Skinnebens sår
Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 23-01-05 15:45

Hej,

Min bedstemor på 91 år har et skinnebens sår, det startede for ca. 7 år
siden som en rød plet som der efter nogle dage piblede lidt vand ud af. Der
kom så et åbent sår som hjemmeplejen passede. Det holdt sig på størrelse af
en 5 krone i nogle år. Efter et hospitals besøg (indlagt i en måned) med
dehydrering og intravenøst antibiotika, svandt hævelserne i benet og såret
forsvandt.

Det holdt sig så i ro i et år.

Nu er såret så kommet igen, det er 10 x 6 cm. Og ca. 6 - 7 mm. dybt. Det
behandles på plejehjemmet med kompresbind og diverse salver. Renses for dødt
væv og stinker i øvrigt forfærdeligt. Et hospital besøg forekommer ind i
mellem, de tager fotos og vævsprøver, men kan det være rigtigt at de ikke
aner hvad der er årsagen til såret, ej heller kan finde en effektiv
behandling?

Hvad er årsagen til et sådant sår?

Hindes blodgennemstrømning i benet skulle være fin.

Div. Blodprøver taget, men man kan ikke finde ud af hvad der er årsagen, kan
man ikke det her i 2005, det er trods alt kun et sår?

Venligst

Nicolaj Larsen

Fra : Ragnar

Dato : 23-01-05 18:13

> [...]
> kan
> man ikke det her i 2005, det er trods alt kun et sår?

Hej Nicolaj.

Det lyder som om, der kan være tale om et sår, der ikke vil hele pga.
infektion med en multiresistent bakterie. De sendte sjovt nok en dokumentar
på Discovery Channel i går aftes omkring netop sådanne sår og deres
behandling, der foregik med mider, ja fluelarver. Det er ikke nogen ny ting,
at man benytter fluelarver til at behandle sådanne sår. Det første
nedskrevne tilfælde af en sådan behandling blev beskrevet under den
amerikanske uafhængighedskrig.

Det miderne kan gøre mod en resistent bakterie, som antibiotika ikke kan,
er, at nedbryde deres cellemembran med en række enzymer. Miderne går
naturligvis ikke kun efter bakterierne, men de opløser det døde væv med
denne enzymblanding for derefter at suge den i sig. Det er efter sigende på
ved at komme 'på mode' igen at benytte mider som alternativ ved behandling
af et sådant sår.

Det lyder ikke særlig lækkert nej, og det er da også en kontroversiel
behandling, men miderne fortærer kun det døde væv - levende væv holder de
sig fra.

Jeg må være ærlig og sige, at jeg ved ikke om mide-behandling, eller
biokirurgi, som disciplinen også kaldes, anvendes i Danmark.

Hvis du går ind på www.pubmed.com og søger efter 'Maggots AND ulcer' (AND
skal være med store bogstaver), vil du se, at der findes flere
videnskabelige artikler omkring brugen. Specielt fandt jeg denne artikel
interessant:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12653696

Det kunne jo være det var værd at undersøge om denne behandling var
interessant for din bedstemor. Ihvertfald held og lykke med det.

Mvh Ragnar

Fra : UP

Dato : 23-01-05 18:20

Hej Nicolaj

Jeg ved godt, dette ikke er gruppen for alternative forslag, men jeg har
oplevet noget af det samme som du, og fandt en løsning.

Min mor fik som din bedstemor et sår, der ikke ville hele. Hun fik også
forbinding og salver på i meget lang tid af læger og speciallæger, men det
blev værre og værre.
Jeg prøvede så med nogle gamle husråd i tæt samarbejde med hjemmesygeplejen,
der skulle træde til igen, hvis mine forsøg ikke hjalp.
Hver anden dag kogte jeg en knold revet ingefær lagt i en vaskepose i et par
liter vand, hvorefter jeg dyppede et viskestykke i det meget varme
ingefærvand, vred kluden lidt op og lagde den på såret så varm som mulig .
Over kluden pakkede jeg plastikposer for at holde på varmen og fugten. Når
kluden var blevet halvvarm, fik hun en ny varm klud på. Dette fortsatte jeg
med i ca. en halv time.
Jeg havde købt en flaske Echinamin, og disse dråber dryppede jeg på et
stykke vat og satte over såret.
Efter kort tid med denne behandling, begyndte såret at hele og efter ca. 3
uger var der kun et overfladesår tilbage. Efter yderligere et stykke tid
forsvandt såret og kom aldrig igen.

Måske kan du bruge rådet, hvis ikke andet hjælper.
Jeg håber din bedstemor snart må få det godt igen.

Hilsner fra Ulla

Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 23-01-05 21:55

Tak for hurtig svar, det hjalp mig på vej..... Lev vel..
Nic

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-05 19:47

"Nicolaj Larsen" <NSL@sol.dk> wrote:

>Hvad er årsagen til et sådant sår?

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skinnebenssaar.htm

<mlr>

Fra : JytteJ

Dato : 24-01-05 14:10

"Nicolaj Larsen" <NSL@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan
> man ikke det her i 2005, det er trods alt kun et sår?

Er hun blevet tjekket for diabetes ? Det er en reel risiko især for ældre
diabetikere at få skinnebenssår, så man gør ret meget for at forhindre det
og derefter behandle det. I allerværste fald kan det ende med at benet
bliver sat af.

VH.
JytteJ

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 24-01-05 19:37

"Nicolaj Larsen" <NSL@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

Årsagerne kan jo være mange. Jo fluelarver bruges også i DK.

Min svigerfar havde et sådan sår gennem mange år. Men på Aalborg sygehus
syd, fik de alligevel gjort kål på det. Så det kan sommetider hjælpe, at
søge andre, end sin almindelige læge.

M.V.H.....Benny..