Mac OS X 10.3.7
Fra : Erik Richard

Dato : 17-12-04 01:35

Hejsaq
Ja, så kom 10.3.7... Der er en markant hastighedsforbedring i stort set
alt. Dog er der rapporteret, at Mail kan give nogle startproblemer med
starttider op til +30 sek.. Men for mig betyder det intet, da jeg ikke
bruger Mail.

Det er rart at se, at der er sket noget med både åbninger af programmer
og vinduer.

Jeg har dog bemærket et stort minus. 10.3.7 resetter alle system add-ons
som fx. Shapeshifter med div. andre themes - til default, så man skal
genindstille Shapeshifter bagefter en opdatering.

Og så skal man huske at afmontere eksterne Firewire harddiske, _før_ en
opdatering til 10.3.7. Andre eksterne FW enheder bliver ikke berørt.
Eksterne FW diske må først tilsluttes igen _efter_ genstart.

Download link: <http://www.apple.com/support/downloads/>

Der er også kommet en ny version af iCal. Den skal downloades seperat.
Fines også på ovenst. link.

Det kan anbefales at bruge combined update, selvom det er en dl på 95mb,
så finder jeg den langt mere sikker end via Software update.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-12-04 14:18

Erik Richard wrote:

> Og så skal man huske at afmontere eksterne Firewire harddiske, _før_ en
> opdatering til 10.3.7. Andre eksterne FW enheder bliver ikke berørt.
> Eksterne FW diske må først tilsluttes igen _efter_ genstart.

Det var jeg ikke klar over, da jeg i går opdaterede til 10.3.7, men
oplevede nu heller ingen problemer ved at have den eksterne FW-harddisk
koblet til. Måske har jeg bare været heldig. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 17-12-04 14:27

Hej Thomas

Du er så nr. 2, der har gjort det på den måde. Nr. 1 startede endda op
fra en ekstern disk og installerede til hans normale startsystem, og det
gik også, mens andre jvf. Apples noter til opd., har oplevet gevaldige
probelemer med at få kontakt til en ekstern FW disk bagefter. - Man kan
så blot konstatere, at det ikke er alle, der får problemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens

Dato : 18-12-04 18:32

> Det var jeg ikke klar over, da jeg i går opdaterede til 10.3.7, men
> oplevede nu heller ingen problemer ved at have den eksterne FW-harddisk
> koblet til. Måske har jeg bare været heldig. :)

Jeg har intet foretaget mig i den retning - og jeg har endnu ikke
opdaget et evt. problem med mine eksterne FW-diske. Er det ikke bare en
and?
--

Jens F

Fra : Erik Richard

Dato : 18-12-04 19:33

Hej Jens

Jens wrote:

> Jeg har intet foretaget mig i den retning - og jeg har endnu ikke
> opdaget et evt. problem med mine eksterne FW-diske.

Jeg har heller ikke haft problemet, da jeg ikke har tilsluttet eksterne
FW diske, men jeg har en FW RW brænder, dér har der ingen problemer været.

> Er det ikke bare en and?

Nej, men jeg har desværre mistet det link, jeg fik tilsendt, så jeg har
prøvet, om jeg kunne finde den via Apple Support. Det skulle være her et
sted:
<http://discussions.info.apple.com/webx?127@212.et3xaU6QF3S.2@.599b236d>.

Problemet med Mail.app er efterhånden så veldokumenteret, at vi nok må
regne med, at der meget snart kommer en seperat opd. af den. Desuden
kunne jeg lige flere rapportere om en meget langsommere startprocedure,
men her kan jeg ikke tilslutte mig. Tværtimod har jeg bemærket en
væsentlig forbedring i både opstart og åbning af programmer. Men prøv,
om du kan finde artiklen på de ni sider, der er i linket.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-12-04 19:43

Jens <spam@finds.dk> wrote:
> Er det ikke bare en and?

Nope.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300385>
skriver Apple:
" If you have a third-party FireWire hard drive connected, disconnect it
before installing this update. Reconnect it and turn it back on after
installation is complete and you've restarted."

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jens

Dato : 18-12-04 21:20

> Nope.

Lucky me!
--

Jens F

Fra : nospam

Dato : 18-12-04 22:36

> [...]
> before installing this update. Reconnect it and turn it back on after
> installation is complete and you've restarted."

Men hvor mange har erfaret problemer? I gamle dage sku man osse slå 3.
partsudvidelser og antivirus programmer fra osv. Alligevel gik det næsten
altid godt for dem, som ikke læste readme filen og bare opdaterede...

Mon ikke det er Apples måde at sikre sig mod erstatningskrav, hvis en
ekstern disk går ned under en update. Eller rettere - mod at man kan hævde,
at det var en Apple update, som fik en ekstern disk til at gå ned. Altså en
almindelig "vi fraskriver os alt ansvar for at noget kan gå galt"-klausul.

mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-12-04 22:50

nospam <nospam@kern.dk> wrote:
> [...]
> almindelig "vi fraskriver os alt ansvar for at noget kan gå galt"-klausul.

Da opdateringen indeholder ændringer af FireWire-interfacet er rådet vel
ikke helt uden grund.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-12-04 08:28

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> almindelig "vi fraskriver os alt ansvar for at noget kan gå galt"-klausul.

Har det ikke altid været sådan at externe HD skal smides i
papirkurv/eject, for ikke at miste data, når computeren lukker (som ved
en genstart)?

De er ihvertfald en af de ting jeg har siddende på rygraden.
Og pt. kan jeg ikke komme til min imac på 2 .døgn, BT mus og tsattur er
i udu....og der sidder en extern HD i maskinen

For at komme videre er jeg nødt til at slukke for strømforsyningen, med
risiko for at disken ryger.

Nu låner jeg en USB mus og får disken smidt ud på behørig vis

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-12-04 12:18

Lone Schmidt - mailloneFJERN@netscape.net on 19/12/04 8:27 wrote:

> Har det ikke altid været sådan at externe HD skal smides i
> papirkurv/eject, for ikke at miste data, når computeren lukker (som ved
> en genstart)?

Nej. Det er der ingen grund til.

> [...]
> i udu....og der sidder en extern HD i maskinen
>
> For at komme videre er jeg nødt til at slukke for strømforsyningen, med

Kan du ikke bare trykke en enkelt gang på Power-knappen? Så falder den i
søvn.

> Nu låner jeg en USB mus og får disken smidt ud på behørig vis

Der er som sagt ingen grund til at smide disken ud inden du lukker ned.

--
/peter

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-12-04 17:13

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Nej. Det er der ingen grund til.

> Kan du ikke bare trykke en enkelt gang på Power-knappen? Så falder den i
> søvn.

> Der er som sagt ingen grund til at smide disken ud inden du lukker ned.

Hmmm..... den modsatte opfattelse sidder godt fast i min rygrad, men
jeg afprøver det så snart jeg har en næsten tom disk.

Er det samme gældende for USB diske?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-04 22:20

In article <1gp1x06.njq6scrogbl8N%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Hmmm..... den modsatte opfattelse sidder godt fast i min rygrad, men
> jeg afprøver det så snart jeg har en næsten tom disk.
>
> Er det samme gældende for USB diske?

Det er bedst at unmounte diske, som det hedder på dansk, før du hiver
dens stik ud. Det gælder både USB og FireWire. Men det er ikke
nødvendigt, hvis du lukker computeren ned. Så unmounter den selv
diskene, før den lukker.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-12-04 14:24

> [...]
> dens stik ud. Det gælder både USB og FireWire. Men det er ikke
> nødvendigt, hvis du lukker computeren ned. Så unmounter den selv

Aaahhh, så er der pludselig meget mindre at bekymre sig om!

Skønt!

Nu ryger det ind og erstatter tidligere programmering i rygraden!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Lind

Dato : 23-12-04 22:02

> Det var jeg ikke klar over, da jeg i går opdaterede til 10.3.7, men
> oplevede nu heller ingen problemer ved at have den eksterne FW-harddisk
> koblet til. Måske har jeg bare været heldig. :)

Hva´ Søren.....er "vi" svistet?
M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-04 23:18

Morten Lind skrev:

> Hva´ Søren.....er "vi" svistet?

Ja, nu skulle det være :)

God jul i øvrigt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 24-12-04 00:34

> Ja, nu skulle det være :)
>
> God jul i øvrigt.

Jamen, det var da dejligt at høre...velkommen og selv glædelig jul til
dig
M.

Fra : Per Madsen

Dato : 18-12-04 12:20

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> som fx. Shapeshifter med div. andre themes - til default, så man skal
> genindstille Shapeshifter bagefter en opdatering.

Det er faktisk en sikkerhed-feature indbygget i Shapeshifter, der ligger
bag. Ved systemopdateringer "disabler" shapeshifter sigselv så at
sige...for ikke at lave ged i installeringen
--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : nospam

Dato : 18-12-04 22:28

> Og så skal man huske at afmontere eksterne Firewire harddiske, _før_ en
> opdatering

Måske, jeg glemmer det altid. Og har ikke haft problemer med Software update
siden system 9. Dengang downloadede jeg altid updates og installerede fra
harddisk, men det var mest p.gr.a. hurtigere og mere sikker download. Jeg
gik på X fra 10.2, og har trygt ladet Apple bestemme hvad der skulle
opdateres lige siden - har ikke slettet systemfiler - har aldrig haft
problemer. Det kører bare smertefrit i baggrunden med en genstart af og til,
når jeg lige får tid til det.

Er der andre, der har haft problemer?

> Der er også kommet en ny version af iCal. Den skal downloades seperat.

Næ, den kom osse med det daglige check.

> Det kan anbefales at bruge combined update, selvom det er en dl på 95mb,

Er der andre, der oplever problemer ved IKKE at downloade combined update?

Ja, Erik R.S., jeg synes sommetider, det virker som om, du går både med
livrem, seler, styrthjelm og redningsvest.

mvh Mikael Kern

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-12-04 17:09

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Ja, Erik R.S., jeg synes sommetider, det virker som om, du går både med
> livrem, seler, styrthjelm og redningsvest.

Og faldskærm

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Erik Richard

Dato : 19-12-04 17:33

Hej Ole

- Ikke faldskærm, - jeg har højdeskræk..
mvh. Erik Richard

Fra : Steen Villumsen

Dato : 20-12-04 08:56

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> problemer. Det kører bare smertefrit i baggrunden med en genstart af og til,

Jeg kan klart bakke om om Erik R.'s advarsel. Jeg havde ikke været
opmærksom på at tage FireWire-enheder fra før jeg opdaterede, og selve
opdateringen har ikke ville afsluttes på min maskine (opdateringen blev
næsten færdig og afbrød så med en fejlmeddelelse om at "there were
errors installing the software").
Jeg er stadig ikke kommet på 10.3.7 - selv uden noget tilsluttet får jeg
ovenstående fejl. Har prøvet at reparere rettigheder, samme problem.

--
Steen Villumsen
steen [at] teglvang [dot] dk

Fra : Erik Richard

Dato : 20-12-04 15:14

Hej Steen

Steen Villumsen wrote:

> [...]
> opdateringen har ikke ville afsluttes på min maskine (opdateringen blev
> næsten færdig og afbrød så med en fejlmeddelelse om at "there were

Ups!

> Jeg er stadig ikke kommet på 10.3.7 - selv uden noget tilsluttet får jeg
> ovenstående fejl. Har prøvet at reparere rettigheder, samme problem.

Prøv at starte op fra installations CD'en, start Diskutility og vælg
disken med styresystem, vælg så 'Restore' (Gendan?) software, så skulle
den i det mindste kunne gendanne den 10.3.x - afhængig af, hvilken ver.,
du har på CD'en. Bagefter vil jeg så helt klart anbefale, at du
downloader combo opd. og bruger den, for så er du sikker på, at alt er,
som det skal være igen.