diskimage driller :-(
Fra : Lone Schmidt

Dato : 25-12-04 02:15

Hej

Jeg lavede et diskimage på 22 GB med DV film.

Jeg troede at det var vellykket, men efter at have ventet ca. 20 min. på
at .dmg filen blev til en disk, og jeg derefter ville åbne en film, fik
jeg en besked om at disken var låst og noget med tilladelser.

Har åbne disk i "info", men den ser ikke låst ud?

Så villle jeg reparere tilladelser, men det kunne jeg ikke, jeg kunne
reparere selve "disken"?
Jeg lagde godt mærke til en linie nederst i diskværktøj, hvor der stod :
"Tilladelser slået til : Nej" ? Hvor i processen med at lave et
diskimage slår jeg tilladelser til?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-12-04 02:57

Lone Schmidt wrote:
> Hej
>
> Jeg lavede et diskimage på 22 GB med DV film.

Lille Lone der er de første 8 måder at lave et *.dmg på.
For at kunne hjælpe dig skal jeg vide !præcist! hvilken metode du brugte
og du gerne vil bruge fremover

> Jeg troede at det var vellykket, men efter at have ventet ca. 20 min. på
> at .dmg filen blev til en disk, og jeg derefter ville åbne en film, fik
> jeg en besked om at disken var låst og noget med tilladelser.

Den præcise fejlmelding ønskes, tak

> [...]
> Jeg lagde godt mærke til en linie nederst i diskværktøj, hvor der stod :
> "Tilladelser slået til : Nej" ? Hvor i processen med at lave et

OK ... her er noget du kan prøve:
Ude til venstre i Diskværktøj er der nederst en liste over *.dmg'er du
har lavet. Vælg den du har problemer med og kontroller at stien til den
stadig er korrekt. Hvis det ikke er der eller stien er forkert er
metoden til at få den i listen som følger:
menu:Billeder->Åbn... og så åbne dit billede ; vælg det i listen
menu:Arkiv->Skub ud el. værktøjslinje:Skub ud

Vælg så menu:Billeder->Konverter.. , giv billedet et ny navn og sørg for
at det er det rigtige format denne gang.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-12-04 03:02

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Vælg så menu:Billeder->Konverter.. , giv billedet et ny navn og sørg for
> at det er det rigtige format denne gang.

Korrektion: det er nok bare at vælge menu:Billeder->Konverter... Man
bliver så bedt om at åbne det billede man vil konvertere hvis man ikke
har valgt et i listen.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Lone Schmidt

Dato : 25-12-04 09:26

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Korrektion: det er nok bare at vælge menu:Billeder->Konverter... Man
> bliver så bedt om at åbne det billede man vil konvertere hvis man ikke
> har valgt et i listen.

Tak Bjarne

Jeg vender tilbage til det een af dagene, i dag står den på min mors
fødselsdag
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lone Schmidt

Dato : 25-12-04 11:49

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak Bjarne
>
> Jeg vender tilbage til det een af dagene, i dag står den på min mors
> fødselsdag

LOL!

Har lige 5 minutter inden afgang!

Men mon ikke du gennemskuer det med det samme her:

Diskbeskrivelse : Apple UDIF skrivebeskyttet Media
Kapacitet i alt : 22,2 GB (23.805.723.648 byte)
Tilslutningsbus : Disk Image Status for disk :
Skrivebeskyttet

Sti til diskbillede : /Users/loneschmidt/Desktop/testimage L
ogM 40.dmg

Stien ser rigtig ud, blot troede jeg at der skulle være en "tilde", men
pyt, er det ikke det "skrivebeskyttet" halløj, der driller?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lone Schmidt

Dato : 25-12-04 11:33

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Lille Lone der er de første 8 måder at lave et *.dmg på.
> For at kunne hjælpe dig skal jeg vide !præcist! hvilken metode du brugte
> og du gerne vil bruge fremover

Bjarne, hvis du vidste hvor dejligt det er at blive kald "lille", når
man er en barmfager blondine på 125 kilo!

Jeg har ikke styr på de 8 forskellige måder at lave et image på, men
lægger mærke til det fremover.

> Den præcise fejlmelding ønskes, tak

Her (imovie):

"Projektet kan ikke åbnes, fordi mappen er låst, eller fordi
adgangstilladelserne til mappen er forkerte.

Hvis projektet ligger på en cd-rom, en netværksserver eller en låst
disk, skal du kopiere det til din harddisk, før du åbner det.

Hvis projektet allerede ligger på din harddisk, har du måske ikke
tilladelse til at ændre mappen. Rediger adgangstilladelserne til mappen,
og prøv igen."

> [...]
>
> Vælg så menu:Billeder->Konverter.. , giv billedet et ny navn og sørg for
> at det er det rigtige format denne gang.

Som sagt er der dømt fødselsdag, men jeg briefer når jeg har luret på
det du har skrevet.

Tak for din hurtige og grundige hjælp
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-12-04 13:49

Lone Schmidt wrote:

> [...]
>
> Hvis projektet allerede ligger på din harddisk, har du måske ikke
> tilladelse til at ændre mappen. Rediger adgangstilladelserne til mappen,

OK -- nu begynder det at ligne noget

Du har ikke svaret på hvordan du lavede *.dmg'en så jeg laver et
kvlificeret gæt baseret på at der åbenbart er flere film på din *.dmg
samt at den har en speciel størrelse. Mit gæt er derfor at du har valgt
menu:Billeder->Ny->Billede fra mappe.

[ Men sådan lige i fremtiden: svar venligst på !alle! mine spørgsmål
Og start gerne med at give !alle! relevante informationer når du poster
et problem - og hellere lidt for mange informationer end alt for få
Det gør det altså noget nemmere at hjælpe dig hurtigt ]

Som standard får du her et *!skrivebeskyttet!* billede uden kryptering.
Det kan også godt være at du har valgt 'komprimeret' men det har i
forhold til iMovie den samme virkning.

Problemet i forhold til iMovie er så, at iMovie vil have lov til at
skrive på dit diskbillede, men da dette jo er blevet oprettet som
skrivebeskyttet, går det galt for iMovie.

Du skal derfor bruge min korrigerede opskrift til konvertering. Når du
har valgt dit billede får du en ny dialog. Nederst på denne er der to
pop-up menuer - 'Billedformat' og 'Kryptering'. I den øverste af disse
skal du vælge 'læse/skrive'. Indtast et nyt navn i 'Arkiver som' og klik
på 'Arkiver'. Hvis det oprindelige format var 'komprimeret' vil
komprimeringen blive tabt. Hos mig blev et 18MB komprimeret *.dmg med
Mozilla f.eks til et 62MB læse/skrive *.dmg. Men da dit *.dmg indeholder
film - som plejer at være komprimerede i sig selv - skulle der ikke være
den store forskel på et 'komprimeret' og et 'læse/skrive' i dit tilfælde.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 25-12-04 19:33

> [...]

> den store forskel på et 'komprimeret' og et 'læse/skrive' i dit tilfælde.

Hej Bjarne.

Det med at give fyldestgørende oplysninger om problemet er faktisk min
kæphest, men det smuttede for mig, du kan se hvad tid det blev skrevet
1. juledag, og det er noget af årsagen til det "dårlige" indlæg, sorry.

Du har ret i hvordan jeg lavede diskimage : menu:Billeder->Ny->Billede
fra mappe.

Ja, jeg valgte "spareimage".

Jeg prøver din korrigerede opskrift til konvertering så snart som
muligt, tusind tak
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge