Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvad er støj??
Fra : den ægte fotomand

Dato : 31-12-04 16:49

se topic.

Godt nytår til alle herinde.

Vh Per

--
Billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Fra : OCB

Dato : 31-12-04 17:18

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> se topic.
>
> Godt nytår til alle herinde.
>
> Vh Per
>
> --
> Billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Det er det du oplever fra nu af og resten af aftenen/natten...

GN

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-12-04 17:23

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message
> se topic.

Techno musik, Forældre der moralprædker, et analogt kampakt kamera fra aldi
der spoler filmen tilbage osv.

Ej jeg tror du mener støj på billeder. Det er støj der kommer fra CCD eller
CMOS sensoren som følge af høje ISO hastigheder, eller fordi at chippen er
for ringe, så kommer der en jævn genkendelig støj over hele billedet og det
kan være frygteligt irriterende ind i mellem

Mvh og Godt Nytår
Simon

Fra : den ægte fotomand

Dato : 31-12-04 18:25

> [...]
det
> kan være frygteligt irriterende ind i mellem

Mange tak, ja det kom jo ud fra den tråd om programmer til fjernelse af
støj, da jeg ikke kender fænomenet, og derfor blev nysgerrig omkring det.

Mvh Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-12-04 18:58

den ægte fotomand wrote:
> Mange tak, ja det kom jo ud fra den tråd om programmer til fjernelse
> af støj, da jeg ikke kender fænomenet, og derfor blev nysgerrig
> omkring det.

Det er lidt det samme som med analog.

Hvis du har en hurtig film (højere iso) så får du lidt større korn.

På digital skal det laves elektronisk - altså gennem en "forstærker" der
hiver lidt flere iso ud af billedet - og det viser sig på billedet som
"støj".....

Det er værst på de mindre kameraer, hvor dslr normalt godt kan klare ret
høje iso tal uden for meget støj.

Nå - nytårs-middagen venter - godt nytår !

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 31-12-04 23:01

Det er lidt det samme som med analog.

> Hvis du har en hurtig film (højere iso) så får du lidt større korn.

Ja det ved jeg *s*

> På digital skal det laves elektronisk - altså gennem en "forstærker" der
> hiver lidt flere iso ud af billedet - og det viser sig på billedet som
"støj".....

Men der dims der tager billeder er vel den samme. Den kan vel ikke forandr
sig fysisk, som feks forskellen er på en 100 Iso film kontra en 400 Iso.

> Det er værst på de mindre kameraer, hvor dslr normalt godt kan klare ret
> høje iso tal uden for meget støj.

Det forstår jeg så ikke, er dimsen ikke den samme som sidder i mindre
kameraer som i et DSLR bare evt med en mindre størrelse?

> Nå - nytårs-middagen venter - godt nytår !

Velbekomme og tak for svaret.

> Jan

MVH Per

Fra : HKJ

Dato : 01-01-05 00:43

> "støj".....
>
> Men der dims der tager billeder er vel den samme. Den kan vel ikke forandr
> sig fysisk, som feks forskellen er på en 100 Iso film kontra en 400 Iso.

Det er netop problemet, ved højere iso presser man mere følsomhed ud af
sensoren og denne ekstra følsomhed betyder at man får mere støj.
Du kan også sige at støjen altid er den samme, men ved lav følsomhed (meget
lys) når den ikke et synligt niveau.

> Det forstår jeg så ikke, er dimsen ikke den samme som sidder i mindre
> kameraer som i et DSLR bare evt med en mindre størrelse?

En stor sensor fanger mere lys, dvs. støjen vil være mindre i forhold til
signalet.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-01-05 00:53

> [...]
> sig fysisk, som feks forskellen er på en 100 Iso film kontra en 400 Iso.

Nej det gør den heller ikke, den tager billedet på standart indstillingen og
så ligger der en forstærker der trækker lyset på billedet op så det er til
at se på. Billedet er som det er og digitale billeder har sådan nogle
vandrette linjer og underligee støjpunkter i form af pixels der får en anden
farve end den egentlig skulle have ved at man laver en højere iso

prøv at kigge på et eksempel jeg har lavet her: http://compression.siho.dk/
først er der vist noget med kompression og nedenunder er der støj eksempler.

> Det forstår jeg så ikke, er dimsen ikke den samme som sidder i mindre
> kameraer som i et DSLR bare evt med en mindre størrelse?

Det er fordi den er langt dyere at producere og meget finere, hvis sådan en
i mindre format skulle sidde i et kompakt digitalt kamera så ville et kamera
til 2.000,- koste ca. 7.000,- for lige at vise en forskel

> Velbekomme og tak for svaret.

Håber det hjalp dig lidt mere på vej og velkommen ind i 2005

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-12-04 17:23

den ægte fotomand wrote:

Når folk stiller spørgsmål, de er ligeglade med svaret på.

Godt nytår
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Jacob K.

Dato : 30-12-04 17:56

> [...]
>
> --
> - lalleglad amatør af Guds nåde.
> PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

*LOL*, fed signatur!

-JK.

Fra : Erik W.

Dato : 31-12-04 18:03

den ægte "fotomand" skrev ...

> se topic.

Støj det kan foreksempel være, når en nyhedsgruppe-troll stiller et
spørgsmål udelukkende for at kunne få mulighed for at fremføre nogle
bagstræberiske pointer, så man kan få startet den samme trælse diskussion,
som vi har haft så mange gange før.

> Godt nytår til alle herinde.

Godt nytår til dig også.

Mvh Erik

Fra : den ægte fotomand

Dato : 31-12-04 18:26

> Støj det kan foreksempel være, når en nyhedsgruppe-troll

hvad er det for en? det begreb kender jeg ikke.

MVH Per

Fra : Erik W.

Dato : 01-01-05 12:35

den ægte "fotomand" skrev i

> hvad er det for en? det begreb kender jeg ikke.

Du ved godt hvad en "troll" er, ligesom du også ganske udemærket ved hvad
"støj" er. Som jeg antydede i det indlæg du svarer på, så mistænker jeg dig
for at stille disse spørgsmål for at kunne starte en af disse uendelige
diskussioner (analog versus digital), som du har startet hundrede gange før.

Ellers ville jeg med glæde give dig en forklaring på hvad begge dele er.

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 18:09

"den ægte fotomand" skrev i en meddelelse
> se topic.

Det er bl.a. det du frembringer her

Eller prøv at følge dette link:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=st%C3%B8j&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da