Hvilken Whisky....
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 28-12-04 11:24

Nytårs aften kommer min kammarat, og vi har besluttede os for at udover
cigaren skal vi også have en whiskey, men hvad vil folk anbefalde??

Har kigget lidt på Tullamore, men ved ikke rigtigt om smagen er for "stærk"
i det.

Hvad kan folk anbefalde, og hvorfor?

--

/Kenneth Koustrup

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-12-04 11:48

Kenneth Koustrup wrote:

> [...]
> cigaren skal vi også have en whiskey, men hvad vil folk anbefalde??
>
> Har kigget lidt på Tullamore, men ved ikke rigtigt om smagen er for

Tullamore duer ikke. Den er til Irish Coffees, og intet andet.

Men har du en lokal Kvickly dér hvor du bor, og ikke er interesseret i at
bruge mere end max 300,- kr på en flaske, så overvej én af de flasker de
pt. har på tilbud. De er alle på 1 liter, til 279,- kr. Der er Talisker 10
års, Dalwhinney 16års, og Cragganmore. De 2 første kan jeg
anbefale.....også til at skylle en cigar ned med.

/Stig

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 28-12-04 11:59

> [...]
> års, Dalwhinney 16års, og Cragganmore. De 2 første kan jeg
> anbefale.....også til at skylle en cigar ned med.

OKay, så holder jeg mig væk fra denne

Hvilken en kan du anbefalde, hvis den skal være mild... forstå mig ret,
kradse mindst...

/Kenneth - med den sarte hals

Fra : Devast8or

Dato : 28-12-04 12:14

Kenneth Koustrup wrote:

> OKay, så holder jeg mig væk fra denne
>
> Hvilken en kan du anbefalde, hvis den skal være mild... forstå mig
> ret, kradse mindst...
>
> /Kenneth - med den sarte hals

Hvis den skal være mild skal du nok kigge efter whiskyer fra enten Speyside
eller Highlands, de plejer at være ret milde. Jeg kan anbefale Glengoyne
eller Glenmorangie (begge omkring 10-12 år), de er ganske glimrende.

Whiskyer fra øerne (f.eks. Tallisker) plejer at være temmelig røgede i det,
så jeg kunne forestille mig at de ikke vil være et hit for dig (det lyder
som om du har samme whiskysmag som mig - hvis du finder en god mild
singlemalt så sig endelig til ;)

Bortset fra det så siges det at irske whiskyer skulle være mildere end mange
af de skotske. Selv har jeg kun smagt Tullamore Dew - den er udmærket, men
ikke bedre end at jeg ikke har noget problem med at blande den op med noget
andet.

Devast8or

Fra : T. Liljeberg

Dato : 29-12-04 07:53

On Tue, 28 Dec 2004 12:14:17 +0100, "Devast8or"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

>Hvis den skal være mild skal du nok kigge efter whiskyer fra enten Speyside
>eller Highlands, de plejer at være ret milde.

Jeg kan anbefale Oban (14års), som netop er en highland whisky. Fast
inventar herhjemme. Ligeså Lagavulin (16års - Islay?), som bestemt
ikke er mild.
En anden jævnlig gæst er MacAllan (15års?), også relativt mild.

Man kan også prøve noget lidt andet med Loch Dhu (Speyside, vist nok).
Den meget mørke farve ("The Black Whisky") kommer fra lagring i
brændte træfade. Det er på ingen måde en typisk single malt, men rund
og blid, nem at drikke. Baseret på whisky-smagning med venner er det
en whisky, der deler drikkerne i to lejre - enten kan man ikke
fordrage sprøjtet eller også er det en interessant, anderledes og
velsmagende oplevelse, omend ikke typisk for single malt.

Jeg aner ikke hvad de nævnte whiskyer koster i Danmark. Jeg har en
mistanke om, at flere af dem er lidt dyrere end det nævnte budget kan
bære.

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 29-12-04 12:15

> Jeg kan anbefale Oban (14års), som netop er en highland whisky. Fast
> inventar herhjemme. Ligeså Lagavulin (16års - Islay?), som bestemt
> ikke er mild.

Hehe. Du nævner mine to yndlingswhisky'er som de første (dog i omvendt
rækkefølge) .

