Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz rundt om linse
Fra : Christian Catu

Dato : 30-12-04 13:45

Hejsa
Der er noget jeg har undret mig over. Jeg har i et par tv programmer (bla
CSI Miami) set at de har et kamera, hvor blitzen sidder rundt om linsen
(altså en rund blitz).

1 - Hvad hedder sådan en faætter

2 - Hvad gør den godt for?

3 - Er meningen med ekstern blits ikke netop at få hævet lyset fra linsen,
så man undgår røde øjne o.l.

Catu

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-12-04 14:01

Christian Catu wrote:
> [...]
> Der er noget jeg har undret mig over. Jeg har i et par tv programmer
> (bla CSI Miami) set at de har et kamera, hvor blitzen sidder rundt om

Ringblitz.

> 2 - Hvad gør den godt for?
Lyser op. :) Bruges ved makrofotografering.

> 3 - Er meningen med ekstern blits ikke netop at få hævet lyset fra
> linsen, så man undgår røde øjne o.l.
Jo, men man laver sjældent makrofotografering af øjne. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-12-04 15:01

Morten Wartou wrote:

> Jo, men man laver sjældent makrofotografering af øjne. :)

Læste en gang at nogle modefotografer benytter ringblits for at få den
cirkelformede refleks, man ser på nogle af Helena Christensen-billederne

Mvh
Ole

Fra : Leif Elsborg

Dato : 30-12-04 14:03

"Christian Catu" <40996701@spammail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2 - Hvad gør den godt for?
>
> 3 - Er meningen med ekstern blits ikke netop at få hævet lyset fra linsen,

Hej

Sådan en "fætter" hedder en ringblitz og den bliver brugt til
makrofotografering

Med venlig hilsen

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk
mail: Leif@elsborg1.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 14:38

Leif Elsborg wrote:

> Sådan en "fætter" hedder en ringblitz og den bliver brugt til
> makrofotografering

Ja i nogle tilfælde, men der findes også typer ringblitz, som typisk
bruges ved håndholdt modelfoto, da der ikke kommer en slagskygge,
ulempen er til gengæld en temmelig grim ringformet refleks.

http://www.bowens.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=61&osCsid=f46563493fd2143ebf3bf785fb47c190

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 30-12-04 15:55

"Niels Riis Ebbesen" skrev

> Ja i nogle tilfælde, men der findes også typer ringblitz, som typisk
> bruges ved håndholdt modelfoto, da der ikke kommer en slagskygge,
> ulempen er til gengæld en temmelig grim ringformet refleks.

Den bruges som skyggefri belysning typisk til reklameformål. Cremer o. lign.
Hvis modellen skulle have små rynker kan det ikke ses på det færdige
resultat.
Disse ringflash kan endog fåes meget store.

Et mellemformat eller storformat .. med objektivet omgivet af sådan en flash
har af og til været en fotomodedille....
På de store ringflash er selve midterhullet større end et mellemformat
kamera .... ;-o

/Alex W

Fra : 1003jeppe

Dato : 30-12-04 17:34

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian Catu

Dato : 30-12-04 17:56

On Thu, 30 Dec 2004 14:38:29 +0100, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja i nogle tilfælde, men der findes også typer ringblitz, som typisk
> bruges ved håndholdt modelfoto, da der ikke kommer en slagskygge,
> ulempen er til gengæld en temmelig grim ringformet refleks.

OK, det andet program jeg havde set den i var nemlig Americas Next Top
Model (det var selvfølgelig konen der så det ;)