Hvad skal i ha iaften ?
Fra : Juel

Dato : 31-12-04 14:25

Må vi høre hvad folk har fundet på ??

Vi skal ha:

Forret:
Gravad laks på ristet hvedebrød, men dild dressing.

Hovedret:
bacon omsvøbt indbagt hvidløgsmarineret oksemørbrad, med olie ovenbagte
timian kartoffelskiver, med frisk salat, hjemmelavet sovs af sky fra sidste
oksefilet og hjemmelavet hvidløgsbrød til.

Dessert:
Nøddekurve, med krokant spicet vanilieis med m&m's og citronmillise..

Håber sq det bliver godt

Hvad skal i andre ha idag ?

Mvh
Morten

Fra : Daniel Overby

Dato : 31-12-04 14:39

> Må vi høre hvad folk har fundet på ??

Vi starter med en hvidløssuppe med kryddertoast, dernæst kalvefilet med
wasabi og tilsidst en chokoladebund med ricottacreme og citronis
(hjemmelavet).

- Daniel

Fra : -V-

Dato : 31-12-04 14:45

Juel wrote:
> Må vi høre hvad folk har fundet på ??

At dømme efter den seneste uges poster, så gætter jeg på at 90% af folk skal
have okse.

-V-

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-12-04 14:59

-V- wrote:

> At dømme efter den seneste uges poster, så gætter jeg på at 90% af
> folk skal have okse.

Hov hov, vi skal ha kalv. Efter hummeren Jean, som i dette øjeblik trækker
sine dødskramper i det spilkogende vand.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Margrete Johansen

Dato : 01-01-05 09:43

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> At dømme efter den seneste uges poster, så gætter jeg på at 90% af folk
> skal have okse.

Laksemousse med rejer og kaviar
Kronhjortekølle med aspargeskartofler og Waldorfsalat
Nøddebund med æbleis

Margrete

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 31-12-04 14:56

> Må vi høre hvad folk har fundet på ??

Vi skal have rejecocktail til forret (meget kedeligt efter min smag men vi
er 7 til at bestemme).
Oksetyndsteg på weber med bagte kartofler, grillstegte champignon med
pikantost og bacon udenom, blandet salat og broccolisalat.
Desserten springer vi over, men jeg har så kreeret en kæmpe grydefuld
aspargessuppe (med masser af fløde) vi skal have til natmad istedet.

Rigtig godt nytår til alle

Fra : F.Hansen

Dato : 31-12-04 15:29

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal i andre ha idag ?

Rester fra i går:

Kyllinge steak med ris og favoritsovs og masser af cola og en mars.

Godt nytår Finn

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 01-01-05 01:14

> Rester fra i går:
>
> Kyllinge steak med ris og favoritsovs og masser af cola og en mars.
>
> Godt nytår Finn

*slurp*

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Nielsen

Dato : 31-12-04 15:39

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> wrote in message
> [...]
>
> Dessert:
> Nøddekurve, med krokant spicet vanilieis med m&m's og citronmillise..

Grønlangkål. Hvad ellers??

Nielsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-12-04 15:52

Lakseruller med friskbagt flutes

Krondyrbøffer med bagte kartofler og salat

Frisk ananas

/Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : Tine

Dato : 31-12-04 16:30

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Må vi høre hvad folk har fundet på ??
>
> Hvad skal i andre ha idag ?

Forret: Butterdejssnegle med pesto, gulerodsstave med smøreost-dip og chips.
(bare for at drille de vilde dyr)

Hovedret: Lammeryg, flødekartofler og grønne bønner m. soltørrede tomater og
hvidløg.

Dessert: Hjemmelavet kransekage og kransekagekonfekt.

Godt nytår til alle.
Tine

Fra : JHR

Dato : 31-12-04 16:44

Appetizers til Dronningens nytårstale:
Canapeer med landpate, gåseleverpostej, og røget laks med flødepeberrod

Forret:
Hjemmelavet Carpazzio med rucola

Hovedret:
Raclette (ikke mig der står for det)

Dessert:
Is og friske frugter.

Godt nytår

Jeppe.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 31-12-04 17:25

Forret: tunmousse anrettet på salatblade m. flutes.

Hovedret: oksetyndsteg, bagte kartofler, bearnaise sauce, grøntsager, salat,
flutes (og nogle enkelte hvidløgsflutes).

Dessert: pandekager med is.

Kl. 24 står den på marcipan, champagne, og lidt god chokolade.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Silver

Dato : 01-01-05 18:14

DER fik jeg sgu vand i munden over den menu! takker :D

Mvh
Silver.

Fra : A. Hagstrøm

Dato : 31-12-04 17:57

"Juel" skrev

> Hvad skal i andre ha idag ?

Vi skal have kålpølser, hamburgerryg, grønlangkål og brune og hvide
kartofler (man er vel sønderjyde).

Vist nok en kvark-citron-fromage-lagkage-tingest som dessert.

Og whisky selvfølgelig.

/Anders

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 01-01-05 11:37

> Vi skal have kålpølser, hamburgerryg, grønlangkål og brune og hvide
> kartofler (man er vel sønderjyde).
>
> .

Vi fik næsten det samme. (Er gift med en sønderjyde)
Kålpølser, glaseret hamburgryg, brunede kartofler, sdr. jysk grønkål og
gammeldags stuvet hvidkål.

Hverken forret eller dessert, da hovedretten mætter!!!

Ristet toast med røget skotsk laks til natmad
og masser af jordbær"champagne" som jeg har en svaghed for nytårsaften

Jeg håber alle kom godt ind i det nye år
VH Pernille (Haderslev)

---

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-12-04 18:18

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> wrote in message

> Må vi høre hvad folk har fundet på ??

Forret 1: Selvfanget, røget østersølaks (9,92kg inkl. dioxiner!) på surbrød
Forret 2: Friske østers fra Bretagne
Hovedret: Langtidsstegt Oscar berberiand med hele svineriet (jaja, jeg ved
det godt)
Dessert: Is

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 12/25/04)

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 01-01-05 01:23

Kogt torsk med sennepssovs, hvide og aspargeskaartofler, smørsovs, kapers og
peberrod, hakket æg og rødbeder, tomater og citronskiver....mixes efter lyst
Og jeg skal altid have franske kartofler til når det går festligt
til....*smil*

Hvidvin og Pepsi Max Lemon, og lidt isvand med citron

Herefter fløderand med Svansøs Abrikoser i Amaretto og Blommer i Maderia
*slurp*

Senere diverse oste fra delikatessen i SuperBrugsen Lendemarke (Stege) en
fantastisk forretning, men utroligt mange specialiteter, især en masse
spændende oste...jeg kan ikke huske navnene men de smagte superlækkert...
Fisken var også fra SuperBrugsen og var helt fantastisk fin i kødet og
smagte...himmelsk :) og så kostede den ikke en halv fiskekutter, sølle
60kr/kg! :))))))

Inden Ole Lukøje slæbte mig i seng, nåede jeg lige en Max Havelaar økologisk
banan til at tage den værste nattesult *G*

Iøvrigt fik mine katte deres absolutte livret: masser af rejer....og jeg
mener virkelig masser, de to kræ kan æde flere end mig *GG*

Glædeligt nytår og velbekommen :)

Fra : Heidi

Dato : 01-01-05 17:11

Forret:
Rejer i en dressing af creme fraiche med løg, dild, salt, peber,
citronsaft og lidt sennep - dertil ristede brødskiver

Hovedret:
Saltindbagt oksemørbrad efter Karolines opskrift - blev rigtig god og
mør
Saltbagte kartofler med olivenolie, timian og rosmarin
Grøn madagascarpeber sauce
Baconomviklede grønne bønner

Dessert:
Diverse frugt (honningmelon, clementiner, frisk ananas, mango (var ikke
den store succes i denne sammenhæng), carambole (var til gengæld god),
jordbær
To slags is
Og dertil chokoladefondue med hver vores lille chokoladesmelter fra
Summerbird (firmajulegave til gemalen), hvor især den mørke chokolade
fra Summerbird og Toblerone var en succes...

Diverse chips og dips

Kl. midnat en Asti Spumante og kransekagekonfekt

Og så natmaden som aldrig blev spist og som sikkert er endnu bedre i
morgen - en rigtig god stærk mexicansk suppe med kylling, og dertil var
det planen at servere creme fraiche, tortilla chips og revet ost

--
Heidi

Fra : Silver

Dato : 01-01-05 18:20

> Og så natmaden som aldrig blev spist og som sikkert er endnu bedre i
> morgen - en rigtig god stærk mexicansk suppe med kylling, og dertil var
> det planen at servere creme fraiche, tortilla chips og revet ost

DEN opskrift vil jeg MEGET gerne have hvis du kan hjælpe mig?, det lyder
rigtig lækkert!.

Mvh
Silver.

Fra : Heidi

Dato : 02-01-05 09:16

Silver wrote:

> DEN opskrift vil jeg MEGET gerne have hvis du kan hjælpe mig?, det
> lyder rigtig lækkert!.

Jamen selvfølgelig - noget af den står på "skandinavisk" men regner med
du selv kan oversætte

Mexicansk suppe med kylling

5 store løg
3-4 fed hvidløg
4 spsk olie
6 grønne eller røde jalapeños (her brugte jeg de syltede i ringe, som
jeg bare hakkede - omkring et par håndfulde)
2 dåser hakkede tomater
9 dl kyllingebouillon
9 dl kødbouillon
7 dl tomatjuice
1 spsk spidskommen
2 spsk Worchestershiresauce
2 tsk cayennepeper (brugte paprika i stedet, da cayenne ikke var i
huset)
2 hele kyllinger delt opp i mindre biter (brugte 5-6 bryststykker)

Hakk løk og hvitløk og stek i oljen til løken er gyllen og mør. Tilsett:
Chilipepper, hakkede tomater, kyllingkraft, kjøttkraft, tomatjuice,
cumin, Worechiestershiresaus, cayennepepper og de hele kyllinger delt
opp i mindre biter. Alt kokes i 2-5 timer, jo lengre jo bedre !! (tror
min fik omkring 3-4 timer i alt).

PS! Dersom du liker sterk mat så kan du la være å ta ut frøene av
jalapeño'ene men bare skjære de i skiver, da blir suppen "meget" sterk
og god. Suppen kan med fordel lages dagen før den skal serveres, da den
bli bedre og bedre for hver dag!

Server med revet ost, tortilla chips og rikelig med rømme som anrettes
på små skåler til hver enkelt person.

Jeg lavede 1½ gang den skrevne portion, og det gav en stor
suppegrydefuld. Havde jeg haft andre grøntsager i huset havde jeg nok
også puttet dem i - tror den skal have en gang majs når den skal bruges
som aftensmad i aften
I øvrigt så plejer jeg normalt at putte ekstra krydderier i, i forhold
til opskrifter, da vi godt kan lide stærk mad (er især glad for sød
chilipulver, da det giver smag og styrke uden at blive FOR stærkt) men
det var ikke nødvendigt med denne suppe).

--
Heidi

Fra : Silver

Dato : 02-01-05 20:36

Takker :D, det skal nok blive sjovt og komme til at smage godt :D.

Mvh
Silver.

Fra : Silver

Dato : 01-01-05 18:25

Forret : Rejecocktail.....kan godt være det er "for almindeligt", men jeg
elsker det sgu, fik osse en af de store portioner så jeg var da glad hehe.

Hovedmenu : Engelske bøffer med kanøfler og brun sovs og godt med stegte
løg, med majs og ærter....mmmmmmm..

Dessert : Fløderand med flødeskum og viol-et-eller-andet, i ved de der små
knasekonfetti.

Kl. 12 til en fest fik vi Frexenet Champagne og blev enige om at det smagte
af pis!....puha.

Natmad da jeg engang dinglede hjem var vistnok en champagne sodavands is og
en liter mælk til at tage de værste mavekramper fra bacardi rom med sprite
og appelsinjuice, øl, rødvin (FY FOR ET ELLER ANDET!), galiano, bailey og
irish coffee......GODT NYTÅR! hehe

Mvh
Silver.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 01-01-05 20:20

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Må vi høre hvad folk har fundet på ??

Ikke synderlig originalt eller trendy (medmindre man kalder det 80'er-retro
:

Ingen forret (så bliver middagen for langtrukken med en på tre år +
tvillinger på 16 mdr.)

Hovedret: culotte med hvidløgsovnkartofler og bearnaise, grøn salat. En
flaske A-mano rødvin, der i hvert fald faldt i min smag. Kødet var, hvis det
er tilladt at prale, umanerlig velstegt! Så skidt med, at det ikke er
nytænkende.

Dessert: vaffelskåle med hjemmelavet frugtsalat og et glas god portvin.

Ellers i løbet af aftenen lidt chips og dip, en enkelt gin + lemon, og en
stor kande te med lidt kransekage.

MVH Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-01-05 23:32

[Juel | Fri, 31 Dec 2004 14:25:20 +0100]

Andeterrine m/ svesker og koriander

Foie gras terrine med krydderurtersalat

Bagt torsk i blomkålssuppe med østersgele, mandler og persilleolie

Kalvemørbrad, lakridssauce, seleripure og confiteret kartoffel og -rødbede

3 slags ost med kvædecreme og valnødder

Nougatbar overtrukket med kakao, jordnødis og syltede pære

Hjemmebagt "summerbird" kransekage

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 02-01-05 01:22

On Sat, 01 Jan 2005 23:32:11 +0100, Rene' Hjorth wrote:

>Foie gras terrine med krydderurtersalat

Hej René

Har du en god opskrift på ovenstående? Hvis ja, så kom frem med
den, på forhånd tak.

Når jeg Googler på foie gras, så dukker der et uoverskueligt
antal svar op, så jeg er mere forvirret end hjulpet.
Gerne et enkelt link.

