Havtaskekæber
Fra : Henrik

Dato : 23-12-04 20:43

Jeg har tænkt mig første juledag, bl.a. at diske op med baconsvøbte
havtaskekæber men er lidt usikker på stegetiden.

Hvis man nu ruller stykket tæt og stramt, vikler et stykke bacon omkring og
kyler det på en glohed pande, hvor mange minutter skal det ligge og simre?

Jeg har alternativt tænkt mig at vikle oksebacon omkring, da det er mindre
fedt og så skader det mindre om det er knapt så stegt som et alm. stykke
grisebacon. God eller dårlig idé ?

God jul
Henrik

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 23-12-04 21:18

Hej Henrik
Havtaskekæber med bacon lyder som et godt alternativ til en ellers så
traditionel julefrokost.
Hvis du har spist havtaske før, men ikke kæber, bliver du overasket. Kødet
er helt anderledes struktureret end fileten. Havtasken er jo 1/3 hoved og
2/3 krop. Den ligger og hygger sig på bunden og vifter med sin antenne,
indtil den får lokket et bytte hen til antennen. Så flår den munden op så
hurtigt, at der dannes et undertryk, hvor alt der er i nærheden af munden
suges ind. Kæbernes struktur kan bedst sammenlignes med en kotelet. Derfor
er et godt stykke bacon nødvendigt for at kødet ikke tørsteges. Hvis du
anvender oksebacon (hvis man da kan få det) tror jeg du tager smagen fra
havtasken, som i forvejen smager som hummer. Så hellere noget letrøget
almindeligt bacon, bare ikke supermarkedsbacon fyldt med vand og andet for
bacon uvedkomment ingredienser.
Held og lykke med projektet.
Nå ja. steg langsomt ved mellemvarme for at blødgøre den lidt seje
kødstruktur. Kæberne kan tåle det.
Henrik

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 24-12-04 00:16

Hvad med kalkunbacon?

Hilsen
Peter

Fra : Q

Dato : 24-12-04 07:32

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med kalkunbacon?

Nu kan det godt være at det er mig der er pylret, men hvorfor er det moderne
at lave imiterede svinekøds produkter som f.eks kalkun-bacon,
kalkunfrikadeller osv..

Jeg er har den holdning at hvis man vil æde bacon er det helt fint, men så
må man så også være villig til at tage konsekvenserne ( hvis man er en af de
der fedtforskrækkede typer ) efterfølgende.. Det bliver aldrig rigtig godt
alligevel..

Kalkunbacon vs. den ægte vare kan vel sammenlignes lidt med forskellen
mellem en "the inflatable woman" og den ægte vare..

Jeg har generelt ikke noget problem med kalkunkød, men jeg gider ikke spilde
min tid på at spise kalkunkød der er kamoufleret som svinekød..

/peter

Fra : Peter Westh

Dato : 24-12-04 10:39

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> "Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kalkunbacon vs. den ægte vare kan vel sammenlignes lidt med forskellen
> mellem en "the inflatable woman" og den ægte vare..

Jeg tror under alle omstændigheder ikke, at det vil fungere madteknisk. Der
er ikke fedt nok i kalkun"bacon" til den type tilberedning; den kan ikke
steges sprød, og kan ikke kompensere for havtaskekæbernes tørhed.

/P

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-12-04 22:01

[Q | Fri, 24 Dec 2004 07:32:07 +0100]

>Nu kan det godt være at det er mig der er pylret, men hvorfor er det moderne
>at lave imiterede svinekøds produkter som f.eks kalkun-bacon,
>kalkunfrikadeller osv..

Nogle mennesker er fedtforskrækkede, og vil således hellere spise "massere"
af et dårligt imitat, istedet for at spise lidt mindre af en kvalitetesvare.

>Jeg har generelt ikke noget problem med kalkunkød, men jeg gider ikke spilde
>min tid på at spise kalkunkød der er kamoufleret som svinekød..

Bingo!

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : -V-

Dato : 24-12-04 12:43

Peter Løhde Svarre wrote:
> Hvad med kalkunbacon?

Der er ikke noget der hedder 'kalkunbacon'.

-V-

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-12-04 14:10

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in message

> Hvad med kalkunbacon?

Fyda-føj. Så hellere tørsaltet _rigtig_ bacon.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 21.12.04)