creme brulee - forberedelse
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-12-04 13:45

Jeg skal til et sammenskudsgilde nytårsaften og min andel er en
porter/valhrona creme brulee. Jeg vil helst slippe for at stå og lave
den derude, eller alternativt slippe for at slæbe en masse små
portionsskåle med bussen og håbe på, at indholdet bliver i dem
undervejs.

Kan jeg lave det hjemmefra i en stor skål på forhånd og så anrette det
på stedet uden at det går ud over konsistens m.v?

På forhånd tak - og Godt Nytår!

Lars

Fra : Peter Westh

Dato : 30-12-04 15:43

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Kan jeg lave det hjemmefra i en stor skål på forhånd og så anrette det
> på stedet uden at det går ud over konsistens m.v?

Har du evt. mulighed for at "brænde" cremen ved ankomsten? I så fald er der
vel intet problem.

/P

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-12-04 16:23

[jubija@yahoo.dk | Thu, 30 Dec 2004 13:44:49 +0100]

>Jeg skal til et sammenskudsgilde nytårsaften og min andel er en
>porter/valhrona creme brulee.

Lyder spændende - det må være en særlig Valrhona for at konkurrere med
porteren; hvilken har du valgt?

>Jeg vil helst slippe for at stå og lave den derude, eller alternativt
>slippe for at slæbe en masse små portionsskåle med bussen og håbe
>på, at indholdet bliver i dem undervejs.

Jeg tror faktisk ikke at du har andre muligheder; den helt plane overflade
er jo nødvendig for en god karamelisering, så du bør nok lave dem derhjemme,
og holde dem kolde ved ankomsten for derefter at brænde dem i sidste
øjeblik.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-12-04 19:07

On Thu, 30 Dec 2004 16:22:45 +0100, Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net>
wrote:

>Lyder spændende - det må være en særlig Valrhona for at konkurrere med
>porteren; hvilken har du valgt?

Jeg må indrømme, at det er ikke mig der har valgt - men Claus Meyer,
hvis opskrift jeg følger stort set slavisk. Chokoladen er en Valrhona
Guanaja 70%.
Porteren bliver en Vestfyen Stout, der er forholdsvis mild i smagen
(af en porter at være)

http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=9845

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-01-05 13:43

[jubija@yahoo.dk | Thu, 30 Dec 2004 19:06:47 +0100]

> [...]
>Guanaja 70%.
>Porteren bliver en Vestfyen Stout, der er forholdsvis mild i smagen

Well, så var der Meyer der valgte Chokoladen, men dig der valgte porteren :)

Det lyder spændende, selvom der er nogle grove sjuskefejl i opskriften
angivet - jeg håber at det lykkedes for dig alligevel...

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 02-01-05 20:51

On Sun, 02 Jan 2005 13:43:16 +0100, Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net>
wrote:

>Well, så var der Meyer der valgte Chokoladen, men dig der valgte porteren :)
>
>Det lyder spændende, selvom der er nogle grove sjuskefejl i opskriften
>angivet - jeg håber at det lykkedes for dig alligevel...

Det lykkedes faktisk ikke 100 %, selv om det smagte rigtig godt.

Chokoladen blev ikke ikke helt opløst, men nærmest lidt grynet i det
og cremen fik ikke helt den faste konsistens, jeg havde håbet på (og
som opskriften lovede).

Måske var det sjuskefejlene - hvilke var det, ud over stavefejl?

Lars

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-01-05 22:24

[jubija@yahoo.dk | Sun, 02 Jan 2005 20:50:39 +0100]

>Chokoladen blev ikke ikke helt opløst, men nærmest lidt grynet i det
>og cremen fik ikke helt den faste konsistens, jeg havde håbet på (og
>som opskriften lovede).

Æv :(

Creme Brulée er dog en meget "lidenskabelig" dessert, hvor
tilberedningstider i en opskrift ikke kan følges slavist.

>Måske var det sjuskefejlene - hvilke var det, ud over stavefejl?

Først er "1 porter øl 33ml" ret uklar om der menes en hel øl (33 cl.) eller
kun 33 ml., samt beskrivelsen "tilsæt blommerne og den ½ indtoget porter"
gør det hele endnu mere uoverskueligt...

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 02-01-05 23:26

> Chokoladen blev ikke ikke helt opløst, men nærmest lidt grynet i det

Jeg synes 50C lyder som en meget lav temeperatur for fløde/mælk blandiingen,
hvis man tager i betragtning at der altid tabes en del varme ved omhældning,
til skålene etc. Kan det måske være derfor, chokoladen ikke smeltede helt?

> og cremen fik ikke helt den faste konsistens, jeg havde håbet på (og
> som opskriften lovede)

I øvrigt virker også 8 æggeblommer i underkanten til (så vidt jeg kan regne
ud) 9 1/2 dl vædske - især når der ikke bruges ren piskefløde. chokoladen
skulle selvfølgelig også give lidt konsistens, men alligevel... æggenes
størrelse kan også være en faktor.

Jeg synes det er et generelt problem med vores "kokke-superstars" (Meyer,
Plum etc.)at deres opskrifter sjældent er ordentlig gennemarbejdede. De er
gode til inspiration, men ofte upålidelige i detaljerne. Sådan er det aldrig
med de gode gamle, som f.eks. Elizabeth David. Men hun opretholdt jo heller
ikke en produktion på omkring een kogebog om året - hun skrev en 4-5 stykker
på et helt liv.

MVH

Peter