Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Re: Canon A95
Fra : Michael

Dato : 27-12-04 12:52

Michael skrev:

Hejsa Geni'er ;)

Igennem længere tid, har jeg været enormt tilfreds med mit efterhånden
aldrende Canon A70.
Jeg følte jeg måtte prøve noget mere, så har købt et Canon A95.

Der er bare lige en ting...
....når jeg tager billeder med mit A95, især portrætter, så fokusere den mere
på baggrunden, så ansigtet blivet utydeligt, og baggrunden bliver klarere.
....jeg har prøvet at sætte den til AUTO på drejeknappen, men det hjalp
bestemt ikke.

Er det normalt for et Canon A95 - 5,0 MP ???
....for så vil jeg da sige, jeg hellere ville ha' beholdt min A70 ;(

Håber i kan hjælpe.

> Trykker du udløser knappen halvt ned, så kameraet for en chance for at
> fokusere på det du ønsker? Tegner det ønskede motiv skarpt i søgeren?

Ja - det gør jeg.

Fra : Per O.

Dato : 27-12-04 16:49

"Michael" <michael!!!REMOVE@THIS!!!mpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det normalt for et Canon A95 - 5,0 MP ???
> ...for så vil jeg da sige, jeg hellere ville ha' beholdt min A70 ;(

Jeg tror jeg har løsningen på dit problem.
Det er dit autofokussystem som har mere end et fokuspunkt, og som nogen
gange fokuserer på noget andet end det man gerne selv vil fokusere på.

Løsning:
Sæt programvælgeren på P.
Tryk på knappen Menu
Under Rec. menu findes et punkt som hedder AiAF. Den sætter du til Fra!
Nu fokuserer dit kamera kun i midten af søgeren, d.v.s. det som er midt i
søgeren er det som bliver i fokus, og ikke billedet af tante Agathe på den
højre væg i baggrunden.

M.v.h.
Per O. Madsen
www.skaldepande.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 27-12-04 17:49

> [...]
>
> Er det normalt for et Canon A95 - 5,0 MP ???
> ...for så vil jeg da sige, jeg hellere ville ha' beholdt min A70 ;(

Læste du ikke mit svar fra d. 26-12?

Samme svar som Per kommer med iøvrigt...
Eller prøv at slå makro til, det kan være du er for tæt på dit motiv!?

Brian

Fra : Michael

Dato : 27-12-04 18:46

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Samme svar som Per kommer med iøvrigt...
> Eller prøv at slå makro til, det kan være du er for tæt på dit motiv!?

Det med makro virker ikke - kun hvis det er helt tæt på, og det er det jo
ikke.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-12-04 19:02

> Det med makro virker ikke - kun hvis det er helt tæt på, og det er det jo
> ikke.

"Helt tæt på" er vist lidt en overdrivelse ;)

Hvad er det, 5-25 cm ved wide og 20-50 cm ved tele ifølge manualen? (Mener
det er deromkring med mit A75)
Men jeg kan godt fokusere på noget der er ca. en halv meter væk, på makro,
på wide!

Men jeg ved jo ikke hvor langt væk dit motiv er?

Brian

Fra : Michael

Dato : 27-12-04 19:32

> [...]
> på wide!
>
> Men jeg ved jo ikke hvor langt væk dit motiv er?

Makro-billederne bliver ganske fine nogle få cm fra objektet.
....men hvis jeg vil tage et billed af fx konen, og hun står ca. 2 meter væk,
så bliver baggrunden tit tydligere end konen selv ;(
....jeg holder knappen halvt nede, så kamera'et har en chance for at
fokusere, og derefter trykker jeg.

Med venlig hilsen
Michael.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-12-04 19:43

Michael wrote:
> [...]
> meter væk, så bliver baggrunden tit tydligere end konen selv ;(
> ...jeg holder knappen halvt nede, så kamera'et har en chance for at

Har du prøvet det andet forslag, som både Per og Brian er kommet med ?

Jeg havde engang et A40 og der kunne man et sted indstille hvilken type
fokusering, der skal bruges - og det kan man også på G3 - så mon ikke man
også kan på A95 ?.

Den vælger defrault at fokusere på et gennemsnit af hele billedet ?

Det kan ændres, så den kun fokuserer på midten af billedet - jeg ved ikke
helt, hvor man gør det på A95.

På G3 virker det vist IKKE, når man bruger AUTO - men virker fint på f.x. P
der også er (næsten) helt automatisk.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Povl

Dato : 27-12-04 20:16

Michael wrote:

> [...]
> så bliver baggrunden tit tydligere end konen selv ;(
> ...jeg holder knappen halvt nede, så kamera'et har en chance for at

Der er kommet nogle gode forslag vedr. at tvinge kameraet til at bruge
midterste AF-punkt. Problemet er jo at kameraet fokuserer korrekt, men
på noget andet end dét du vil fokusere på. Du skal holde øje med de røde
firkanter der blinker i søgeren når du trykker udløseren halvt ned - der
skal være én over dét du vil fokusere på!

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-12-04 20:55

Michael wrote:

> [...]
> så bliver baggrunden tit tydligere end konen selv ;(
> ....jeg holder knappen halvt nede, så kamera'et har en chance for at

Har du prøvet, som allerede foreslået, at sætte den på P (eller Av/Tv
eller M) og sætte den til centervægtet AF? Og så sørge for at det, der
skal være skarpt, er inde i rammen ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
19.12.04: 18 nye fotografiske billeder på: