Hvordan...?
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-04 00:30

Hvordan får jeg OSX 10.2.8 til at printe med en LaserWriter Pro 630,
jeg kan godt få printeren oprettet i printercentralen, men der sker
ikke noget når jeg trykker æble+P, der kommer ikke engang en dialog...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-12-04 01:49

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvordan får jeg OSX 10.2.8 til at printe med en LaserWriter Pro 630,
> jeg kan godt få printeren oprettet i printercentralen, men der sker
> ikke noget når jeg trykker æble+P, der kommer ikke engang en dialog...

Lyder underligt. Jeg har selv en Pro 630 og det fungere fint både unde
10.2.8 og 10.3.7... Men jeg har haft mange mærkelige problemer med 630.
Til og med 10.2.8 kunne jeg _ikke_ få den til at virke med dansk sprog
så måske det er det der er problemet. Først fra 10.3 kunne jeg printe på
630 med dansk sprog. Desværre er der stadig nogle problemer med den så
jeg er skiftet til engelsk igen...

--
Mvh Nicolai Brandt
"Man burde spørge hvem der ved rigtigst, ikke hvem der ved mest."

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-04 20:55

Nicolai Brandt wrote:

> Lyder underligt.

Tja... jeg begriber heller ikke en hujende fis, printeren virker
fint fra de maskiner der kører OS 9.2, men det vil ikke virker fra
de to maskiner som kører OSX 10.2.8, og jeg har prøvet at skifte til
engelsk, det gør ingen forskel.

Problemet er, at der ikke kommer en dialog når jeg trykker æble+P,
så jeg er ret sikker på, at fejlen ikke skyldes printeren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-12-04 01:48

> [...]

> fint fra de maskiner der kører OS 9.2, men det vil ikke virker fra
> de to maskiner som kører OSX 10.2.8, og jeg har prøvet at skifte til

Jeg har ikke bedre forslag, men mindes at ha' oplevet precis det
beskrevne problem med printeren... Måske dumt spøgsmål men du husker at
logge ud og ind igen?

> Problemet er, at der ikke kommer en dialog når jeg trykker æble+P,
> så jeg er ret sikker på, at fejlen ikke skyldes printeren.

Ærgeligt det er da en ok printer...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-04 14:40

Nicolai Brandt wrote:

> Jeg har ikke bedre forslag, men mindes at ha' oplevet precis det
> beskrevne problem med printeren... Måske dumt spøgsmål men du husker at
> logge ud og ind igen?

Hva' mener du med at logge ud og ind, maskinen har kun en bruger,
derfor er den er ikke sat op, så den kræver log-in, men den har
været genstartet flere gange.

Og jeg har prøvet fra flere forskellige programmer, fejlen er den
samme, det kommer ikke en printdialog...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-04 01:27

In article <41D2B3C8.1090205@niels-ebbesen.net>,
Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hva' mener du med at logge ud og ind, maskinen har kun en bruger,
> derfor er den er ikke sat op, så den kræver log-in, men den har
> været genstartet flere gange.

Derfor kan man nu sagtens logge ud og ende i log-ind vinduet. Herfra kan
man logge ind igen med sin adgangskode. Det kan man f.eks. bruge til at
spærre computeren, hvis man lige går fra den et øjeblik. Men hvis du har
genstartet burde det jo have samme effekt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-04 15:03

> [...]

> jeg kan godt få printeren oprettet i printercentralen, men der sker
> ikke noget når jeg trykker æble+P, der kommer ikke engang en dialog...

Hvilken IP adresse har printeren ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-04 15:21

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvilken IP adresse har printeren ?

Printeren kører LokalTalk over Ethernet, så der er vist ikke rigtig
mulighed for at gi' den en IP-adresse.

Men jeg har slået LokalTalk til i OSX, og den kan godt køre
fildeling over netværket.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-04 21:50

> [...]

> mulighed for at gi' den en IP-adresse.
>
> Men jeg har slået LokalTalk til i OSX, og den kan godt køre

Er der ikke netværksstik i den ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-04 22:22

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Er der ikke netværksstik i den ?

Jow da... det er en Apple LaserWriter Pro 630, som er en pæn stor
PostScript laserprinter med Ethernet og hele svineriet, og man kan
også vælge den i listen, når man i Printercentral vælger en
Apple-printer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-04 23:08

> [...]

> PostScript laserprinter med Ethernet og hele svineriet, og man kan
> også vælge den i listen, når man i Printercentral vælger en

Du skal sætte IP adressen på den til samme segment som resten af dit
LAN.

Sæt et almindeligt Apple Printer kabel i den og åbn Apple Printer
Utility i OS 9 og konfigurer den.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-12-04 23:26

Jesper Haaber Gylling - jesper@gylling.net on 29/12/04 23:07 wrote:

> Du skal sætte IP adressen på den til samme segment som resten af dit
> LAN.
>
> Sæt et almindeligt Apple Printer kabel i den og åbn Apple Printer
> Utility i OS 9 og konfigurer den.

Det er da ganske unødvendigt. Den skal uden yderligere krumspring kunne
printe via Appletalk. Om den har en ip-adresse eller ej er ligegyldigt, og
har ikke noget med Niels' problem at gøre.

--
/peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-04 23:51

Peter Kiil wrote:

> Det er da ganske unødvendigt. Den skal uden yderligere krumspring kunne
> printe via Appletalk. Om den har en ip-adresse eller ej er ligegyldigt, og
> har ikke noget med Niels' problem at gøre.

Jeg er godt klar over at det er ældre printer, og man kan ikke ændre
dens Ethernet address den er (08:00:07:0C:4D:61), men jeg kan vælge
hvilken Ether Talk zone printeren should apper.

Det spøjse er, at Bill (min søn) på et tidspunkt har printet med den
via OSX 10.0

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-12-04 15:14

> [...]

> dens Ethernet address den er (08:00:07:0C:4D:61), men jeg kan vælge
> hvilken Ether Talk zone printeren should apper.

Det er ikke en IP-adresse, men en MAC-adresse. Der er ingen som siger at
du skal ændre MAC-adressen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 15:46

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Det er ikke en IP-adresse, men en MAC-adresse. Der er ingen som siger at
> du skal ændre MAC-adressen.

Der er heller ingen fare for at jeg ændrer den pågældne adresse, for
den kan ikke ændres.

Jeg har iøvrigt lavet et skærmdump af det vindue som jeg får, når
jeg åbner printerens opsætning med Apple Printer Utility, det ligger
på flg. URL:
http://www.niels-ebbesen.net/skaermdump.jpg

Det eneste sted hvor der kan tastes noget ind, er i "Printer's
Zone", men mit netværk er ikke opdelt i zoner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 16:54

> [...]

> Det eneste sted hvor der kan tastes noget ind, er i "Printer's
> Zone", men mit netværk er ikke opdelt i zoner...

Nu har jeg lige tjekket efter og der er Ethernet (RJ45 stik) i din
printer. Hvilken IP adresse har din printer nu ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 17:33

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Nu har jeg lige tjekket efter og der er Ethernet (RJ45 stik) i din
> printer. Hvilken IP adresse har din printer nu ?

Printeren har en Apple AAUI Ethernetport, den har flg. symbol <···>,
og i den sidder der en Apple Ethernet Twisted-Pair tranciver, som så
har et RJ45 stik.

Og jeg kan faktisk ikke greje, hvor og hvordan jeg kan komme til at
se dens IP-adresse, og jeg har trevlet manuellen igennem, den kører
LokalTalk over Ethernet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 18:41

> [...]

> Og jeg kan faktisk ikke greje, hvor og hvordan jeg kan komme til at
> se dens IP-adresse, og jeg har trevlet manuellen igennem, den kører

Fint. Så åbner du Apple Printer Utility og ændre IP adressen til samme
segment som dit LAN.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 19:24

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Fint. Så åbner du Apple Printer Utility og ændre IP adressen til samme
> segment som dit LAN.

Se dette skærmdump og fortæl så, hvor jeg kan ændre IP adressen...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 21:30

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Fint. Så åbner du Apple Printer Utility og ændre IP adressen til samme
> segment som dit LAN.

Jeg har løst problemet, i Printercentral har jeg blot valgt en
generel printer, og så kører det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> [...]

> dens Ethernet address den er (08:00:07:0C:4D:61), men jeg kan vælge
> hvilken Ether Talk zone printeren should apper.

det skal du slet ikke pille ved, prøv nu at vælge Print/Udskriv fra
arkiv-menuen istedet for din genvej. Du har sikkert en dims installeret
der blokkerer for genvejen ævle+P

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 00:15

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Det er da ganske unødvendigt. Den skal uden yderligere krumspring kunne
> printe via Appletalk. Om den har en ip-adresse eller ej er ligegyldigt, og
> har ikke noget med Niels' problem at gøre.

Jeg har en LaserWriter 8500 og den kører på mit LAN.

IP adressen i den er 10.0.1.10 og det virker upåklageligt.

Hvis Niels gør jeg som siger så virker det.

En lille sidegevinst er at Niels kan printe fra et hvilket som helst
sted i verden, hvis han tillader det i hans router.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 00:34

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvis Niels gør jeg som siger så virker det.

Det er meget muligt, at det ville virke, hvis jeg gør som du siger,
men problemet er, at det ikke kan lade sig gøre, printeren er
desværre så gammel, at IP-adressen ikke kan ændres.

Men OSX kan godt køre LokalTalk og EtherTalk, Printercentral kan jo
se printeren, og man kan vælge dens driver.

Der må være et eller andet i OSX der ikke kører, for når jeg trykker
Æble+P så sker der intet, der ingen dialog, og der kommer ikke
engang en fejlmeddellelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 00:49

> [...]

> men problemet er, at det ikke kan lade sig gøre, printeren er
> desværre så gammel, at IP-adressen ikke kan ændres.

Selvfølgelig kan den det. Du kan bare ikke ændre den med en OS X
maskine.

> Men OSX kan godt køre LokalTalk og EtherTalk, Printercentral kan jo
> se printeren, og man kan vælge dens driver.

Hvis du har en netværksprinter, så sæt den dog op som sådan en.

> Der må være et eller andet i OSX der ikke kører, for når jeg trykker
> Æble+P så sker der intet, der ingen dialog, og der kommer ikke
> engang en fejlmeddellelse...

Det er der sikkert, men det er nu engang nemmere hvis du kan pinge din
printer.

Har du ikke en gammel Mac med OS 9 og et kabel ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 10:40

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Har du ikke en gammel Mac med OS 9 og et kabel ?

Bare rolig, jeg har været inde i printerens opsætning med Apple
Printer Utility, det er en rutine som jeg har stor erfaring med, min
forrige QMS-printer havde så lidt RAM, at når jeg skulle ha' printet
et stort og kompliceret job, så måtte jeg midlertidigt fjerne alle
de fonte, der ikke blev brugt i jobbet.

Og printeren kører som netværksprinter over EtherTalk

Men du skal forstå, at printeren er så gammel, at dens IP-adresse
ikke kan ændres, den kører LokalTalk over Ethernet.

Og selv om det er en LokalTalk printer, så vil jeg sagtens kunne
printe på den ude fra Internettet, det kræver bare, at jeg får den
til at virke sammen med OSX, og så sætter en af maskinerne med OSX
til at være printserver.

Jeg skal nok ha' fat i Martin Edlich, han havde en tilsvarende
printer, og jeg er ganske sikker på, at han har fået den til at
spille sammen med OSX, men det er lang tid siden, at han har givet
lyd fra sig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> Selvfølgelig kan den det. Du kan bare ikke ændre den med en OS X
> maskine.

kun hvis den kan snakke IP, det er ej sikkert den kan det. Mange ældre
Apple netværksprintere kan kun snakke Appletalk, og ikke LPD/LPR osv.

> Hvis du har en netværksprinter, så sæt den dog op som sådan en.

Appletalk er _osse_ en netværksprotokol, den er bare ikke IP basseret.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-12-04 01:06

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Der må være et eller andet i OSX der ikke kører, for når jeg trykker
> Æble+P så sker der intet, der ingen dialog, og der kommer ikke engang en

Inden de to ryger helt i totterne på hinanden, må jeg så lige tilføje at
hvis der ingen dialogbox kommer ved æble+p så er der da et eller andet
galt end din opsætning af printeren. Du skulle da få en printdalog hvor
du kan vælge at gemme som pdf, åbne i preview eller vælge printer. denne
box kommer om man er tilsluttet et netværk eller ej. Så inden i roder
mere med den printer så skal du altså have dialoboxen frem.

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-12-04 00:48

Jesper Haaber Gylling - jesper@gylling.net on 30/12/04 0:15 wrote:

> [...]
>
> En lille sidegevinst er at Niels kan printe fra et hvilket som helst
> sted i verden, hvis han tillader det i hans router.

Dvs. du påstår at hvis ikke ens printer har en ip-adresse, så kan den ikke
printe via Appletalk, og print dialogboksen udebliver. Det er da noget
sludder.

--
/peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 00:51

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Dvs. du påstår at hvis ikke ens printer har en ip-adresse, så kan den ikke
> printe via Appletalk, og print dialogboksen udebliver. Det er da noget
> sludder.

Det har jeg jo ikke sagt.

Men når manden har en netværksprinter, så sætter man den sgu da op som
en.

Slut.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-12-04 00:59

Jesper Haaber Gylling - jesper@gylling.net on 30/12/04 0:50 wrote:

> Det har jeg jo ikke sagt.
>
> Men når manden har en netværksprinter, så sætter man den sgu da op som
> en.

Appletalk over Ethernet er sgu da ligeså meget netværk som IP printning.

--
/peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 02:00

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Appletalk over Ethernet er sgu da ligeså meget netværk som IP printning.

Som jo ikke virker. Kan Niels pinge sin printer ?

Der er jo allerede en IP adresse i den og den står sandsynligvis ikke
til samme segment som hans nuværende LAN.

