Ny harddisk i G4 Quicksilver ...
Fra : Peter Theglev

Dato : 17-12-04 12:39

Min gamle IBM Deskstar har kørt for sidste gang, så der skal ny disk i.
Har kigget på denne:

Men hvad er nu Seriel ATA for noget? Kan jeg overhovedet bruge disken i
min maskine? Hvilke specs. skal jeg holde øje med mht. kompatibilitet?

Venligst
Peter

Fra : Erik Richard

Dato : 17-12-04 14:23

Hej Peter

Peter Theglev wrote:
> Min gamle IBM Deskstar har kørt for sidste gang, så der skal ny disk i.
> Har kigget på denne:
>
> Men hvad er nu Seriel ATA for noget?

Det er en ny og hurtigere ATA type,

> Kan jeg overhovedet bruge disken i min maskine?

Nej, det kan du ikke, medmindre du anskaffer dig en S-ATA controller til
priser fra godt 700kr.

> Hvilke specs. skal jeg holde øje med mht. kompatibilitet?

Du skal købe dig en ganske alm. version af den disk, du henviser til.
Denne disk findes også i en ATA-133 ver. med både 2mb og 8mb cache. Vælg
den med 8mb cache. Der er markant forbedring med den i forhold til samme
med kun 2mb cache.

Jeg mener også, at QS stadig har '128gb' grænsen, så du kun kan montere
diske up til 128gb. Så vælg samme disk med ATA-133, så får du en
lynhurtig disk. Jeg har selv en af slagsen med 8mb cache i min G4/1,4ghz.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Peter Theglev

Dato : 17-12-04 14:44

> [...]
> Denne disk findes også i en ATA-133 ver. med både 2mb og 8mb cache. Vælg
> den med 8mb cache. Der er markant forbedring med den i forhold til samme

Synes ikke umiddelbart, jeg kan finde en 133'er. Kun en ATA-100.
Har du en idé til hvor man kan finde så'n en?

/Peter

Fra : Peter Theglev

Dato : 17-12-04 14:58

Peter Theglev wrote:

> Synes ikke umiddelbart, jeg kan finde en 133'er. Kun en ATA-100.
> Har du en idé til hvor man kan finde så'n en?
>
> /Peter

.... og iflg. en sælger i Betafon, er der ingen mærkbar forskel på 100 & 133?

/Peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-12-04 15:02

Peter Theglev - 123@123.dk on 17/12/04 14:43 wrote:

> Synes ikke umiddelbart, jeg kan finde en 133'er. Kun en ATA-100.
> Har du en idé til hvor man kan finde så'n en?

Snup du sådan en, den går du ikke galt i byen med.

--
/peter

Fra : Peter Theglev

Dato : 17-12-04 15:18

Peter Kiil wrote:

> Snup du sådan en, den går du ikke galt i byen med.

Den havde jeg også kig på - men hvordan finder man ud af, hvad ens Mac
maks. kan tage af HD-størrelse?

Min er en G4 733 Quicksilver UDEN de der 3-4 kølehuller på fronten.

/Peter

Fra : Erik Richard

Dato : 17-12-04 17:29

Hej Peter

Så er det første generation af QS733, og du kan max bruge 128gb pr. ID -
altså Master BUS 0 ID 0 og 1, Slave BUS 1 ID 0 + 1 = 4x 120gb harddiske,
- hvis altså alle ID er frie, men du har jo CD/DVD siddende på en af dem.

Skal/vil du bruge større diske, kan du fx. købe en Sonnet Tempo RAID ATA
controller (1543kr.). Den kan klare diske op til 500gb.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-04 14:04

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> - hvis altså alle ID er frie, men du har jo CD/DVD siddende på en af dem.

Han kan få en ekstra ATA controller sat på en af PCI-slottene, som også
kan understøtte større harddiske.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 17-12-04 17:15

Peter Theglev wrote:

> Synes ikke umiddelbart, jeg kan finde en 133'er. Kun en ATA-100.

Ja, det kan jeg heller ikke mere, og det er mystisk. Jeg købte min hos
OfficeLine, og der står helt klart på æsken "ATA133"... Men der er så
ikke den store forskel, når den skal bruges på en QS. Hovedsagen er, at
disken kan køre UDMA, - og det kan den

> Har du en idé til hvor man kan finde så'n en?

Det link, jeg kan finde, er dette til ATA100 ver.
<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22291>. Men den kan du så
også rolig købe.

Fra : Peter

Dato : 18-12-04 11:25

Erik Richard wrote:

> [...]
> disken kan køre UDMA, - og det kan den

> Det link, jeg kan finde, er dette til ATA100 ver.

