Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Printer] Overvejelser vdr. Canon PIXMA iP~
Fra : KNL DtP

Dato : 21-12-04 14:19

Hej.

Jeg går og overvejer, om jeg skulle anskaffe mig en inkjet printer, som
næsten udelukkende skal bruges til udprint af fotos og lidt alm. kontorbrug.
Kvaliteten er derfor helt afgørende. For at teste om denne var ok, har jeg
bestilt et testprint af PIXMA 4000'eren fra Canon's hjemmeside, og
resultatet var helt på højde med alm. digital print.

Jeg har forsøgt at udregne en gennemsnitspris pr. A4-side, og ved at anslå
cirka 200 print pr. blækhold og Canon's 260 g/m2 semi-gloss papir, giver det
cirka 6,75 kr./ark. Ved indkøb af nye blæktanke (CMYK) stiger prisen til
7,69 kr./ark. Anvendes Canon's bedste 245 Pro Photo Paper er prisen hhv.
9,75 kr./ark og 10,69 kr./ark. ved nyt blæk. Er det overhovedet realistisk
at satse på 200 print A4 kant-til-kant i god kvalitet pr. blækhold?

Hvor stor kvalitetsforskel er der mellem Canon Pro Photo Paper (som mit
testprint er lavet på), og så f.eks. Kodak Ultima Picture Paper (cirka samme
pris)? Hvor meget falder kvaliteten, hvis man vælger noget semi-gloss papir
til en noget lavere pris? Kan det betale sig at vælge uoriginalt papir af
god kvalitet, frem for det dyre fra printerfabrikanten?

Når man printer fotos, sker det så på baggrund af en RGB-fil eller skal man
konvertere til CMYK, som ved print på digital kopimaskine? Foretager
printeren/driveren selv denne konvertering? Såfremt det er RGB, skal man
bare lade sine billeder forblive i f.eks. Adobe RGB 1998-farverum? Altså
hvordan fungerer farvestyringen med blækprinter? Kan man få en ICC-profil
til printer og papir, så kan man softproofe resultatet i Photoshop før
print? Bør man kalibrere udstyret eller er den medfølgende software fin nok?
Mit testprint var ganske glimrende i lysstyrke og farveægthed.

Jeg har kigget på Edbpriser og i Google Groups for kommentarer på 4000'eren,
og alle er stort set glade og tilfredse. Forholder det sig også med emsige
fotografer : )?

På forhånd tak!

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 21-12-04 15:20

Jeg har selv kig på samme printer og var i computercity igår og kigge
nærmere på den.

Afventer og ser hvad du finder frem til vedr. den printer.

Men afgjort så er den spændende og samtidig til at betale.

Claus Smith

Fra : KNL DtP

Dato : 21-12-04 16:11

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.Xdk> skrev i en meddelelse

> Afventer og ser hvad du finder frem til vedr. den printer.

Jeg skal nok lige melde tilbage!

> Men afgjort så er den spændende og samtidig til at betale.

Jep - til en pris på cirka 1.100 kr. er overkommelig, og hvis kvaliteten
holder hele vejen igennem, så forstår jeg godt, at folk på Edbpriser giver
den 5/5 stjerner.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Casper

Dato : 21-12-04 16:34

On Tue, 21 Dec 2004 16:11:24 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>holder hele vejen igennem, så forstår jeg godt, at folk på Edbpriser giver

Jeg købte nævnte printer i går og er allerede meget tilfreds. Den har
afløst min HP 5550 som ellers også er god. Men print på cd/dvd,
seperate farvepatroner, samt bedre kant-til-kant udskrifter, gjorde
udslaget.

Jeg vil dog lige få testet den godt og grundigt henover julen, men jeg
tror roligt I kan købe den. Den udskriver billeder virkelig flot.

Casper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-12-04 15:39

KNL DtP wrote:
> Kvaliteten er derfor helt afgørende. For at teste om denne var ok, har jeg
> bestilt et testprint af PIXMA 4000'eren fra Canon's hjemmeside, og
> resultatet var helt på højde med alm. digital print.

Hvor bestiller man testprint ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : KNL DtP

Dato : 21-12-04 16:08

> Hvor bestiller man testprint ?

http://www.yourprint.canon-europe.com/index.html

Man vælger den printer man ønsker et testprint fra, og uploader derefter et
JPG-billede eller vælger på listen. De printer det ud på 10 x 15 cm Canon
Pro Phot Paper (deres bedste papir) og sender det pr. post - mit kom et par
dage eller tre efter upload.

Meget fin detalje, at man ikke bare vælger en standart billede, som de
kender og har indstillet printeren til at lave perfekt (som man ofte ser ved
printere i div. computerforretninger). Når man uploader sit eget billede,
kan man jo lave et 1:1 crop fra et full res billede, får man også en
fornemmelse af detalje og skarphed.

