Jeg har brug for hjælp
Fra : Jens Peter Troelsen

Dato : 21-05-01 16:15

Hej

Jeg står som windows-bruger og skal til at købe min en ny computer. Jeg har
besluttet mig for at købe en apple, da jeg er _meget_ træt af windows...
Jeg havde egentligt tænkt mig af købe en af de nye 600MHz iMac's man så kom
jeg til at se på Cuben - naturligvis med en 15" TFT skærm. Men der var en
der fortalte mig at cuben ikke længere produceres, og at apple har fyret
deres 'cube team'. Ville det så være et klogt køb, eller skal jeg holde mig
til iMac'en?
Det jeg skal bruge maskinen til er grafikisk design, www, mail og
tekstbehandlig.
Jeg håber folk vil komme med deres erfaringer ved brug af cuben, gode og
dårlige ting.. Og eventuelt hvilke steder der er gode at handle..

Med venlig hilsen

Jens Peter Troelsen.

ps. håber ikke at denne besked kommer flere gange - windows syntes lige min
computer skulle gå ned.....

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 21-05-01 17:05

Jens Peter Troelsen <Hallo@jens-peter.dk> wrote:

> [...]
> Jeg håber folk vil komme med deres erfaringer ved brug af cuben, gode og
> dårlige ting.. Og eventuelt hvilke steder der er gode at handle..

Nu har jeg desværre kun fået lov til at lege en lille smule med Cube'n -
umiddelbart synes jeg det er en herlig maskine - ikke mindst sammen med
15" apple studio display (TFT). iMac'en er også en rigtig fin maskine og
kan sagtens klare det du vil bruge den til. Desværre har den kun en 15"
skærm.
Der kan tilsluttes en ekstra skærm som dog kun kan 'spejle' den
indbyggede skærm og ikke vise højere opløsninger end 1024x768@75Hz.

Så: har du pengene vil jeg anbefale dig at gå efter Cube'n med 15" apple
TFT display. 15" TFT displayet er alligevel fysisk større end iMac'ens
skærm - og viser et langt mere roligt billede ved 1024x768.

I øvrigt er de rygter om at Cube-teamet skulle være blevet fyret vidst
gået i sig selv igen - det er ikke mere uklogt at købe en Cube end en
iMac - det kommer helt an på ens behov - f.eks. om du kan leve med
iMac'ens 15" skærm.

I øvrigt vil jeg anbefale dig nogle sites hvor du kan søge ekstra viden
om mac'en - ud over denne eller udmærkede ng...

Danske nyhedssites:
- http://www.mediamac.dk
- http://www.macnyt.dk

Udenlandske nyhedssites:
- http://www.macnn.com
- http://www.macminute.com
- http://maccentral.macworld.com
- http://www.macaddict.com

Andre gode sites om hardware mmm.
- http://www.xlr8yourmac.com
- http://www.everymac.com
- http://www.apple-history.com
- http://www.macfixit.com

Software mm.
- http://www.versiontracker.com
- http://www.pure-mac.com

....og der findes mange, mange flere endnu.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-05-01 18:14

Hej Jens!

God at møde et menneske som er friskt på nytænkning...!

Hvis jeg skal være ærlig, så giver hverken Cuben eller iMac'en deg pt.
Valuta for pengene.

Imac'en er lille og nem, men har I forhold til prisen alt for lidt CPU-kraft
I forhold til en PC (er jeg ked af at sige..).

Cube en stille, mindre end imac'en og også kanonlækker, men sammen med en
LCD er den også kanondyr - og selvom talknuseregenskaberne er bedre en
iMac'en pga. G4'eren, er 450/500 Mhz ikke just imponerende.

Vil du have valuta forpengene - køb en PowerMac. Den har det hele, og kan
opgraderes så du er helt blå I hovedet. Det bedste køb vil pt. være en
Dual-processor 533 (sparker røv i det nye Mac OS X), eller hvis pengene er
et problem, den mindste 466'er (processoren er opgraderbar).

