Printerdeling / trådløst netværk
Fra : kaddier

Dato : 30-12-04 22:13

Jeg har en ADSL ledning, en iMac DV / 400, en printer (Canon i865) og en
ny PowerBook som jeg gerne vil forbinde; PB´en trådløst, de andre gennem
kabel. Jeg har søgt efter et Ethernet accesspoint med en USB port, men
kan ikke finde noget der prismæssigt er tilfredsstillende – Apples
Airport Extrem er for dyr, synes jeg.

Nu kom jeg så på at jeg måske kunne bruge printerdeling gemmen min iMac.
Men jeg har ingen erfaring med dette. Er der måske nogen her der kan
svare på følgende spørgsmål?

- forstyrre det den der arbejder på iMac´en hvis jeg begynder at printe
ud fra PowerBooken? Mærkes det overhovedet for den der arbejder på iMac?

- GÃ¥r printningen langsommere end hvis det foregik gennem et accesspoint
med USB port?

- Fungere softwaret ok, eller er der bugs i det?

- Er der ellers noget der taler i mod at udnytte printerdeling?

Jeg har forstået på flere her at Linkeys er et godt valg og priserne er
i orden ser det ud til. Hvilket accesspoint skal jeg så vælge,
rækkevidden behøver ikke være stor (2 etager)? Eller er der nogen der
mener at Linksys er et dårligt valg?

På forhånd tak for gode råd – og godt nyt år til alle
Hilsen Per

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 31-12-04 10:15

In article <1gpmo5f.w7kljdc5t7b4N%113@andersen.cc>,
113@andersen.cc (kaddier) wrote:

> - forstyrre det den der arbejder på iMac´en hvis jeg begynder at printe
> ud fra PowerBooken? Mærkes det overhovedet for den der arbejder på iMac?

Ja, ved store jobber vil du merke det noe, mest pga. diskaksess. Men
ikke sjenerende, er min erfaring. NB: Sørg for at iMacen har nok
diskplass til å ta imot printfiler. Office og mail er normalt ikke et
problem, grafiske applikasjoner kan være det. Skal du skrive ut mye og
samtidig jobbe mye på iMacen, så vurder en større og hurtigere disk.

> - GÃ¥r printningen langsommere end hvis det foregik gennem et accesspoint
> med USB port?

Ikke merkbart.

> - Fungere softwaret ok, eller er der bugs i det?

Har ingen negative erfaringer med det, har brukt det mye.

> - Er der ellers noget der taler i mod at udnytte printerdeling?

iMacen må stå på og ikke i dvale, hele tiden. Det kan eller kan ikke
være et problem for deg, avhengig av innredning og bruksmønster.

--
/Z

Fra : Sebastian

Dato : 31-12-04 11:58

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> har problemer med textcode
og skrev:

> [...]
> problem, grafiske applikasjoner kan vÃœre det. Skal du skrive ut mye og
> samtidig jobbe mye på iMacen, så vurder en større og hurtigere disk.
Det kommer altså an på hvordan du sætter det op. Min iMac DV+ rækker
bare data videre fra Ethernet til USB. Det kræver hverken disk, CPU
eller hukommelse, bare lidt bus. Jeg mærker det ikke. Det er dog en
postscript printer jeg har.

> Ikke merkbart.
Det kommer meget an på den printserver der er bygget in i den
accesspoint du vil sammenligne det med.

> Har ingen negative erfaringer med det, har brukt det mye.
Mac OS burger siden version 10.2 CUPS som printersystem. Det er
klippestabil og kan konfigureres i alle detailler.

> iMacen må stå på og ikke i dvale, hele tiden. Det kan eller kan ikke
> vÜre et problem for deg, avhengig av innredning og bruksmønster.
Wake up on LAN skulle nok være tænt ved din iMac, for ellers kan din
bærbare ikke finde printeren bag ved iMac'en.