Jeg har lige bestilt et mere - et bruntonet sort/hvid-landskab med stor
kontrast og mange fine detaljer i såvel højlys og skyggen. Den vil være svær
at lave flot, så de lyse skyer ikke brænder ud og at skyggen stadig har en
varmbrun tone, og ikke kold sort.

<http://www.foto-basen.dk/?page=54&mode=showphoto&id=17667&portfolio=65#>

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-12-04 21:55

On Tue, 21 Dec 2004 16:08:23 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Pro Phot Paper (deres bedste papir) og sender det pr. post - mit kom et par

Der har vist været noget galt med siden i nogle dage!

Jens

Fra : [HCS] 4000

Dato : 21-12-04 18:06

Vedr. pris! Jeg købte en PIXMA iP500 hos
http://www.technikdirekt.de , herhjemme var prisen 2000,- i Tyskland 1400,-
incl. fragt.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : [HCS] 4000

Dato : 21-12-04 18:22

Glemte at skrive - den laver fantastiske billeder. Den har små mikrodyser på
kun 1 pl. mod de andre modellers på 2 pl.

a.. Fotokvalitetsprinter med banebrydende 1 pl blækdråbestørrelse
b.. 9600 x 2400 dpi og FINE-teknologi
c.. Dobbelte papirbakker, integreret duplexenhed og udskrivning på
cd-r/dvd
d.. Op til 25 sider/min. i sort/hvid, 17 sider/min. i farver
e.. PictBridge-kompatibel til direkte fotoudskrivning
f.. Effektivt Single Ink-system
Hilsen Hans

Fra : Pico

Dato : 21-12-04 23:55

[HCS] 4000 wrote:
> Glemte at skrive - den laver fantastiske billeder. Den har små
> mikrodyser på kun 1 pl. mod de andre modellers på 2 pl.

Du glemte vist også et nul, den heder iP5000. Jeg har også sådan en og
er ovenud tilfreds, men jeg må indrømme at det er også utrolig flotte
print der kommer fra 4000. 5000 har så lige det sidste som jeg ofrede de
ekstra penge på. iP3000, 4000 & 5000 er virkelig dejlige og pæne (hvis
det betyder noget) printere som kan anbefales kraftigt.
Pico

>>> www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-04 20:16

In article <cq97v7$2bgu$1@news.cybercity.dk>, KNL DtP wrote:
> [...]
> 9,75 kr./ark og 10,69 kr./ark. ved nyt blæk. Er det overhovedet realistisk
> at satse på 200 print A4 kant-til-kant i god kvalitet pr. blækhold?

Nej. BCI6-BK + Farvepatronerne kører 440 sider ved 5% dækning. I best case
skal du bruge 20% dækning fra hver af de 4 farver = 25% dækning fra hver =
110 sider.

Testene er ved print på alm papir, hvilket nok giver en anden rækkevidde end
de mange flere blækklatter på photopapir. BJC6200 bruger 15-25% mere blæk
på fotokvalitet fremfor alm.

Derudover forsvinder blæk ved rensning af hovedet, sluk/tænd etc.

Du skal nok regne med en noget højere pris. Jeg har selv en 6 farvers
Epson RX500 alt-i-en med 5760 x 1440 dpi opløsning, og en ret god scanner
(med diasforsats og diaslys, Dmax på 3,3 og optisk opløsning 4800x2400 pixels).
Den er nok ikke billigere i drift.

Har skiftet til JetTec patroner, og her kan man få et 6-farvers fyld-selv
sæt for 100-150 kr. Så begynder det at hjælpe på prisen.

Har en Canon S600 til de simple farveprint.
Men det billigste er online, med undtagelse af storformat.

JetTec blækket giver en mere ensartet reflektion end Epsons originale.

> Når man printer fotos, sker det så på baggrund af en RGB-fil eller skal man
> konvertere til CMYK, som ved print på digital kopimaskine? Foretager
> printeren/driveren selv denne konvertering?

Det sker på baggrund af RGB.

> [...]
> print? Bør man kalibrere udstyret eller er den medfølgende software fin nok?
> Mit testprint var ganske glimrende i lysstyrke og farveægthed.

Du kan printe på flere måder. En del papir kommer med ICC profiler, og dem
kan du bruge. Jeg er selv begyndt at kalibrere printer med Profile Prism,
og kan således lave rimeligt godt soft proof i PS. Printer så ud med min
hjemmestrikkede profil.

> Jeg har kigget på Edbpriser og i Google Groups for kommentarer på 4000'eren,
> og alle er stort set glade og tilfredse. Forholder det sig også med emsige
> fotografer : )?

Jeg er ikke sikker på jeg kan leve med kun 4 farver, men har ikke set print
fra moderne 4-farve blækprintere. Min S600 har ikke nær samme opløsning, hvilket
specielt ses i hemmelpartier.