være et hak bedre end de var for 15 år siden.

Er der overhovedet nogen mailsystemer hvor der virkelig er reel support
for sagsbehandling og arbejdsgange? Jeg forstiller mig, at man i
systemer som Notes (og for den sags skyld Outlook) principielt kan
udvikle dette, men jeg har aldrig set noget der virker sådan fra
starten, og som er personaliseret.

Jeg kunne godt tænke mig noget der gjorde det muligt at have processer
som:
"Videresend denne mail som opgave til X, med krav om rapport til Y cc
til mig, når afsluttet, og notificer mig hvis rapport ikke er modtaget
inden T dage."

"Denne mail fra X er en orientering om noget, som har gyldighed frem til
datoen xx/xx, vis den i mailboxen indtil da, hvorefter den skal
arkiveres."

"Denne mail fra X skal besvares til Y, men afventer detaljer fra tredie
part Z, som er bedt afleveret i morgen. Følges op i morgen"

"Denne news-artikel er interessant, arkiver med følgende nøgleord: A, B,
C under kategorien Q. Mind mig om den, hvis jeg en dag skriver en mail
der omhandler A, B eller C indenfor Q."

Det jeg altså savner er en _virkelig_ "Knowledge Navigator"; skidt med
AI-interface, talegenkendelse- og -syntese, animeret avatar osv, jeg vil
bare ha' funktionaliteten: en integration af mail, planlægning,
kalender, personaliserede nyheder, logbog, dagbog, notesbog, arkiv,
Google-søgning.

Er der andre der kunne bruge sådan et system?
Findes der måske allerede noget der bare ligner?

--
Lasse Hillerøe Petersen | "I met someone who looks a lot like you,
----------------------------+ she does the things you do;

Fra : Morten Lind

Dato : 31-12-04 17:31

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> [...]
> Google-søgning.
>
> Er der andre der kunne bruge sådan et system?
> Findes der måske allerede noget der bare ligner?

........dét ville være dejligt - Ja, der er andre, der kunne bruge et
sådant system

Godt nytår....
M.

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 31-12-04 17:38

In article <lhp+news-64F23B.15112331122004@news.tele.dk>,
> [...]

> Google-søgning.
>
> Er der andre der kunne bruge sådan et system?

JA!!
Mao.: Åpent marked. Sett i gang!

--
/Z

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-01-05 18:50

> [...]

> Jeg prøver også den model på arbejde (Lotus Notes) men det er
> anstrengende, og ofte også frustrerende, fordi indboxen løber over

Men det er vel egentlig bare tegn på, at man er kommet bagud med sit
arbejde. Den bør jo tømmes dagligt. (Siger jeg, der har over 600 e-mail
i indboksen).
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 01-01-05 20:12

In article <news-E45D29.18494801012005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Men det er vel egentlig bare tegn på, at man er kommet bagud med sit
> arbejde.

Ikke nødvendigvis. Man vil nok være tilbøjelig til at tro det, hvilket
blot er en yderligere stressende ulempe ved metoden. Jeg har en mailbox
"Afsluttet", som jeg smider ting i jeg mener jeg er færdig med. Men
hvornår skal jeg gøre det? Når jeg tror jeg er færdig med den, eller når
jeg er sikker? Og hvad med alle de "orienterende" CC:er? Hvornår holder
de op med at være relevante? Lige pludselig er mailboxen så fuld, at det
vil tage over en time at rydde op - og så er det pludselig et problem,
hvis man også gerne vil hjem den dag.

> Den bør jo tømmes dagligt. (Siger jeg, der har over 600 e-mail
> i indboksen).

Netop. Du har beviset på at metoden ikke virker lige der, i din mailbox.
Det er ligesom at spille Tetris: på et tidspunkt løber boxen så fuld at
man mister overblikket, og så har man tabt.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-01-05 08:27

In article <lhp+news-64F23B.15112331122004@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Er der andre der kunne bruge sådan et system?

Ja tak!

Fra : Jens

Dato : 02-01-05 22:40

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Er der andre der kunne bruge sådan et system?

Ja. Mon ikke!
--

Jens F