Rødkål - i ny version? (eller finbdes der ~
Fra : Anders

Dato : 21-12-04 14:48

Hej,

Nogle der har et par gode opskrifter til en frisk og god gang rødkål som
tilbehør til en stor jule gås?

Andre forslag til tilbehør til en gås modtgaes med glæde....

Anders

Fra : mcloud

Dato : 21-12-04 14:56

Hej Anders
Her er en konon rødkål til Julen, jeg har lige lavet 6 kilo og delt
rundhåndet ud til familien:

1 rødkålshoved ca 2 kg
100 gram smør
50 gram sukker
1/2 fl. rødvin
1/2 dl. eddike
1/4 l balsamico
1/4 glas ribsgele
Friskkværnet peber og Salt
3-4 spsk honning
2 laurbærblade
1 løg snittet
1 æble
1-2 grene frisk timian
Et lille stykke kanel stang

Snit Kålen fint,og svits den i smørret og sukkeret .og kom alle de andre
ingredienser i.

Lad kålen simre ca 1 1/2-2 timer ,
tag laurbærblade,timian og kanelstang fra og smag til med salt og evt. mere
honning.

Kom et par spsk. andefedt i kålen inden servering,dette gør kålen blank og
lækker.

mvh
mcloud og Glædelig Jul

Fra : Morten S Hansen

Dato : 21-12-04 16:47

"Anders" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbehør til en stor jule gås?
>
> Andre forslag til tilbehør til en gås modtgaes med glæde....

Rødkål med chilli, pebberrod, ingefær, kanel m.v.

Denne har har jeg lavet for et par dage siden - men den skal helst stå en
uge - og gerne meget længere!

Den er ret utraditionel - men jeg glæder mig til at smage den!
http://www.lorry.dk/Programmer/Brunch/339we.htm - se under 12. okt.

/morten

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 21-12-04 17:00

Anders (a@a.aa) skrev følgende:

> Hej,
>
> Nogle der har et par gode opskrifter til en frisk og god gang rødkål
> som tilbehør til en stor jule gås?

Jeg vil anbefale dig krydret rådkål med appelsindressing fra Karolines
Køkken:
http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/756EA0D883B44E80C1256F24003573B4

Henriette Døssing

Fra : Margrete Johansen

Dato : 21-12-04 22:11

Så er der jo en rå version:

Finsnittet rødkål
Bløde, søde pærer i tern (eller anden frugt)
Ristede pinjekerner

Blandes og dresses med lidt friskpresset appelsin og et skvæt ahornsirup

Margrete