Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gammel foto fra 1974
Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 19:38

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Jeg har dette gammel foto fra 1974 og kunde godt tænke mig at få en
restaurering af det.

Er der nogen her inde der har lyst til det så ligger billedet her.

http://www.upit.dk/u/(0)1974_3.jpg

Eller hvad skal man bruge af filter til det.

Kunde godt tænke mig at få det skarperer og pænerer i farverne.

Som man kan se er papiret noget prikkede eller hvad sådan noget hedder.

På forhånd tak for hjælpen.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Erik W.

Dato : 22-12-04 22:41

"Kim Michael Larsen" skrev i

> [...]
> Kunde godt tænke mig at få det skarperer og pænerer i farverne.
> Som man kan se er papiret noget prikkede eller hvad sådan noget hedder.

Et grundlæggende princip i billedbehandling er at man ikke kan tilføje ny
information til billedet. Man kan kun fremhæve eller dæmpe den information
der allerede er der. Hvis der ikke er nogen tegning i de udtværede områder
kan man ikke tilføje nye detaljer og skarphed.
Jeg legede lidt med billedet i photoshop selvom jeg på forhånd havde dømt
det som et håbløsdt tilfælde.
Jeg kunne ikke skabe nævneværdig skarphed til ansigter og andre vigtige
detaljer. Til gengæld fremhæver USM og andre skarphedsfunktioner støj og
struktur i papiret. Jeg kan fjerne hovedparten af støjen og prikkerne med
Denoiser Deluxe, men spørgsmålet er om billedet bliver pænere af det, jeg
synes det ikke.

Hmm billedet er altså ikke ret godt, men hvis du er nødt til at bruge det
til en tryksag eller lignende kan du som jeg ser det vælge at gøre to ting:
For det første kan du vælge at bruge billedet som det er. Det er i sig selv
med sin dårlige kvalitet et godt billede på hvordan 1974 var: Grumset,
dårligt belyst og skævt
For det andet kan du vælge at hærge billedet endnu mere ved eksempelvis at
tilføje et af Photoshops "kunstneriske" filtre. Jeg fik det til at se lidt
sejt ud ved at bruge filtret posteredges.

Det er efter min mening det enenste fornuftige man kan bruge de
kunstneriske filtre til: At redde voldsomt ødelagte eller kraftigt
pixelerede billeder.

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 22-12-04 23:42

"Erik W." < skrev i news:41c9e9d3$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> For det andet kan du vælge at hærge billedet endnu mere ved eksempelvis at
> tilføje et af Photoshops "kunstneriske" filtre. Jeg fik det til at se lidt
> sejt ud ved at bruge filtret posteredges.

Og det ser sådan ud
http://wildau.dk/1974.jpg
Jeg har givet det et touch af fransk tegneserie ala Moebius. Kønt er det
ikke blevet - men det har fjernet den uskarphed der er så ubehagelig ved
øjnene i det oroginale billede. Måske er billedet også blevet nemmere at
arbejde med hvis det skal trykkes i en sang, invitation eller lignende.

Det er bare ment som inspiration, du må selv eksperimentere lidt mere med
det.

Mvh Erik

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-12-04 08:07

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik W." < skrev i news:41c9e9d3$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Og det ser sådan ud
> http://wildau.dk/1974.jpg
> Mvh Erik

Det ville da vist være synd at det det for en forbedring af billedet

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Kristian Amby

Dato : 22-12-04 23:40

Jeg har leget lidt med dit billede. Jeg har lagt det her:

http://www.geocities.com/kambydk/1974.jpg

Nogle steder er det bedre, andre steder måske bare anderledes, men
ingen steder er det vel blevet dårlige.

Prøv selv at se.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Erik W.

Dato : 23-12-04 10:05

"Kristian Amby" <amby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har leget lidt med dit billede. Jeg har lagt det her:
>
> http://www.geocities.com/kambydk/1974.jpg
>
> Nogle steder er det bedre, andre steder måske bare anderledes, men
> ingen steder er det vel blevet dårlige.

Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg synes faktisk at det er blevet
dårligere. Du har lavet en vellykket noisereduktion, men den har fjernet
struktur og fejl, som viser at det er et gammelt og slidt billede. Så nu
fremtræder billedet som et dårligt, udetaljeret og uskapt billede , som er
anstrengende for øjnene at kigge på.
Min pointe er at billedets eneste berettigelse som billede er at det netop
er et gammelt slidt billede fra 1974. Det er et tidsbillede også i kraft af
billedets dårlige kvalitet, og hvis man prøver at sminke billedet risikerer
man at ødelægge mere end man gavner.

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 13:44

> [...]
>
> Kunde godt tænke mig at få det skarperer og pænerer i farverne.
>
> Som man kan se er papiret noget prikkede eller hvad sådan noget hedder.

De er noget anderledes de to billeder der er lavet må jeg sige.
Men det billed jeg har oploaded er et jeg selv har rodet lidt med (fjols),
så her er det originale helt uberørt.

http://www.upit.dk/files/1974_original.jpg

Undskyld, endnu engang.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Michael Holm

Dato : 23-12-04 16:12

Kim Michael Larsen wrote:

> De er noget anderledes de to billeder der er lavet må jeg sige.
> Men det billed jeg har oploaded er et jeg selv har rodet lidt med (fjols),
> [...]
Hverten Internet explorer 6 eller Firefox kan se det billede, eller det
første du uploadede.

"The image “http://www.upit.dk/files/1974_original.jpg” cannot be
displayed, because it contains errors."

Hvorfor mon? - Måske er det min Norton Internet Security der har fundet
virus i billedet.

--Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 23-12-04 17:20

> [...]
> displayed, because it contains errors."
>
> Hvorfor mon? - Måske er det min Norton Internet Security der har fundet

Jeg kan se begge i firefox....

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 18:47

> [...]
> displayed, because it contains errors."
>
> Hvorfor mon? - Måske er det min Norton Internet Security der har fundet

Jeg tror siden er nede, jeg kan heller ikke komme på nu.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Brian Lund

Dato : 23-12-04 17:30

> [...]
>
> Kunde godt tænke mig at få det skarperer og pænerer i farverne.
>
> Som man kan se er papiret noget prikkede eller hvad sådan noget hedder.

Mit bedste bud:

http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/1974_edited.jpg

Om det så er bedre eller ringere end originalen kan vel diskuteres ;)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 18:48

> http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/1974_edited.jpg
>
> Om det så er bedre eller ringere end originalen kan vel diskuteres ;)

Der er måske ikke så meget at gøre ved det billed, ellers tak for hjælpen.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : armor

Dato : 25-12-04 20:31

Automatisk fotobehandling med PSP + lidt ekstra sharpen og clarify giver
følgende resultat:

http://www.upit.dk/u/1974_psp.jpg

rAnders.

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-04 23:28

> Automatisk fotobehandling med PSP + lidt ekstra sharpen og clarify giver
> følgende resultat:
>
> http://www.upit.dk/u/1974_psp.jpg

Der er forsøgt mange forskellige måder at gøre billedet bedre på, men jeg
kan godt se det er lidt umuligt, så jeg siger mange tak for forsøget.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk