Oksetyndsteg på webergrill
Fra : Sybil

Dato : 30-12-04 18:44

Hej NG

Vi har købt en oksetyndsteg på 2,5 kg til i morgen som vi vil tilberede på
en webergrill.
Vi sætter stegetermometer i.
Er der noget vi skal være opmærksomme på?
Hvilken temperatur skal den have hvis den skal være rosa?

På forhånd tak og godt nytår

MK

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-12-04 00:39

On Thu, 30 Dec 2004 18:44:22 +0100, Sybil <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za>
wrote:

> Hej NG
>
> Vi har købt en oksetyndsteg på 2,5 kg til i morgen som vi vil tilberede
> på en webergrill.
> Vi sætter stegetermometer i.
Det er ikke nogen god ide at sætte stegetermometer i fra starten. Du skal
hellere sætte det i når du forventer at stegen er færdig og så lade det
side i. Hvis du sætter det i fra starten vil varmen blive ledt ind til
kernen af kødet at metalet i termometerspydet. Og derved får du nogle
grimme skiver der hvor det har siddet. Og du kan ikke regne helt med det
termometeret viser da det vil være varmere end resten af stegen.

> Er der noget vi skal være opmærksomme på?
Pas på ikke grillen er for varm eller for kold når i sætter stegen på.
hvis den er for varm bliver den branket. Hvis den er gor kold bliver den
kedelig. Hvis jeres grill har termometer skal det stå på omkring 250c når
I sætter stegen over.

> Hvilken temperatur skal den have hvis den skal være rosa?
Den skal være lige under 60c. Husk at stegen skal hvile ca. det halve af
den tid den har stegt. Alt efter hvor tyk din steg er skal den have 20-45
minuter.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Sybil

Dato : 31-12-04 10:43

Tak, det vil jeg sige videre til min kæreste, som er grillmester i aften

Godt nytår

MK