Hvordan laver jeg and - trin for trin???
Fra : Jan

Dato : 23-12-04 22:31

Hejsa

Vi skal holde jul for familien og jeg skal for første gang prøve at lave and
men hvordan gør jeg det trin for trin og hvor lang tid skal den stege.
Hvordan klipper man den ud så man får nogle af de der små reelle stykker -
hvis i forstår hvad jeg mener.

Har jo ikke plads til steg og and samtidig i ovnen, så kan jeg lave anden
tidligere på dagen og så stegen lige inden gæsterne kommer ??

Har godt nok en Weber grill, men tør jeg lave stegen på den - vil jo nødig
have noget går galt - hvordan kan jeg evt. lave den på grillen

Mvh

Jan

Fra : F.B.

Dato : 23-12-04 22:39

Jan wrote:

> Har godt nok en Weber grill, men tør jeg lave stegen på den -
> vil jo nødig have noget går galt - hvordan kan jeg evt. lave
> den på grillen

jeg har selv lavet and på weberen flere gange og altid med et
rigtig godt resultat, brug vedlagte som jeg har tyv stjålet fra
"Brug låget"
Hvis den ikke bliver farséret eller fyldt kan du sætte anden med
gumpen krænget ud over en tom øldåse ell.lign. fyldt med lidt
marinade, appelsinsaft og lign.

Bare gå igang og god fornøjelse

I køkkenet forberedes:
1 and eller gås (ca. 3 kg)
Æbler
Svesker
Salt og Peber
Fremgangsmåde: Fuglen renses og gnides både ind- og udvendigt med
salt og peber.

Hvis du ønsker at fylde din fugl med æbler og svesker gør du det
nu.

Buk vingerne om på ryggen. Tildæk vingerne med alufolie den
første time af stegetiden. Bind lårene sammen med madsnor. Med en
skarp kniv skærer du et fint snit mellem vinger og ryg, så
overflødigt fedt kan løbe fra under stegningen. Prik huller i
skindet, jævnt fordelt, med en spids gaffel.

Ved grillen:
Sæt drypbakken mellem kulbakkerne, og stil fuglen i stegholderen
midt på stegeristen over indirekte varme.

Husk at tage alufolien af vingerne efter ca. 1 time.

Da fjerkræ er meget forskelligt i størrelse og vægt, er
stegetiderne kun omtrentlige. Det er derfor vigtigt at du regner
din stegetid ud fra fugl til fugl, samt at du tager højde for
vind og vejrforhold.

Tip!
Variation! Hvis du vil have fuglen mere Orientalsk, fyld den da
evt. med appelsinbåde - og så kan du pensle den jævnligt med
f.eks. teriyaki marinade, de sidste 3 kvarter af stegetiden.
Pensling af skindet giver både smag og en mørkere farve.

Hvis du vil være helt sikker på sprødt skind, skal du dog ikke
pensle med noget.

Hvis du ønsker at farsere fuglen, må du påregne ekstra stegetid
så fyldet kan nå at gennemstege.

--

Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Erling Nielsen

Dato : 24-12-04 10:33

> Buk vingerne om på ryggen. Tildæk vingerne med alufolie den
> første time af stegetiden.

Hvad er egentlig grunden til at man monterer alufolie på vingerne den
første time?

Fra : Hauge

Dato : 24-12-04 11:11

Hejsa
Erling Nielsen wrote:
> Hvad er egentlig grunden til at man monterer alufolie på vingerne den
> første time?

For at skåne dem mod varmen den første tid, så de ikke tørrer så meget ud.

Mvh Hauge

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 24-12-04 11:24

Det er for den ikke skal flyve væk...

Fra : Erling Nielsen

Dato : 24-12-04 11:30

"jubija" <jubija@yahoo.dk> wrote in message

> Det er for den ikke skal flyve væk...

Ja, nemli` ja....og glædelig jul

Fra : Devast8or

Dato : 24-12-04 16:05

Jan wrote:
> Hejsa
>
> Vi skal holde jul for familien og jeg skal for første gang prøve at
> lave and men hvordan gør jeg det trin for trin og hvor lang tid skal
> den stege.

Jeg fandt den her i vittighedsgruppen, det akn være du kan bruge den ;)

---
Kalkun med whisky (6 personer):

Indkøb følgende:

1 kalkun, ca 5kg
1 fl whisky
500 g spæk
Olivenolie
Salt
Peber
Ketchup
Aspirin

Man køber en kalkun på fem kilo (til 6 pers.) og en flaske whisky.
Dertil salt, peber, olivenolie og spækstrimler. Kalkunen belægges med
spækstrimler, den snøres, saltes og pebres og overhældes med lidt
olivenolie.

Sæt ovnen på 200 grader. Skænk et glas whisky og drik en skål for det
kommende gode måltid. Læg kalkunen i en bradepande og skub den ind i
ovnen.

Skænk to hurtige glas whisky og drik igen på det kommende gode
resultat.

Indstil termostaten efter 20 minutter på 250 grader, så den får et
ordentligt pulver.

Skænk yderligere tre glas whisky og dræk dem.

Efter en hal tsims stid vænner du fulen og blir ved mæ at holle øje
med stajningen. Griw vissskyflaschken å tsa en lill EN.

Efter ænnu en hal tsims tschid schlændrr du laaaangshomtr hæn til
schide åvvvvn. Å sschå tsar vi ænnnu en fææhæm-schyw sjisskkywusser
mænns piihiipfuglen schtajer widre iææn trææhææ stihmer (shirrka - åp
i røvwwen mæ det!)

Kaaahaan de overhOOOvedt la saj gør shå kryw hæn til åvvn å prøvv å
riwwwe kaaahhhaaalkunn UD!.. tsa så ænnu en schlllurrk og prøw
nåkkengang å få krææet UD!!! Sammln så den satansforbandeddde fuul op
fra

gåååhåålwet og smid den påå et fahaad. PASCH PÅ du ikkk
gliiiiderrrrrr på det skiefedtttede køøøøkngål.

Kann du ikkk uuunddgå det, schå prøhvvv igen (åååopppogssccchtå
dengikscchuikkk tihihihihahahi...... schku åssspissslimajet.

Tag en lur.

Shhh...stille.

Spis næste dag kalkunen kold med ketchup og aspirin.
---

Der står godt kalkun, men der er vel ikke den store forskel

God jul til jer alle.

Devast8or