Harddisk gået kold :-(
Fra : Peter Theglev

Dato : 16-12-04 07:35

Hej

Jeg har en 40GB IBM Deskstar, der er gået absolut kold.
I dagene optil dens pludselige død, har jeg godt lagt mærke til, at den
har været længere og længere tid om at starte op, og nu starter den slet
ikke op.

Jeg har taget disken ud, lagt den over i en anden Mac som slave og
startet op.

Det ta'r ca. 60 sekunder fra jeg klikker på HD-symbolet, til oversigten
lukker op. Prøver jeg at kopiere en fil tager det uendelig lang tid.

Jeg har prøvet at køre Drive Scan med TechTool Pro, men på et døgn er
den nået ca. 1/100 af vejen, så den er stoppet igen. Den melder dog om
Bad Blocks, så den er tydeligvis ganske syg.

Men - jeg har digitale fotos på disken, som jeg vældig gerne vil redde.

Er der nogen, der har gode idéer til andre værktøjer man kan prøve?

Venligst
Peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-12-04 08:12

In dk.edb.mac, Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> Jeg har prøvet at køre Drive Scan med TechTool Pro, men på et døgn er
> den nået ca. 1/100 af vejen, så den er stoppet igen. Den melder dog om
> Bad Blocks, så den er tydeligvis ganske syg.

Har du forsøgt med Apples eget værktøj?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Audaces fortuna iuvat

Fra : Peter Theglev

Dato : 16-12-04 08:20

Jonas Voss wrote:

> Har du forsøgt med Apples eget værktøj?

Ja - uden held.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-12-04 09:41

Peter Theglev wrote:

> Ja - uden held.

Har du prøvet disktool via terminal? Du kan eventuelt mounte din
ødelagte disk herfra, tilgå den via terminalen og kopiere al dens
indhold over på en anden disk. En del af dine filer er sandsynligvis
smadrede, men du kan redde en del.

--Martin

Fra : Peter Theglev

Dato : 16-12-04 10:06

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> ødelagte disk herfra, tilgå den via terminalen og kopiere al dens
> indhold over på en anden disk. En del af dine filer er sandsynligvis

Det lyder lidt interessant, det dér - men for en ikke terminal-kyndig:
Hvordan gør man lige det?
Den syge disk er pt. sat op som slave i en rask maskine. Den tikker og
klikker.

/peter

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-12-04 15:49

Peter Theglev wrote:

> [...]
> Hvordan gør man lige det?
> Den syge disk er pt. sat op som slave i en rask maskine. Den tikker og

Jeg tror ikke du skal lade disken køre. Pil den fra mens du researcher
på en løsningsmulighed.

Jeg har ikke lige tid til at hjælpe nu, men ville lige give lyd fra mig
. Jeg håber en anden vil give en pædagogisk indføring i terminalens
vidunderlige verden.

Men her kort:
1) Start terminalen.
2) Log ind som root "sudo -s".
3) Kør disktool ved at skrive "disktool".
4) Nu kommer der en masse forslag frem på skærmen til hvad du kan gøre.

Prøv at søge på apples supportsider for en vejledning i brug af disktool.

Du skal nok også lige sætte dig ind i filsystemets struktur. En mountet
disk optræder som et katalog.

Jeg har i øvrigt fiflet tidligere i dag -- da jeg læste din bøn om hjælp
-- med kommandoen mount. Men hvis jeg sætter en disk i, hvor ser jeg så
hvilken device den er under ("/dev/"). Det er jo meget fint at en
harddisk optræder i "/Volumes/", men hvis jeg gerne vil lave en "mount
{parameter} /dev/<enhed> /Volumes/<mappe>", hvor ser jeg enhedsnavnet henne?

--Martin