Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af blitz til 10D : 550EX el
Fra : Mikkel U.

Dato : 29-12-04 18:58

Hejsa,

Jeg påtænker at købe en blitz til mit 10D.

Ud fra det jeg har læst på nettet, virker det som om at 580'eren
primært er påtænkt 20D og Mark II. Ved nogen om den overhovedet fungerer
på et 10D ?

Jeg skal bruge blitzen sammen med min 28-135, min 35 mm 2.0,
og eventuelt Canon 100 mm 2.8 Macro.
Primært til indendørs familie billeder.

Jeg påtænker også at købe en soft bouncer (hedder det vist),
hvad kan anbefales her ?

Jeg er meget grøn indenfor brug af blitz, så lytter gerne til
diverse gode råd og tips.

/mikkel
--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : [HCS] 4000

Dato : 29-12-04 19:41

De ny funktioner i E-TTL II vil du ikke få gavn af med 10D.

En 550EX vil være bedste bud til dit omtalte brug, og der vil sikkert være
en del som skifter ud, så der er mulighed for en god billig brugt.

Der findes en bouncer som hedder omnibouncer, det er den du ser de fleste
pressefotografer bruger. Den koster ca. 250-300 kr. herhjemme. Tager du den
selv hjem fra USA er prisen 20$ + fragt+moms. Se www.stofen.com. Jeg har
selv lige modtaget en derovre fra, det tog 10 dage, og told og skat glemte
at opkræve moms.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 21:41

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den selv hjem fra USA er prisen 20$ + fragt+moms. Se www.stofen.com. Jeg
> har selv lige modtaget en derovre fra, det tog 10 dage, og told og skat

Knold & Pjat kræver ikke moms af pakker som har en værdi under 60 Kr

--
Tom

Fra : [HCS] 4000

Dato : 29-12-04 22:14

Det er muligt. Men hvor meget er 26$ (vare+fragt)?

Hilsen Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 22:54

[HCS] 4000 wrote:
> Det er muligt. Men hvor meget er 26$ (vare+fragt)?

Er der moms på fragten ? er det mon ikke kun påstemplet værdi de
tager sig af ? ;)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : [HCS] 4000

Dato : 29-12-04 23:25

Det er der, Ja.

Hilsen Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-04 01:17

In article <41d32f6c$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, [HCS] 4000 wrote:
> Det er der, Ja.

Og bagatelgrænsen er 80 kr.

Fra : Ulla

Dato : 30-12-04 09:54

SE:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137524&vID=200341&i=4&action=open#i137524

Ha´ fortsat en rigtig god dag/aften og et godt nytår

Med venlig hilsen
Poul I.

Hjemmeside: www.gpi.dk

meddelelse news:slrnct6i7f.9si.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-12-04 19:52

"Mikkel U." <mikkelu@gmail.com> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Ud fra det jeg har læst på nettet, virker det som om at 580'eren
> primært er påtænkt 20D og Mark II. Ved nogen om den overhovedet fungerer
> på et 10D ?

Så vidt jeg kan se af manualen burde 580EX virke på 10D, som er dækket af
E-TTL (ikke E-TTL II) funktionalitet- ligesom med 550EX.
Langt ældre Canon EOS modeller (bl.a. 650/620 fra omkring 1986) står
eksplicit nævn som fungerende med TTL funktionalitet.

Jeg har dog _ikke_ prøvet 580EX med et 10D og har ikke et 10D her lige nu.

[8<8<8<]
> Jeg påtænker også at købe en soft bouncer (hedder det vist),
> hvad kan anbefales her ?

Stofen (http://www.stofen.com) OmniBounce.
OM-EZ til 550EX
OM-YE til 580EX
Jeg bruger begge og har købt dem hos Photographica i Skindergade i
København - så vidt jeg husker for kr. 250.
De kan klart anbefales

Om det kan svare sig at købe 580EX i forhold til 550EX ?
Tja, den er nyere, _lidt_ mindre, _lidt_ lettere, oplader lidt hurtigere,
lidt dyrere, har samme ledetal (lys styrke), tager hensyn til sensor
størrelse (på nyeste kameraer ?), kan overføre farve temperatur information
(til nyere kameraer) - altså forbedringer på en række områder.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mikkel U.

Dato : 30-12-04 21:27

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> Jeg bruger begge og har købt dem hos Photographica i Skindergade i
> København - så vidt jeg husker for kr. 250.

Tak for info.
Jeg har netop kontaktet Photografica, som fortæller mig at
550EX kommer med på deres udsalg, som starter 10. Januar.
Mmmmh.

> Mogens Hansen

/mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 07:48

> [...]
>
> /mikkel
> --
> "The only source of knowledge is experience"

Hej Mikkel

Igår var der en der solgte en 550 EX på ww.fotokritik.dk incl. bouncer.

VH
Per

Fra : Ulla

Dato : 30-12-04 10:19

Den koster 19,95$ plus 7 $ i forsendelse.
Jeg kom samlet af med 162,50 kr. for min. (16. Juni 2004)

Ha´ fortsat en rigtig god dag/aften og et godt nytår

Med venlig hilsen
Poul I.

Ps.
Fra Ulla's pc.... Da min er gå ned (hardisk) (