Kan du ikke være venlig at forklare hvorfor det ville være spild af tid
og åbne printeren med Apples Printer Utility i OS 9 og ændre IP
opsætningen til at være en del af hans LAN ?

Hvorefter at Niels kan pinge den og dermed udelukke at printeren er
problemet.

Min LaserWriter 8500 var helt skævt sat op da jeg fik den og efter jeg
brugte 10 minutter på at konfiguere den til mit LAN, så virker den
upåklageligt og alle kan printe ud på den - blot jeg oplyser IP
adressen.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-12-04 02:32

Jesper Haaber Gylling - jesper@gylling.net on 30/12/04 1:59 wrote:

> Som jo ikke virker. Kan Niels pinge sin printer ?

Det virker jo fint fra 9.2 maskiner. Så det kan jo ikke være printeren -
ping eller ej.

> [...]
> og åbne printeren med Apples Printer Utility i OS 9 og ændre IP
> opsætningen til at være en del af hans LAN ?

Fordi det er unødvendigt, og ikke bringer Niels tættere på en løsning af
hans problem.

> Hvorefter at Niels kan pinge den og dermed udelukke at printeren er
> problemet.

Det er allerede udelukket da den virker fint via Appletalk fra 9.2.

--
/peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 09:26

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Det virker jo fint fra 9.2 maskiner. Så det kan jo ikke være printeren -
> ping eller ej.

Ja det er jo klart. AppleTalk er jo ligeglad med hvilken IP adressse
printeren har.

> Fordi det er unødvendigt, og ikke bringer Niels tættere på en løsning af
> hans problem.

Nu bliver jeg næsten fristet til at køre til Ølstykke og gøre som jeg
siger..............

> Det er allerede udelukket da den virker fint via Appletalk fra 9.2.

OK, så vi lader være med at konfigurere printeren, så vi med garanti ved
at den er sat korrekt op.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-12-04 10:05

> [...]
> siger..............

> OK, så vi lader være med at konfigurere printeren, så vi med garanti ved

Hvis Ebbe ingen print-dialogbox får på sit OS ved æble + P så får i
altså ingen udskrift om i så sætter 1000 printere op !!
Mit gæt er at det er hans OS der på en eller anden måde er fogget up ?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 10:17

Henry Lerche Madsen wrote:

> Hvis Ebbe ingen print-dialogbox får på sit OS ved æble + P så får i
> altså ingen udskrift om i så sætter 1000 printere op !!
> Mit gæt er at det er hans OS der på en eller anden måde er fogget up ?

Jeg har to forskellige maskiner, begge med Mac OSX 10.2.8 med samme
det problem, så noget kunne tyde på, at det er noget i systemet der
er årsagen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 10:20

> [...]

> Jeg har to forskellige maskiner, begge med Mac OSX 10.2.8 med samme
> det problem, så noget kunne tyde på, at det er noget i systemet der

På hvilke Mac'er ?

Er det G4'ere eller er det G3 Mac'er ?

Hvorfor kører du også 10.2.8 og ikke Panther ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-12-04 10:18

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hvis Ebbe ingen print-dialogbox får på sit OS ved æble + P så får i
> altså ingen udskrift om i så sætter 1000 printere op !!
> Mit gæt er at det er hans OS der på en eller anden måde er fogget up ?

Enig, men udelukkelsesmetoden er nu altid den bedste og da Niels har en
rigtig netværksprinter, så er første step at sikre at den virker 100%
korrekt.

Den mest sikre måde at printe på er IP print og Niels ved jo ikke
hvordan printeren er sat op.

Derfor ville 10 minutter med en OS 9 Mac være givet rigtigt godt ud.

Det er muligt at Niels' OS X er i ged, men hvis resten af udstyret ikke
er 100% i orden, så tager det dælme lang tid at løse et problem.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 10:47

Peter Kiil wrote:

> Appletalk over Ethernet er sgu da ligeså meget netværk som IP printning.

Lige netop, printeren kører AppleTalk over Ethernet også kaldet
EtherTalk, og før OSX fungerede alle Apple's netværksprintere på den
måde, det er utroligt så hurtigt folk glemmer den slags...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Printeren kører LokalTalk over Ethernet, så der er vist ikke rigtig
> mulighed for at gi' den en IP-adresse.

Det hedder Appletalk (elle måske mere præcist Ethertalk)! Localtalk er
Appletalk over en serielport.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-05 15:44

> [...]

> jeg kan godt få printeren oprettet i printercentralen, men der sker
> ikke noget når jeg trykker æble+P, der kommer ikke engang en dialog...

hvad sker der hvis du vælger print fra Arkiv menuen?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-01-05 16:17

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hvad sker der hvis du vælger print fra Arkiv menuen?

Det har jeg ikke forsøgt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det har jeg ikke forsøgt...

og du har ikke overvejet at forsøge det?