Som du siger er Lagavulin ikke mild (i smagen), men den kradser bestemt
ikke. Den er garanteret ikke som man forventer, hvis ikke man før har smagt
røget whisky, så det vil nok være mere sikkert at satse på Oban. Den kradser
heller ikke, men hvis Kenneth synes den er for kraftig, kan han jo altid
hælde (meget lidt) vand i. Det vil jeg dog aldrig kunne finde på

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk/
jakob@dataloger.dk | Vinder af Grenland Brass Festival - 1. division

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-12-04 18:34

Tue, 28 Dec 2004 12:14:17 +0100, Devast8or <invalid@invalid.invalid> skrev:

> [...]
> men
> ikke bedre end at jeg ikke har noget problem med at blande den op med

De irske er jo ofte karakteriseret ved _ikke_ at være røgede overhovedet.
Derfor er en af de mildste maltwhisk(e)ys Busmill Malt, 10 år.
Hvis det skal være mildere end Glenmorangie er det min anbefaling..

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-12-04 12:48

Kenneth Koustrup wrote:

> OKay, så holder jeg mig væk fra denne
>
> Hvilken en kan du anbefalde, hvis den skal være mild... forstå mig ret,
> kradse mindst...

Tjah.....Talisker er "krydret", på en gnistrende pebret måde. Har netop lige
selv købt en flaske, der gerne skulle holde igennem disse feriedage, med
diverse besøg af gutterne .

Den mindst kradse af de 3, er uden tvivl Dalwhinnie.

Ellers, hvis du bor i nærheden af en velassorteret whiskyforhandler, kan
følgende også anbefales;

Aberlour 10 års
Glengoyne 10 års
Glenmorangie 10 års

Som alle ligger i prisområdet 250 - 300 kr. flasken.

Af Irske typer i samme prisklasse, er der;
Jameson 12 års
Bushmill Black bush
Bushmill White bush
Bushmill 10 års

De smager allesammen forskelligt, så det er bare at gå på opdagelse
Irerne bruger dog potstills, som giver en svagt sødere dram.....det er der
nogen der kan lide.

God fornøjelse.

/Stig

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 28-12-04 15:14

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@slet.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nytårs aften kommer min kammarat, og vi har besluttede os for at udover
> cigaren skal vi også have en whiskey, men hvad vil folk anbefalde??
>
> Hvad kan folk anbefalde, og hvorfor?

Jeg vil anbefale en Glen Moray som er ganske mild, men stadig god. Det er en
mild single malt fra Speyside og så er den tilmed billig. Den koster 125kr.
i fakta.

Fra : Devast8or

Dato : 28-12-04 15:45

Henrik Weigelt wrote:
> [...]
>
> Jeg vil anbefale en Glen Moray som er ganske mild, men stadig god.
> Det er en mild single malt fra Speyside og så er den tilmed billig.

Den har jeg tænkt lidt på om man skulle prøve. Kender du Glengoyne eller
Glenmorangie? Hvordan er den i forhold til dem?

Devast8or

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 28-12-04 17:19

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Den har jeg tænkt lidt på om man skulle prøve. Kender du Glengoyne eller
> Glenmorangie? Hvordan er den i forhold til dem?

Jeg har lige prøvesmagt den mod en Glengoyne, som jeg synes er lidt mere
kompleks i smagen men ellers er forskellen ikke så stor som jeg lige havde
regnet med. Mine smagsløg er muligvis ikke specielt veludviklede, men jeg
synes Glen Moray er en ganske hæderlig Speyside hvor man får rigtigt meget
for pengene.

Fra : Devast8or

Dato : 28-12-04 17:39

Henrik Weigelt wrote:
> [...]
> lige havde regnet med. Mine smagsløg er muligvis ikke specielt
> veludviklede, men jeg synes Glen Moray er en ganske hæderlig Speyside

Ok, lyder godt. Så vil jeg da snuppe sådan en når jeg engang har nogle penge
jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til :)

Devast8or

Fra : Bo Ramsing

Dato : 28-12-04 17:01

Glenmorangie Madeira Finish! Det smager som englene synger
Det fåes imho ikke bedre.
Mvh
Bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-05 13:49

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@slet.mail.dk> wrote in message
> [...]
> cigaren skal vi også have en whiskey, men hvad vil folk anbefalde??
>
> Har kigget lidt på Tullamore, men ved ikke rigtigt om smagen er for

Skotsk single malt ala Talisker, The Glenlivet, Cragganmore, Laphrogh,
Legavulin (de 2 sidste er forkert stavet, men kan ikke lige finde det
rigtige)

--
mvh/rg. Christian