Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
WB på Canon 20D
Fra : Lars Christensen

Dato : 30-12-04 09:05

Hej

Jeg har taget nogle snebilleder og det går igen på dem alle at de har
blåstik. Det kan sagtens korrigeres i PS, men hvad skal jeg indstille WB på,
for at undgå efterbehandling?

MVH

Lars C

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-12-04 09:32

Lars Christensen wrote:
> [...]
> blåstik. Det kan sagtens korrigeres i PS, men hvad skal jeg indstille WB på,

Sikkert som sædvanligt, men ekspon. skal nok kompenseres m. 1-2 bl. mere.
Mvh
Ole

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-12-04 10:45

On Thu, 30 Dec 2004 09:05:27 +0100, "Lars Christensen"
<clc@besked.com> wrote:

>Jeg har taget nogle snebilleder og det går igen på dem alle at de har
>blåstik. Det kan sagtens korrigeres i PS, men hvad skal jeg indstille WB på,
>for at undgå efterbehandling?

Ja det vil ofte være et kompromis, da hvis man stiller Wb efter daglys
- så vil skyggerne stadig have lidt blåligt skær, og stiller man det
efter skygge - evt. pre-sat på skyggen, så syntes jeg de direkte
belyste områder bliver for varme. Da det er tale om et blandingslys,
som forstærkes af den hvide sne.

Se evt. eksempler på min side - og lad mig høre hvad I syntes er det
bedste?

http://home4.inet.tele.dk/hjen/foto/Foto_emner/Snebilleder_WB.htm

Jeg syntes det er et valg af hvor blå skyggerne må være?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Kenneth K

Dato : 30-12-04 11:35

On Thu, 30 Dec 2004 09:45:01 GMT, Henning Jensen
<hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> wrote:

> [...]
> som forstærkes af den hvide sne.
>
> Se evt. eksempler på min side - og lad mig høre hvad I syntes er det

Det nederste billede ser mest rigtig ud synes jeg.

Henning, jeg tror du snakker lidt forbi Lars. Blåstik i billedet generelt
og blå skygger, er to forskellige ting. Jeg var igår ude i det meget
flotte vejr og tage en masse snebilleder. Sneen i skyggen var meget blå
set med det blotte øje, så hvorfor lave om på det? Jeg brugte kameraets
auto WB og den ramte faktisk ikke ved siden af, en eneste gang. Så det
behøver ikke være så svært.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-12-04 16:00

On Thu, 30 Dec 2004 11:35:21 +0100, "Kenneth K" <fake@it.com> wrote:

>Det nederste billede ser mest rigtig ud synes jeg.

Det var med WB som skyet daglys, som jeg også fandt som det bedste
kompromis.

>Henning, jeg tror du snakker lidt forbi Lars. Blåstik i billedet generelt
>og blå skygger, er to forskellige ting. Jeg var igår ude i det meget

Jo, det er da muligt, at Lars har ment generelt blåstik, men det kan
vel næsten kun optræde ved egenlig fejl-indstilling af hvidbalancen,
for at det optræder (sat for varmt i WB)? Men det må Lars jo komme på
banen med hvad der var galt..

>flotte vejr og tage en masse snebilleder. Sneen i skyggen var meget blå
>set med det blotte øje, så hvorfor lave om på det?

Jo, men teknisk er det ene lys jo ikke bedre / mere rigtigt end det
andet - så det er en smags sag hvilket lys /WB man vil tillægge mest
vægt. Derfor gerne hører forskellige folks menninger ...

> Jeg brugte kameraets
>auto WB og den ramte faktisk ikke ved siden af, en eneste gang. Så det
>behøver ikke være så svært.

Jeg benytter også ofte Auto på WB og så NEF/RAW-format, så kan jeg
altid korrigerer efterfølgende. Men også tit med en PRE-sat WB, så har
man et godt udgangspunkt. Og for det meste er Auto god, men netop ved
blandingslys (også ved inddørs/glødelamper og flash) kan Auto kun
blive et kompromis afh. af havd der er mest af.

Men hvis Lars har benyttet Auto kan det vel ikke være generelt
blåstik??

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-04 17:40

In article <41d3b6c9$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lars Christensen wrote:
> [...]
> blåstik. Det kan sagtens korrigeres i PS, men hvad skal jeg indstille WB på,

Hvad du nu føler for i øjeblikket. Sålænge du skyder RAW der det
ikke ret relevant.

Fra : Lars Christensen

Dato : 30-12-04 19:18

Hej

Jeg har skudt i RAW og har også senere konstasteret at det ikke tar alt den
blå farve, blot ved ændring af WB.
Hælder måske en anelse til at de er underexponeret.
Men har ændret for Exposure i RAW plugin'et, men mangler stadig den rigtig
hvide farve. Det må jeg så ændre under levels ved hjælp fra de grå og hvide
pipetter.
Men kan kameraet ikke indstilles så man slipper for det.??

Tak for de foreløbelige input.

Mvh

Lars C

meddelelse news:slrnct8bru.9tv.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-04 21:37

In article <41d44672$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lars Christensen wrote:
> [...]
> pipetter.
> Men kan kameraet ikke indstilles så man slipper for det.??

Custom white balance, og skyd et billede at et lommetørklæde,
et stykke papir etc.

Jeg lever lykkeligt med Auto + RAW.