Ellers er der selvfølgelig sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed.
Når du giver deler din printer ved din iMac, og iMac hænger på en DSL,
er det i værste fald muligt for alle, der er tilsluttet internettet at
bruge din printer - ik' smart vel?
Du skal derfor konfigurere din firewall og bede din iMac kun at
acceptere printjobs fra nogen du kender. Jeg går ud fra at i Wireless
lan er krypteret og der foretages en hardware check for at komme på.
I dette tilfælde kan du fx. nøjes med at sige til CUPS at den kun skal
acceptere printjobs fra LAN. Ellers kan du bede om identification efter
IP, Hardware Adress, eller username&password.
At ændre CUPS' printer opsætning er nemmest ved terminal med pico
editoren - husk sudo commandoen.

Hvis du ikke få det til at virke. Så sæt - inden du spørger andre - i
/etc/cups/cupsd.conf LogLevel til "debug" og starte CUPS på ny.
Ved næste forsøg at printe holder du så øje med /var/log/cups/error_log
og noterer det.
Med det sladderhanken error_log fortæller dig vil det være :meget_
nemmere at hjælpe.
HUSK backup af dine gamel instillingsfiler!

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 31-12-04 12:09

In article <1gpnpdi.1ba0r321g52yrsN%thorfinn@ofir.dk>,
thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote:

> Wake up on LAN skulle nok være tænt ved din iMac, for ellers kan din
> bærbare ikke finde printeren bag ved iMac'en.

Jo, men den synes jeg ikke alltid virker som i reklamen? Eller mener du
den faktisk fungerer godt? Jeg mener å huske at jeg gav den opp.

--
/Z

Fra : kaddier

Dato : 02-01-05 16:17

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> nemmere at hjælpe.
> HUSK backup af dine gamel instillingsfiler!

Oh, oh, det sidste her forstår jeg ikke en brik a´. Men tak for rådene,
det virker som om det er værd at satse på, og så jeg jeg jo spørge hvis
det ikke fungere. Tak!

Hvordan er det med hvilken Linksys jeg skal vælge? er der nogen meninger
om det?

Hilsen Per

Fra : Sebastian

Dato : 02-01-05 17:42

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Oh, oh, det sidste her forstår jeg ikke en brik a´.
Hvad ved ordet backup forstår du ikke?

> [...]
> det ikke fungere. Tak!
>
> Hvordan er det med hvilken Linksys jeg skal vælge? er der nogen meninger
Linksys er et mærke. Hvad for en dims vil du købe?

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : kaddier

Dato : 02-01-05 18:12

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Linksys er et mærke. Hvad for en dims vil du købe?

Ja, det er jo lige det, - hvilken af deres "dimser" er god, når det ikke
drejer sig om stor afstand og kun 2 computere + ADSL. Jeg kender ikke
mærket og ved ikke om der er nogen af deres "dimser" det ikke er værd at
købe. Jeg ved i øvrigt ikke om der er noget der er bedre i billig pris
klasse! Er der nogen der har erfarung mit Netgear?

Hilsen
Per

Fra : Sebastian

Dato : 02-01-05 18:23

> [...]

> købe. Jeg ved i øvrigt ikke om der er noget der er bedre i billig pris
> klasse! Er der nogen der har erfarung mit Netgear?

Hej Per
er det
- et ADSL modem
- en router
- en Access Point

eller en kombination af en eller flere ting af de ovenstående
dingenoter, du vil købe? Jeg læste lige i går en udmærket test i ct' om
disse maskiner. Den er i nr. 23 årgang 2004 side 166 mfl. Du kan dog
ikke låne hæftet p biblioteket for øjeblikket, da det er hjemme hos mig

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : kaddier

Dato : 02-01-05 18:59

Hej Sebastian

Tak for hurtigt svar! - du er altså også på nu!

Jeg ser at du ogå er i de tyske grupper! - jeg bor også i Tyskland!

> [...]
>
> eller en kombination af en eller flere ting af de ovenstående
> dingenoter, du vil købe? Jeg læste lige i går en udmærket test i ct' om

Mener du nu Netgear eller Linksys?