Grunden til mit ? er, at jeg har en dåse 'Le bloc de foie gras
dóie' fra Valette, 130 gram, som jeg gerne vil bruge til at give
gæster en god smagsoplevelse. Jeg har alle krydderurter, trøfler,
fonde, og alt andet til rådighed.

Lidt underordnet undrer det mig, at dåsen er påtrykt sidste
anvendelsesdato, til engang i 2007. Selv om det er konserves, kan
fedtholdige produkter da ikke bevare velsmagen i flere år?
Det var så et generelt spørgsmål, ikke kun til dig.
Dåsen opbevares i køleskab.

Godt nyt år ønskes for alle.
m.v.h. Emil

Fra : -V-

Dato : 02-01-05 01:53

Emil wrote:
> [...]
> fedtholdige produkter da ikke bevare velsmagen i flere år?
> Det var så et generelt spørgsmål, ikke kun til dig.

Der findes groft sagt to former for nedbrydning (lipid autoxidation), nemlig
forårsaget af ilt eller af lys.
Hvis du minimerer adgangen for de to ting, så minimere du også
autoxidationen.

Jeg kan for min død ikke huske det lige nu, men den ene har markant
hurtigere reaktionskinetik end den anden, og her snakker vi >> 100 gange
større. (anyone?)

Selv om man laver helkonserves af sin foie gras, så er der dannet frie
radikaler, som vil autoxidere materialet yderligere, selv om man fjerner
adgang til lys og ilt, og ydermere forsinker reaktionshastigheden voldsomt
ved at opbevare i køleskabet. En god håndregel er at den biologiske
aktivitet (og dermed reaktionshastigheden) halveres for hver 10 gr.
temperaturen sænkes.

Derfor:
Hvis du tager en nypakket dåse foie gras og en dåse, som er blevet pakket
for nogle år siden, men som stadig er indenfor holdbarhedsdatoen, vil du
helt givet kunne smage forskel.

Håber at det hjalp - i modsat tilfælde er du yderst velkommen til at låne
min hovedkilde, 'Lipid Oxidation' af Frankel. Et digert og afsindigt
kedeligt værk.

-V-

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-01-05 13:49

[Emil | Sun, 02 Jan 2005 01:22:17 +0100]

>Har du en god opskrift på ovenstående? Hvis ja, så kom frem med
>den, på forhånd tak.

Det er meget enkelt, men uden at kunne sige det med sikkerhed lyder det som
om du har en dåse terrine; og skal jeg være helt ærlig er det en pest at
lave den perfekte terrine selv...

Du blandet hele blade af kruspersille, fladbladet persille, hel basilikum og
purløg i 5 cm. snitter.

Lav en dressing af hvidvindseddike, salt, sukker og stødt hvid peber og lidt
god neutral olivenolie - den skal smage både salt surt og sødt for at give
modspil og vend salaten sammen med dressingen få minutter før serveringen.

Jeg anbefaler tynde elegante skiver af et godt brød til.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Charlotte

Dato : 02-01-05 20:50

> Hvad skal i andre ha idag ?

Ja, nu er det jo nogle dage siden .. men sikke et måltid.

Vi fik:

- Butterdejs-canapéer med feta/dild, laks/spinat/gedeost og kogte vagtelæg
med havsalt
- Danske østers med citron
- Ristede kammuslinger med pancetta og salvie
- ½ hummer med basilikum- og citronmayonnaise
- Helstegt dyrefilet med små, timianstegte kartofler, vildtsauce og en sauté
af svampe, æbler, valnødder og druer
- Franske oste med pærer og oliven
- Dessertsymfoni af Panna Cotta med appelsinkompot, Bagt æble med
marcipan-is og Nemesis chokoladekage med sharon-mos

Uhh, det var SÅ lækkert. Vi satte os til bords kl. 19 og var færdige kl.
23.45. Dejlig aften for en flok madglade mennesker som os :)

Opskrifter uddeles gerne..

Godt nytår fra Charlotte :)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-01-05 02:03

Juel wrote:
> Må vi høre hvad folk har fundet på ??

Forret:
Nachos af saltede tortillachips med smeltet ost. Dertil en hjemmelavet
mild tomat/chilisalsa.

Hovedret:
Argentinsk oksefilet med fedt, stegt/kogt rosa i gryde med rødvin.
Hasselbagte (?) kartofler og letstegte grøntsager (gulerod, rødløg,
hvidløg, rød peber, timian, peber, honning).
Sauce af stegevæden, tomat, paprika, sukker, eddike plus div.

Desert:
Chokoladefondant med vanilieis og jordbærsauce.
Pyntet med sukker og et par litchen.

<KLIP>

--
Steen Suder