Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Glas foran CCD i Nikon D1 skal udskiftes?
Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-01-05 18:57

Hej

Jeg har et Nikon D1 hvor jeg har været så uheldig at der kommet et sandkorn
ind og har lavet en lille ridse i glasset foran sensoren.

Jeg har så hørt at der er nogle steder hvor man kan få glasset skiftet ud, i
hvert fald på canon kameraer. Jeg har så forhørt mig ved DFA og de siger at
hele delen med sensoren skal udskiftes og den del koster 12.500,- det syntes
jeg så er alt for dyrt.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med enten en guide til hvordan jeg
selv kan gøre det eller et link til et sted hvor den slags udføres. Hvis
ikke, kan man så fjerne glasset fra sensoren?

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-01-05 20:12

In article <41d835dc$0$33636$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:
> [...]
> selv kan gøre det eller et link til et sted hvor den slags udføres. Hvis
> ikke, kan man så fjerne glasset fra sensoren?

Gør det selv, se her:
http://ghonis2.ho8.com/rebelmodnew.html

Uden filteret, så skal du have et andet filter, da farvebalance m.m.
ændres.

Det kan være du kan købe passende glas her:
http://www.sciencecenter.net/hutech/canon/index.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-01-05 23:37

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> ændres.
>
> Det kan være du kan købe passende glas her:

Det ser meget omfattende ud og det ser ikke ud som om det er noget jeg kan
på mit D1. Så nu er spørgsmålet reduceret til: Er der nogen der ved hvem der
gør den slags?

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-01-05 23:59

In article <41d87792$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> Det ser meget omfattende ud og det ser ikke ud som om det er noget jeg kan
> på mit D1. Så nu er spørgsmålet reduceret til: Er der nogen der ved hvem der
> gør den slags?

Prøv at ringe eller skrive til Hutech. Jeg ved de tidligere har gjort
det på kunders kameraer.

Fra : Henrik

Dato : 03-01-05 12:01

On 02/01/05 18:56, in article
<news@siho.dk> wrote:

> [...]
> selv kan gøre det eller et link til et sted hvor den slags udføres. Hvis
> ikke, kan man så fjerne glasset fra sensoren?

Hej Simon,

Jeg har prøvet at få skiftet AA-filteret som sidder oven på Censoren på en
Canon EOS 10D, det gik ikke godt selv om det var på et Canon aut.værksted.
Det endte med at få ombyttet kameraet, selvom kameraet var under 6 månder
kunne det ikke svare sig at udbedre.

Filteret sider fast på censoren med noget sort klister, det minder om gummi
hud som man bruger på biler, i øvrigt er filteret på en EOS 10D i plastik/
plexiglas som er sammen sat af 2 dele. 2 skaler der er sat sammen og sat
fast oven på sensoren, det er meget meget skrøbeligt og det kan ikke
anbefales at selv gøre det. Canons værksted bruger et støvfrit rum til at
udskifte Censor og filtre. For mit vedkommende blev det det meget være, der
var tale om 3 støv korn som var kommet under filteret, og man valgt at
udskifte filteret, men da jeg kom hjem med kameraet var det blevet meget
være, så slemt at jeg slet ikke kunne fatte at de havde meldt det klar til
afhentning, jeg vente tilbage med kameraet under en time efter afhentningen.

Godt Nytår

Henrik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-01-05 13:30

> [...]
> være, så slemt at jeg slet ikke kunne fatte at de havde meldt det klar til
> afhentning, jeg vente tilbage med kameraet under en time efter

Ok, jeg vil lige prøve at se om det i det hele taget kan betale sig, det er
jo bare lidt meget irriterende da den har tabt så sindsygt meget sin værdi
nu jo.

Mvh
Simon

Fra : Henrik

Dato : 03-01-05 14:15

On 03/01/05 13:29, in article 41d93abb$0$314$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote:

> [...]
> jo bare lidt meget irriterende da den har tabt så sindsygt meget sin værdi

Hej Simon, hvor slemt er det jeg mener hvor meget kan man se det på et
billede, er det lige som med støv f11 og op og på lyse områder med små sorte
pletter?. Eller er det meget være?

Mvh. Henrik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-01-05 17:27

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> wrote in message
> [...]
> >

> Hej Simon, hvor slemt er det jeg mener hvor meget kan man se det på et
> billede, er det lige som med støv f11 og op og på lyse områder med små

Hej Henrik

Man kan se en sløret vendret streg på godt 2½ cm og ca- 2-3 mm bred. Det er
ikke sorte pletter da det er en ridse som lyset reflekterer i. Det gør jo at
jeg skal ind og klone den væk på alle de billeder hvor man kan se det.
Fotograferer jeg indendørs med blitz og på motiver med små detaljer kan det
ikke ses særligt tydeligt men hvis jeg tager et billede af en blå himmel så
kan det ses ret tydeligt.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-01-05 17:45

> Hej Simon, hvor slemt er det jeg mener hvor meget kan man se det på et
> billede, er det lige som med støv f11 og op og på lyse områder med små
> [...]

Her kan i lige se hvad jeg mener http://siho.dk/DSC_0052.JPG det er godt nok
ikke det værste, her er den rimeligt sløret men med mit Sigma 180 mm f/3.5
Macro er den tydelig og det samme med mit Nikkor 50 mm f/1.8.

Mvh
Simon

Fra : NIL

Dato : 03-01-05 14:34

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sandkorn
> ind og har lavet en lille ridse i glasset foran sensoren.

Hvordan er det dog gået til, Simon??

Hilsen
NIL

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-01-05 17:29

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> wrote in message

> "Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> sandkorn

> Hvordan er det dog gået til, Simon??

Jeg har en ide om at det har været engang på stranden hvor der har sneget
sig et saandkorn ind efter jeg tog objektivet af hjemme (jeg tog først
objektivet af hjemme for at rense alle små riller i kameraet for sandkorn).

Mvh
Simon