Det er blot et ondsindet rygte at Apple fyrede deres cubeteam - ifølge Steve
Jobs.

Eneste grund til at overveje iMac eller Cube er begrænset tilgængelig
bordplads, eller hvis du ønsker en superduper lækker og æstetisk
arbejdsplads. Så er Cuben noget for dig.

vh

in article 3b093101$0$1870$ba624c82@nntp01.dk.telia.net, Jens Peter Troelsen

regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac stuff, hax0ring, news... What more do you want?
- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 21-05-01 19:00

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Cube en stille, mindre end imac'en og også kanonlækker, men sammen med en
> LCD er den også kanondyr

Og hvorfor skulle man så bruge en LCD? Personligt regner jeg med at
vedblive med at bruge min gamle 17"-skærm, som i dag er tilsluttet min
6100/60/72.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-05-01 23:38

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> for lidt CPU-kraft I forhold til en PC (er jeg ked af at sige..).

Det var da nye toner...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg har været boligløs i København siden 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-01 00:54

Hej Jens Peter

Jens Peter Troelsen wrote:

> [...]
> Jeg havde egentligt tænkt mig af købe en af de nye 600MHz iMac's man så kom
> jeg til at se på Cuben - naturligvis med en 15" TFT skærm.

Begge maskiner er ganske fremragende i ydelse, _men_ du vil nok i det lange
løb blive træt af at nøjes med en 15" skærm, så jeg vil mene, at hvis du vil
have en af de to, skal du vælge Cuben, da du kan sætte en større skærm til den
- fx. en 17" eller 19".

> Men der var en der fortalte mig at cuben ikke længere produceres,
> og at apple har fyret deres 'cube team'. Ville det så være
> et klogt køb, eller skal jeg holde mig til iMac'en?

Det er både og rigtig, der er tilsyneladende ved at ske en omrokering, men der
er ikke tale om - ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt, - at Cuben skal udgå
af udviklingsprogrammet ellr udgå af produktion.

Men hvorfor ikke købe en G4 Tower istedet for + en 17" eller 19" tommer skærm.
Der er udbygningsmulighederne langt større end i både imac og Cube.

> Det jeg skal bruge maskinen til er grafikisk design, www, mail og
> tekstbehandlig.

Netop når du skal bruge den til grafisk design, og som du formulerer det, går
jeg også ud fra, at det vil gælde for webdesign...? - Men i alle tilfælde tror
jeg, du vil blive hurtigere træt i øjnene af at kigge på en 'lille' 15" skærm
fremfor en 17"/19" skærm. Du nævner ikke, hvilken type PC, du hidtil har kørt
med, men hvis du nu fx. har en rigtig god 17" evt. 19" skærm til den, så vil
du umiddelbart kunne sætte den på en G4 model blot med en VGA->Mac adapter,
(pris ca. 100-150kr.).

Desuden skal du tænke på, at du på en 19" skærm i opløsning 1280x1024 kan have
2 A4 sider side om side, - også uden at det bliver anstrengende at se på.

> Jeg håber folk vil komme med deres erfaringer ved brug af cuben, gode og
> dårlige ting.. Og eventuelt hvilke steder der er gode at handle..

Tja, det kommer an på, hvor i landet du bor, og det kommer and på, om du tør /
vil handle pr postordre. Jeg selv vil foretrække at handle et sted, hvor jeg
kan gå hen i butikken og se og evt. prøve varerne, før jeg beslutter mig. Og
der er gode og dårlige steder. Det sted, hvor jeg selv bedst kan lide at
handle, er helt klart hos OfficeLine her i byen og i Odense. Jeg synes, jeg
altid har fået både en god og fair service og behandling, når jeg har henvendt
mig. - Men ok, OfficeLine er ikke det billigste sted, men heller ikke det
dyreste.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-05-01 01:05

In article <3B09AA79.C426937@mail1.stofanet.dk>,

> G4 model blot med en VGA->Mac adapter,

Siden G3 B/W er Mac'erne udstyret med en standard VGA-port, og en
adapter er derfor ikke nødvendig.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk