Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til brugere af D70 og D100 med 5~
Fra : khs

Dato : 31-12-04 11:39

Jeg er selv ejer af et D70 og havde i forvejen et 50mm/1.8 AF objektiv. Det
er ikke D versionen. Mit D70 blev leveret med backfocus der var meget
tydeligt på min 18-70 der fuldte med kamerahuset samt min 80-200/2.8 men
ikke på min 50mm. Da huset var til justering hos DFA blev det stillet ind
til at være knivskarpt med 80-200 og så var 18-70 også i orden. 50mm
objektivet der imod havde nu frontfocus. Før justeringen var det det der var
skarpt på grund af at backfocus kompenserede. Pudsigt

Hos DFA havde de forsøgt med 3-4 andre 50mm/1.8ere uden D og havde fået det
samme resultat på dem alle sammen. Selv med et D100 hus var der samme
problem. Teknikkeren kunne oplyse at de ikke havde problemmet med
D-versionen.

Nu er min spørgsmål så: Har nogen af jer de samme problemmer med nogle af
jeres ældre objektiver? Der er jo hele tiden folk der vil købe 50mm'ere til
deres D70'ere, men hvis dette er et generelt problem er det vel værd at
advare mod 50mm uden D i kombination med D70 og D100. Har nogen af jer
erfaringer med 50/1.4 udgaverne med eller uden D?

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Thomas

Dato : 31-12-04 12:01

"khs" <khs@spam.spam> wrote in message

> [...]
> objektivet der imod havde nu frontfocus. Før justeringen var det det der
> var skarpt på grund af at backfocus kompenserede. Pudsigt

Har du et billede fra før du fik kameraet justeret?

Jeg kun læst om fænomenet men aldrig set andet end billeder af
testopstillinger.
Var problemet synligt ved alm. fotos - eller kun ved brug af målebånd mv.?

Fra : khs

Dato : 01-01-05 13:38

> [...]
> testopstillinger.
> Var problemet synligt ved alm. fotos - eller kun ved brug af målebånd mv.?

Ja, jeg har billeder fra før justeringen. De er pisse uskarpe Jeg har en
forkærlighed for at bruge fuld blændeåbning og jeg opdagede at jeg ikke
kunne tage skarpe billeder da jeg fik D70. Det fik mig til at forfølge
problemmet og eftervise det i en testopstilling der tydeligt viste
problemmet. Jeg prøvede både med målebånd samt
http://md.co.za/d70/chart.html .
Problemmet var meget tydeligt på mine billeder. Specielt med 80-200'eren på
2,8. Det var drøn irriterende at dette roste objektik leverede så ringe
billeder. Det var værst i den lange ende, men der er der jo også den
dårligste dybdeskarphed. Pudsigt nok var med 50mm næste i focus, men det var
kun til kameraet var justeret Hvis jeg blænder det ned til 5,6 er det
skarpt, men så er ideen med en 1,8 jo væk

Jeg er glad for at så mange har meldt tibage at de ikke har problemmer med
50mm. Så tør jeg godt købe et andet. Jeg var lidt bange for at ende med
endnu et ubrugeligt objektiv. Det er pudsigt af DFA ikke kunne finde bare et
af deres 50/1,8'ere der kunne tegne skarpt på D70. Jeg må ud og købe et nyt
50mm, men denne gang med D. Det fik DFA til at virke. Det er trods alt det
billigste objektiv jeg skal skifte ud

Fra : Lars Troels

Dato : 31-12-04 12:11

> [...]
> at advare mod 50mm uden D i kombination med D70 og D100. Har nogen af jer
> erfaringer med 50/1.4 udgaverne med eller uden D?

Jeg anvender et AF50/1,8 ikke D-version. Den fungerer 100% og uden
fejlfokus.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Kenneth K

Dato : 31-12-04 13:42

On Fri, 31 Dec 2004 11:39:08 +0100, khs <khs@spam.spam> wrote:

> [...]
> advare mod 50mm uden D i kombination med D70 og D100. Har nogen af jer
> erfaringer med 50/1.4 udgaverne med eller uden D?

Jeg fik mit D70 justeret for svag bagfokus og siden har det været 112%
iorden. Jeg har ingen problemer med min AF-N 50mm 1.8, versionen før D
svjv.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 31-12-04 15:34

On Fri, 31 Dec 2004 11:39:08 +0100, "khs" <khs@spam.spam> wrote:

>Har nogen af jer erfaringer med 50/1.4 udgaverne med eller uden D?

Jeg har en 50/1.4 med D, og der er ingen problemer med det på min D70.
M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-12-04 17:16

> [...]
> advare mod 50mm uden D i kombination med D70 og D100. Har nogen af jer
> erfaringer med 50/1.4 udgaverne med eller uden D?

Jeg har en 50/1.8 uden D og den virker fint på alle mine kameraer, analoge
som digitale.

Mvh og Godt Nytår
Simon

Fra : AS

Dato : 01-01-05 13:27

"khs" <khs@spam.spam> wrote in message

> Hos DFA havde de forsøgt med 3-4 andre 50mm/1.8ere uden D og havde fået
det
> samme resultat på dem alle sammen.

Ved du eller nogle andre noget, om DFA kan justere kameraet/objektiver, hvis
der er focus problemer?

Fra : khs

Dato : 01-01-05 14:00

> Ved du eller nogle andre noget, om DFA kan justere kameraet/objektiver,
> hvis
> der er focus problemer?

Løsningen for mig var en kombination af ny firmware og en tur i testbænken
for justering. Efter firmware opdateringen spurgte teknikeren mig hvilket
objektiv jeg ville har at kameraet blev finjusteret med, for han kunne ikke
få alle tre skarpe (jeg havde indleveret huset med 18-70, 50 og 80-200). Jeg
valgte at kassere 50mm'eren og få justeret med 80-200. Det gav også et
skarpt 18-70. Han prøvede med andre 50/1,8 og mit var det dårligste af dem,
men ingen var skarpe ved 1,8.

Hvis du er i tvivl om du har et fokus problem, så prøv
http://md.co.za/d70/chart.html og tag en snak med DFA. De er meget
hjælpsomme og ved noget om tingene

Fra : AS

Dato : 03-01-05 21:00

> [...]
> valgte at kassere 50mm'eren og få justeret med 80-200. Det gav også et
> skarpt 18-70. Han prøvede med andre 50/1,8 og mit var det dårligste af

Firmware kan download'es gratis, ikke som det var med D100, så er der ingen
problem hjemme ved egen PC.
Lyder det, at de kan tilpasse på den måde, at fokus punkt flyttes lige så
maget for alle objektiver? Det ligner en ren mekanisk justering, som man kan
sagtens klare DIY (Do It Yourself).

> Hvis du er i tvivl om du har et fokus problem, så prøv
> http://md.co.za/d70/chart.html

Der har jeg været.

> og tag en snak med DFA. De er meget
> hjælpsomme og ved noget om tingene

Prøvet. De ville ikke forklare mere detaljeret hvad de gøre (dette er OK,
et firma må bestemme). De har bl.a. givet at forstå, at Nikon vil ikke give
meget support for non-D objektiver (her tænker jeg "Hvad?..."). Derfor
begyndt jeg at spørge om andres erfaring.

Fra : khs

Dato : 05-01-05 18:52

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message

> [...]
> meget support for non-D objektiver (her tænker jeg "Hvad?..."). Derfor
> begyndt jeg at spørge om andres erfaring.

Jeg er kommet frem til at mit 50/1.8 skal kasseres og jeg må købe et nyt med
D.

Det var så essensen af mine erfaringer

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-01-05 13:38

"khs" <khs@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> advare mod 50mm uden D i kombination med D70 og D100. Har nogen af jer
> erfaringer med 50/1.4 udgaverne med eller uden D?

Jeg har ikke haft problemer med de non-D objektiver jeg har, hvilket er
24/2,8, 50/1,8 og 75-300/4,5-5,6. De tegner alle skarp og er spot on med
fokus. Jeg har heller ikke oplevet problemer med mine AI-S objektiver
(180/2,8 og 55/2,8 micro). Jeg har også prøvet 18-70 AF-S på det, og der var
der heller ikke nogle problemer, jeg kan dog sige, at det blev ikke brugt
tæt på, så om testen er fair er nok en anden ting.

MVH
Thomas