Forslag til nytår-fonduen?
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-12-04 23:51

Ja, jeg ved godt at det ikke er særlig originalt, men vi påtænker at lave
fondue nytårsaften (4 voksne + 2 børn).

Er der nogle som har et par gode/sjove/spændende forslag til den slags mad?

-------
Tomas

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 28-12-04 07:42

Mon, 27 Dec 2004 23:51:18 +0100, skrev "Tomas Christiansen"
<toc-01-nospam@blikroer.dk> i dk.kultur.mad+drikke:

>Ja, jeg ved godt at det ikke er særlig originalt, men vi påtænker at lave
>fondue nytårsaften (4 voksne + 2 børn).
>
>Er der nogle som har et par gode/sjove/spændende forslag til den slags mad?

Vi får altid fondue nytårsaften (olie-fondue) hvor vi som regel har
noget fersk og noget marineret kød - gerne svinemørbrad, som i
øjeblikket kan fås til nærmest ingen penge, (se opskriften på
marinaden nedenfor), kyllingefilet eller oksekød (helst inderlår
eller mørbrad - alt andet bliver hurtigt en tør og kedelig
oplevelse). Små faste kødboller (af hakket okse og/eller lam) er også
lækkert.
Herudover cocktailpølser i baconsvøb, hele champignoner, små løg delt
i kvarte, peberfrugter i forskellige farver skåret i tern på 2 x 2 cm.
Hvis I er til hvidløg, så kan hele fed også blive ret lækre af en tur
i fonduegryden.

"Dyppelsen" til består af creme fraiche el. syrnet fløde rørt med
friskpresset hvidløg og herefter smagt til i en rød (chiliketchup,
paprika og evt. lidt Tabasco) og en gul (karry og lidt ravigottesauce)
udgave.

Og så plejer vi at få nogle bagekartofler til - enten bagt hele
eller halverede (vaskede og med skræl på) og penslet med smør/olie +
hvidløg/krydderier.
I stedet for at stege hele hvidløg i fonduen, så kan de også laves som
tilbehør: læg pillede, halverede fed hvidløg i ramekiner (små skåle)
med en klat smør over og bag dem i oven ca. 1 time ved 200°C.

Denne marinade er god til både svinekød og fjerkræ.
   1 dl kinesisk soya
   1 dl vindruekerneolie
   1/2 finthakket løg
   2 fed knust hvidløg
Kødet skal ligge i marinaden i mindst 1 time, men gerne 4-6 timer.
Inden det skal steges tages det op af marinaden og duppes let af,
ellers bliver fondue-olien hurtigt snasket til af løg/hvidløgsrester.

Hos mine svigerforældre har jeg i øvrigt lært et trick med at placere
en kagetallerken med et sammenfoldet stykke køkkenrulle mellem
fonduegryden og hver person. Så kommer de færdigstegte ting en kort
tur herover til fedtafdrypning - så bliver det en knap så fed
oplevelse at få olie-fondue !!

--
mvh Gitte Sørensen
Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-12-04 19:04

Gitte Sørensen skrev:
> Vi får altid fondue nytårsaften (olie-fondue) hvor vi...
> (snip - en masse godt) ...oplevelse at få olie-fondue !!

Tak for forslagene.

Når du skriver olie-fondue, bruger du så sådan en færdig-blandet vegetabilsk
fundue-olie, som man kan købe i supermakedet, din "egen blanding" eller... ?

Jeg prøvede det en gang, hvor vi havde to gryder i brug, og den ene var med
vegetabilsk olie (kan ikke lige huske præcis hvilken slags) og den anden var
med animalsk (palmin). Jeg kunne bedst lide smagen af den vegetabilske
olie - det gav en lidt mere sødlig smag en palmin - men ikke alle var enige
om at det var den vegetabilske som smagte bedst.

-------
Tomas

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 29-12-04 21:49

Wed, 29 Dec 2004 19:04:09 +0100, skrev "Tomas Christiansen"
<toc-01-nospam@blikroer.dk> i dk.kultur.mad+drikke:

>Når du skriver olie-fondue, bruger du så sådan en færdig-blandet vegetabilsk
>fundue-olie, som man kan købe i supermakedet, din "egen blanding" eller... ?

Vi plejer bare at bruge enten ganske almindelig vindruekerneolie eller
rapsolie (Netto's den billige salatolie), der begge er ret neutrale i
smagen og begge kan tåle høje temperaturer.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-12-04 15:04

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> olie - det gav en lidt mere sødlig smag en palmin - men ikke alle var enige
> om at det var den vegetabilske som smagte bedst.

Øh -. Palmin er ikke animalsk det er vegetabilsk. At palmin så er noget af det
ringeste med et højt indhold af mættede fedtsyrer er så en anden sag.
Tænker du ikke på rafinol (renset svinefedt)?
mvh
Jørgen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 31-12-04 00:00

Jørgen Hess skrev:
> [...]
> ringeste med et højt indhold af mættede fedtsyrer er så en anden sag.
> Tænker du ikke på rafinol (renset svinefedt)?

Ups - der var vist én der var hurtig(ere end jeg) der!

Min hukommelse siger mig Palmin og den siger mig svinefedt.
En del af min hukommelse må tage fejl!
Hvilken del ved jeg ikke... men vindruekerneolien er indkøbt og står klar.

-------
Tomas