> Den er i nr. 23 årgang 2004 side 166 mfl. Du kan dog
> ikke låne hæftet p biblioteket for øjeblikket, da det er hjemme hos mig

Modem har jeg allerede, fungere godt med min iMac! Da jeg nu også vil på
med min PB og også vil forbinde den med iMac´en skal der vel være en
router i, og et Access Point for PB-Airport.
Hillsen
Per

Fra : Sebastian

Dato : 02-01-05 19:38

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Hej Sebastian
>
> Tak for hurtigt svar! - du er altså også på nu!
nemlig men lige om lidt skal jeg spise og så er der slut for i dag.

> Jeg ser at du ogå er i de tyske grupper! - jeg bor også i Tyskland!
Det gør jeg godt nok ikke, som der står i min signatur. Jeg kan dog ikke
nægte at jeg en gang har lært at snakke tysk.

> Mener du nu Netgear eller Linksys?
jeg mener alle kombinerede modem, router, wireless AcsessPoint
dingenoter.
Når du nu bor i Tyskland, vil det jo næppe være et problem for dig at
skaffe ct' nr. 23 årgang 2004 side 166 på et lokalt bibliotek, i Danmark
er der AFAIK kun 1 folkebibliotek der holder bladet.
Du kan også købe bladet hos forlaget:
http://www.heise.de/abo/ct/hefte.shtml
eller kun købe det afsnit du er interesseret i.

> Modem har jeg allerede, fungere godt med min iMac! Da jeg nu også vil på
> med min PB og også vil forbinde den med iMac´en skal der vel være en
> router i, og et Access Point for PB-Airport.
Det skal det nemlig. At samle det hele i en dims har visse fordele,
bl.a. sparer du stand-by strøm.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> [...]

> med min PB og også vil forbinde den med iMac´en skal der vel være en
> router i, og et Access Point for PB-Airport.

da iMac'en kører OSX har den osse natd (dvs en router) og DHCP sever
(bootd), den aktiverer du i Systemindstilllinger -> Deling -> Internet.
Har du allerede airportkort i den kan den osse fungere som accespoint
(dele ethernetforbindelsen ud til Airport.

Jeg ville doginvestere i et linksys 54G accesspoint med indbgget 4ports
switch, router, dhcp, WEP, WPA og firewall - evt modellen med ADSL
modem. Jeg ved ikke hvad sidstnænte koster men førstnænte koster under
500kr.

Tror den hedder WTR54G - der er mange i denn gruppe der har den, de kan
sikkert korekse mine oplysniger om modelnummer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> - forstyrre det den der arbejder på iMac´en hvis jeg begynder at printe
> ud fra PowerBooken? Mærkes det overhovedet for den der arbejder på iMac?

nej, hvis dine printjobs er store og mange kan du få problmer med aen
for fyldt disk idet Apples CUPS konfiguration gemme er kopi af alle
printjobs. Dette kan dog ændres med en texteditor.

Problemet og formegenlig kun stort hvis du har en lille original disk i
iMac'en (ca 10GB)

> - Går printningen langsommere end hvis det foregik gennem et accesspoint
> med USB port?

nej

> - Fungere softwaret ok, eller er der bugs i det?

CUPS (den printserver som Apple inkluderer) er fremragende.

> - Er der ellers noget der taler i mod at udnytte printerdeling?

Strømforbruget! idet at din imac altid står tændt. Du kan evt sætte den
til at falde i dyb søvn hurtigt og vække den manuelt med et WOL program
(WakeUp er et nemt GUI WOL program) inden du skal printe fra din PB.
Bortset fra strømforbruget er din iMac perfekt til at printserve idet
den er lydløs (kommer an på disken)

> [...]
> i orden ser det ud til. Hvilket accesspoint skal jeg så vælge,
> rækkevidden behøver ikke være stor (2 etager)? Eller er der nogen der

Linksys er rigtig gode, både mht harware, pris og ikke mindst den
indbyggede SW som er fremragende, sidstnævnt kan dog være svær at
konfigurere for ikke netværkskyndiger. Til disse er Apples accesspoints
lige i øjet.