Så er den købt på Falkoner Alle for 649,-.
Hjem og smække den i, og så ku' jeg gudhjælpemig ikke få lov til at
installere Panther på den! Panik!
Men - jumperen sku' flyttes - så var der hul igennem. Synes dog det er
underligt, at man godt kan få lov til at partitionere, slette, osv. med
DiskTool, men ikke installere.
Men nu kører maskinen igen.

Tak for svarene.
Peter

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 18-12-04 12:05

In article <cq10hj$1od8$1@news.cybercity.dk>,
Peter <ihatespam@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]

Det er ikke stor forskjell. Punktum.

Disken i seg selv er nemlig langsommere enn interfacet, uansett. Ingen
enkelt 7200 rpm ATA-disk leverer mer enn 60-70 mB/sek, mens ATA133-
interfacet _teoretisk_ kan levere det doble (jfr tallet 133). Har du
derimot to raske disker stripet i RAID på sammme ATA-buss, så kan det
være at interfacet spiller en rolle - for maskinen, ikke for disken.

--
/Z

Fra : Peter Theglev

Dato : 18-12-04 12:21

Zaphod Beeblebrox wrote:

> [...]
> derimot to raske disker stripet i RAID på sammme ATA-buss, så kan det
> være at interfacet spiller en rolle - for maskinen, ikke for disken.

Nøjagtigt hvad sælgeren sagde til mig.

/Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 00:59

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Så vælg samme disk med ATA-133, så får du en
> lynhurtig disk. Jeg har selv en af slagsen med 8mb cache i min G4/1,4ghz.

Peters G4 kan max snakke ATA66, din kan max snakke ATA100 eller ATA66
afhænig af hvilken model det er.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-04 13:04

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg mener også, at QS stadig har '128gb' grænsen, så du kun kan montere
> diske up til 128gb.

Jep, medmindre man køber en ny ATA controller, som understøtter større
harddiske. En opringning til OfficeLine afslørede at de lå på en 500
kroner. Om et års tid vel så 250.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-12-04 16:16

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> [...]
>
> Men hvad er nu Seriel ATA for noget? Kan jeg overhovedet bruge disken i
> min maskine? Hvilke specs. skal jeg holde øje med mht. kompatibilitet?

Køb en Seagate 7200.7 med 8 MB cache og 120 GB

Du kan få den hos Føniks Computer på Frederiksberg og den koster ca.
795,-

Diskens serienummer på et stort A

Det skal bare være en IDE/ATA disk

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter Theglev

Dato : 18-12-04 17:41

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
>
> Køb en Seagate 7200.7 med 8 MB cache og 120 GB
>
> Du kan få den hos Føniks Computer på Frederiksberg og den koster ca.

Tak Jesper, men jeg har fået en disk, som den du nævner, til 649,- hos
Multimedia World - også på Frb.

/Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-12-04 19:13

Peter Theglev <ihatespam@post.cybercity.dk> wrote:

> Tak Jesper, men jeg har fået en disk, som den du nævner, til 649,- hos
> Multimedia World - også på Frb.

Den har med garanti ikke 8 MB cache og dermed en sløj disk

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 18-12-04 19:35

Hej Jesper

Prøv lige at gå nogle postings tilbage og se det link, jeg sendte. Det
henviser til en forhandler, der har dem til 589kr. + pp!
mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-12-04 19:54

Jesper Haaber Gylling - jesper@gylling.net on 18/12/04 19:13 wrote:

> Den har med garanti ikke 8 MB cache og dermed en sløj disk

Hvad indebærer din garanti?

<http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=ST31200
26A>

--
/peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-12-04 20:05

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hvad indebærer din garanti?
>
> <http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=ST31200
> 26A>

Beklager. Det er dælme billigt.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter Theglev

Dato : 19-12-04 19:49

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Den har med garanti ikke 8 MB cache og dermed en sløj disk

Det kan jeg så garantere dig for, at den har.

/Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-12-04 20:22

Peter Theglev <ihatespam@post.cybercity.dk> wrote:

> Det kan jeg så garantere dig for, at den har.
>
> /Peter

Jeg har fattet det. Jeg beklagede allerede i går at jeg var for hurtigt
ude med min vurdering.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter Theglev

Dato : 19-12-04 22:51

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har fattet det. Jeg beklagede allerede i går at jeg var for hurtigt
> ude med min vurdering.

No problem - jeg er glad for de hjælpsomme svar.

/Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 00:59

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> Min gamle IBM Deskstar har kørt for sidste gang, så der skal ny disk i.
> Har kigget på denne:
>
> Men hvad er nu Seriel ATA for noget?

Seriel ATA din G4 bruger gammeldags Parallel ATA.

> Kan jeg overhovedet bruge disken i
> min maskine?

nej

> Hvilke specs. skal jeg holde øje med mht. kompatibilitet?

At du ikke kan bruge diske større end 127GB.