Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af digitalt SLR
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-12-04 20:39

Jeg har længe overvejet at gå over til et digitalt SLR.
Jeg har hørt meget godt om Nikon D70 og har længe været overbevist om, at
det nok skulle være det. Dels har jeg i forvejen bl.a. et Sigma 70-300mm
objektiv, som jeg gerne ville kunne bruge, og dels har det eneste
alternativ, jeg havde fået øje på, været Canon EOS 300D, som jeg synes
virker ubehageligt plastik-agtigt i forhold til.
Nu har jeg så fået øje på et Pentax *ist DS, som kan fås betydeligt
billigere (har set det til ca. 6900kr i DK), og som ser mere handy ud.
Desuden er jeg faldet over et tilbud på et Olympus E1 til godt 8700kr med
studierabat. Sidstnævnte så ved første øjekast ret proffesionelt og ud med
et 14-55mm (var det vist nok) objektiv, der også så ganske lækkert ud.
De to sidstnævnte kameraer har jeg imidlertid ikke hørt ret meget om, og
jeg savner nogle gode råd om de nævnte kameraer, som jeg forhåbentlig kan
vælge ud fra.
Jeg er på ingen måde prof eller bare dygtig, bare en entusiastisk
hobbyfotograf, der elsker godt legetøj

Mvh. Thomas Arildsen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Gert Kingled

Dato : 19-12-04 22:05

Hej Thomas

Jeg vil anbefale dig at købe Nikon D7o, jeg har haft mit i 3 md.
nu og er yderst tilfreds

Kingled

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-12-04 22:27

19 Dec 2004 21:05:19 GMT, Gert Kingled <gk@kingled.dk> skrev:

> Hej Thomas
>
> Jeg vil anbefale dig at købe Nikon D7o, jeg har haft mit i 3 md.
> nu og er yderst tilfreds
>
> Kingled

Er dit med Nikkor 18-70mm kit-objektivet?
Kender du noget til Olympus E1? Med en normalpris angivet til over 15000kr
lyder det som et bedre kamera, men jeg aner det ikke?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-04 23:09

In article <opsi9xvllzxp8our@thomas.tele2adsl.dk>, Thomas Arildsen wrote:

> Er dit med Nikkor 18-70mm kit-objektivet?
> Kender du noget til Olympus E1? Med en normalpris angivet til over 15000kr
> lyder det som et bedre kamera, men jeg aner det ikke?

Olympus E1 - Introduceret 24-Juni-2003. 3 billeder/s, 12 skud buffer
D70 - Introduceret 28-Januar 2004.

De billige digitale spejlrefleks introduceret efter Canon 300D fik
alle en lavere startpris. Canon flyttede markedet ned i pris med 300D
som med objektiv kostede $999.

Priserne er nu (hos bhphotovideo)
Canon 300D, Sølv $780
Canon 300D, Sort $820
Nikon D70 $1000
Olympus E1 $1300
canon 20D $1500

Du kan bruge side-by-side hos dpreview for at sammenligne. Men af
ting der springer i øjnene (sammenlignet med D70 + 20D + 300D):

Olympus, 4:3 sensor i stedet for 2:3. Laveste opløsning med 5Mpix
(og endnu mindre beskåret til 2:3). Fysisk mindste sensor, færrest
AF punkter, ingen indbygget blitz, 2x crop faktor, mangler orientation
sensor (til autorotate af billeder).

Det eneste der taler for Olympus er at det har Firewire. Det er
der ikke nogen af de andre der har. Til gengæld er den dårligts
på en række andre områder. Og den nye 4/3 montering betyder at man
ikke kan bruge gamle objektiver (?).

Fra : Lene

Dato : 19-12-04 23:52

"Povl H. Pedersen" skrev

> [...]
> der ikke nogen af de andre der har. Til gengæld er den dårligts
> på en række andre områder. Og den nye 4/3 montering betyder at man

Det var da pudsigt Povl, for mit E1 har ellers et OM f4.0/65-200 mm objektiv
siddende på lige nu )

Bortset fra det, så har jeg E1 og er glad for det. Jeg mangler ikke nogen af
ovennævnte ting, bortset fra måske en megapixel mere når jeg gerne vil have
et billede på forsiden af et tidsskrift.
Hvis du vil vide mere om den praktiske erfaring med E1, Thomas, og du kan en
smule tysk, så læs på www.oly-e.de hvor der er mange E1 fotografer som er
meget glade for deres kamera, og som gerne viser deres resultater frem også.
Mvh.
Lene

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-04 01:04

In article <41c605fe$0$74687$14726298@news.sunsite.dk>, Lene wrote:
> "Povl H. Pedersen" skrev

> Det var da pudsigt Povl, for mit E1 har ellers et OM f4.0/65-200 mm objektiv
> siddende på lige nu )

Var ikke helt sikker, derfor (?). Så er der altså lusk med i den ny
4/3 standard - Det er ikke en helt ny standard.

Med 65-200mm og crop x2, så er du med drengene i den lange ende

> Bortset fra det, så har jeg E1 og er glad for det. Jeg mangler ikke nogen af
> ovennævnte ting, bortset fra måske en megapixel mere når jeg gerne vil have
> et billede på forsiden af et tidsskrift.

Jeg kunne forestille mig lidt mere støj, da der er mindre sensor, men
ellers er der ikke en kæmpe forskel på dem, men jeg mener ikke den
er de ekstra penge værd - medmindre man har objektiver man vil holde
fast i. Men der er vel altid lidt religion i det.

Jeg mener 20D styrer, men den koster endnu mere.

Fra : Lene

Dato : 20-12-04 13:37

"Povl H. Pedersen" skrev

> Var ikke helt sikker, derfor (?). Så er der altså lusk med i den ny
> 4/3 standard - Det er ikke en helt ny standard.
Der er ikke noget lusk, Olympus har sendt mig en adapter

> Med 65-200mm og crop x2, så er du med drengene i den lange ende

Jeps, det er dyrt at være på tur med jer - jeg har også lige bestilt et
sigma 55-200 mm, sidder bare og venter på at det dukker op så jeg er klar
til at konkurrere lidt med jer til foråret!

> [...]
> er de ekstra penge værd - medmindre man har objektiver man vil holde
> fast i. Men der er vel altid lidt religion i det.

Ja, støj over 400 ISO men det har Nikon jo også. Religion blander jeg mig
ikke i, men E1 er vel nærmere samme klasse som 20D - mens Oly E300 kan
sammenlignes med dem du nævner der.

> Jeg mener 20D styrer, men den koster endnu mere.

Selvom den har indbygget flash og dermed er en klasse lavere )))

Mvh.
Lene

Fra : Jesper HVL

Dato : 20-12-04 15:54

Hej

En anden spændende ting ved E1 er som DP Review skriver:
'weather proof' (to standard IPX1)

Hos Canon skal du op i 1D MarkII før du får weather sealing på huset. Og
selvom du har det på e.g. et L objektiv, så nytter det jo ikke hvis
huset ikke har det. Så man skal passe lidt mere på sit 20D end sit E1.

Lene... Vil du dele dine billeder med os?

Mvh. J.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-04 16:00

Jesper HVL wrote:
> Hos Canon skal du op i 1D MarkII før du får weather sealing på huset. Og
> selvom du har det på e.g. et L objektiv, så nytter det jo ikke hvis
> huset ikke har det. Så man skal passe lidt mere på sit 20D end sit E1.

Årh.. du skal da kun op i 1D mk1

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Lene

Dato : 21-12-04 10:39

"Jesper HVL" skrev

> En anden spændende ting ved E1 er som DP Review skriver:
> 'weather proof' (to standard IPX1)

Det er nemlig ret interessant, for jeg har prøvet at have et splinternyt
kamera i kun 4 dage før det gik i stykker pga. "fugt". Når man så oven i
købet er på New Zealand når det sker, så er det altså ret surt og så sætter
man pris på at det er regnfast!

> Lene... Vil du dele dine billeder med os?

Det vil jeg da gerne, men det er ikke helt fair overfor kameraet. Jeg er jo
ikke nogen superfotograf!!
Jeg har ikke tid til at lægge noget nyt/uset op inden jul, så disse billeder
har der været link til herinde før:

http://www.makrofoto.dk/Webfrugt/Hoest/index.htm

og

http://www.makrofoto.dk/Webfrugt/index.htm

Bemærk at ved det ene link er der fotos også fra E10, det står i så fald ved
billedet.
Billederne er taget under lidt forskellige situationer mht. sol og manglende
sol.
Mvh. Lene

Fra : HKJ

Dato : 21-12-04 17:07

"Lene" <baartsfjerndet@12move.dk> wrote in message
> [...]
> kamera i kun 4 dage før det gik i stykker pga. "fugt". Når man så oven i
> købet er på New Zealand når det sker, så er det altså ret surt og så

Nu er en IPx1 ikke noget speciel god "vandtæt" kategori, det betyder at
kameraet kan tåle dryp fra oven.
Ved IPx2 må vandet komme lidt skråt.
Ved IPx3 må det være regn.
Ved IPx4 må det være vandpjask fra alle retninger.
IPx5 må der være lidt tryk, IPx6 meget tryk og IPx7 må apperatet dyppes i
vand.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-04 19:51

In article <cq9hqg$2mki$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
> IPx5 må der være lidt tryk, IPx6 meget tryk og IPx7 må apperatet dyppes i
> vand.

IPx7: Kan overleve 30 minutter på 1 meters dybde.
Min GPS gungerer ikke efter denne tur før batterierne er blevet tørret/skiftet.

Fra : Tom Wagner

Dato : 21-12-04 20:31

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er en IPx1 ikke noget speciel god "vandtæt" kategori, det betyder at
> kameraet kan tåle dryp fra oven.

Da vi jo taler om at sammenligne kameraer, ville det være interessant at
vide, hvilken kategori andre DSLR-kameraer er i?

Hilsen Tom

Fra : HKJ

Dato : 21-12-04 20:45

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> wrote in message

> Da vi jo taler om at sammenligne kameraer, ville det være interessant at
> vide, hvilken kategori andre DSLR-kameraer er i?

Det kunne det, men kamera fabrikanterne er nok ikke meget for at oplyse det.

På elmaterial kaldes IP23 for regntæt og IP34 for stænktæt (Det første tal
er ikke specificeret, når man skriver IPx4 og kan være alt fra 0 til 6)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-12-04 22:00

HKJ wrote:
> Nu er en IPx1 ikke noget speciel god "vandtæt" kategori, det betyder at
> kameraet kan tåle dryp fra oven.

I følge google betyder det at man må bruge apperatet med våde hænder

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : max[dk]

Dato : 21-12-04 10:30

> Det var da pudsigt Povl, for mit E1 har ellers et OM f4.0/65-200 mm
objektiv
> siddende på lige nu )

What, kan OM's linser bruges på E1? kan de så også bruges på E300 eller hvad
den hedder?

Så kan det være at det er godt nok jeg ikke har fået solgt al mit udstyr
endnu...

/Max

Fra : Lene

Dato : 21-12-04 10:44

"max[dk]" skrev

> objektiv
>
> What, kan OM's linser bruges på E1? kan de så også bruges på E300 eller
hvad
> den hedder?

Ja, men det kræver en adaptor - som man kunne erhverve gratis fra Olympus
indtil 1. december hvis man havde købt et E1.
Hvordan kvaliteten så´bliver - det ved jeg ikke endnu fordi det ikke har
været vejr til at afprøve det. Jeg håber at blive klogere i julen.
Jeg regner ikke med at det er optimalt og ville selvfølgelig meget hellere
have fourthirds objektiver men bruger tele for lidt til at ville ofre zuiko
55-200 til FT.

> Så kan det være at det er godt nok jeg ikke har fået solgt al mit udstyr
> endnu...

Har du et 90 mm zuiko som du vil sælge??

Mvh.
Lene

Fra : max[dk]

Dato : 21-12-04 13:01

> Ja, men det kræver en adaptor - som man kunne erhverve gratis fra Olympus
> indtil 1. december hvis man havde købt et E1.

Ja ja, adaptoren skal der nok kunne findes penge til alligevel

> Hvordan kvaliteten så´bliver - det ved jeg ikke endnu fordi det ikke har
> været vejr til at afprøve det. Jeg håber at blive klogere i julen.

Nå det er ikke kun mig som har svært ved at komme ud Men det er da okay
vejr idag, har lige været ude og tage lidt produkt foto's

> Jeg regner ikke med at det er optimalt og ville selvfølgelig meget hellere
> have fourthirds objektiver men bruger tele for lidt til at ville ofre
zuiko
> 55-200 til FT.

Vil du ikke komme med en opdatering når du ved lidt mere mom hvordan
kvaliteten bliver?

> Har du et 90 mm zuiko som du vil sælge??

Nope, men tror nu også lige at jeg sætter mit salg på pause .-)

/Max

Fra : Lene

Dato : 21-12-04 13:06

"max[dk]" skrev

> Nå det er ikke kun mig som har svært ved at komme ud Men det er da
okay
> vejr idag, har lige været ude og tage lidt produkt foto's

Jeps, det har du ret i, men jeg har lige en stak gødningsplaner, som skal
være færdige inden der bliver tale om juleferie.

> Vil du ikke komme med en opdatering når du ved lidt mere mom hvordan
> kvaliteten bliver?

Jo, det vil jeg da gerne. Kender du objektivet, har du prøvet det til OM?

> Nope, men tror nu også lige at jeg sætter mit salg på pause .-)

Øv )

Mvh.
Lene

Fra : max[dk]

Dato : 21-12-04 13:12

> Jeps, det har du ret i, men jeg har lige en stak gødningsplaner, som skal
> være færdige inden der bliver tale om juleferie.

Skulle heldigvis tage billeder for mit arbejde

> Jo, det vil jeg da gerne. Kender du objektivet, har du prøvet det til OM?

Det lyder godt. Hordan er dit indtryk af det når det sidder på OM?
Nej jeg kender det desværre ikke...

/MAx

Fra : Tom Wagner

Dato : 20-12-04 12:52

meddelelse news:slrncsbv01.qa.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Priserne er nu (hos bhphotovideo)
> Canon 300D, Sølv $780
> Canon 300D, Sort $820
> Nikon D70 $1000
> Olympus E1 $1300
> canon 20D $1500

Man burde måske også nævne det nye Olympus E300 med 8 megapix til $1000
incl. objektiv, selvom USA-priser nok er ikke så interessante for en
dansker, da der skal tillægges fragt, told og moms.
Men de kan naturligvis bruges til sammenligning mellem mærker.

Jeg er glad for mit Oly E1, som er et supersolidt kamera, der fylder lidt
mindre end de tilsvarende dSLR (minus Pentax). Det har "ultrasonic
dustremover" og er velforseglet mod regn. Rækken af objektiver udvides hele
tiden og cropfaktoren på 2 betyder, at de lange teler ikke er så store.
Men jeg har ikke prøvet de andre, så jeg har ikke noget reelt
sammenligningsgrundlag. Køb af kamera er jo i høj grad et fornemmelsessag,
så man bør helst have haft kameraerne i hånden selv; jeg ved ikke, om Povl
selv har brugt E1?

Hilsen Tom

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-04 13:43

Tom Wagner wrote:
> [...]
> dansker, da der skal tillægges fragt, told og moms.
> Men de kan naturligvis bruges til sammenligning mellem mærker.

Det kommer jo så an på hvad man vil..

Jeg ved godt jeg har sagt det før, men jeg tillader mig igen at
nævne at Olympus ikke holder hvis man fx. gerne vil kunne tage
koncertbilleder (og andre indendørs billeder) i "naturligt" lys.

Nu er det eneste af den type skud jeg har set fra E-300 det her:
http://www.pbase.com/image/37494417
Men hvis det er normalt at de bliver sådan, så er det hvad jeg vil kalde
ubrugeligt ved høj iso. Der kan dog være tale om forkert
efterbehandling/elektronisk støj fra apperater i nærheden osv..

Men, det sammenholdt med at der ikke fås noget lysstærk optik
(bortset fra den dér 50mm f2 eller hvor meget det er) gør under alle
omstændigheder at man er tvunget til at bruge blitz indendørs.

Personligt ville jeg savne noget svarende til ~50mm f1.8 en del.

De burde tage sig sammen og få smidt en 25mm f1.8/1.4 ud :)

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-04 18:30

In article <d1zxd.76484$Vf.3621588@news000.worldonline.dk>, Tom Wagner wrote:
> [...]
> så man bør helst have haft kameraerne i hånden selv; jeg ved ikke, om Povl

Nej - Jeg sammenlignede bare specs. Og der er det ikke specielt godt, og
ældre end de andre. Med den hastighed der er i dag, så er alder ikke en
god ting.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-12-04 03:52

"Thomas Arildsen" <thomas@fjerndette.arildsen.org> skrev i en meddelelse newssi9svuuoxp8our@thomas.tele2adsl.dk...
> [...]
> vælge ud fra.
> Jeg er på ingen måde prof eller bare dygtig, bare en entusiastisk

Det bedste råd du kan få, er at bevæge dig ned i et par fotoforretninger og prøve de forskellige kameraer.

Jeg kender intet til Pentax DS og Olympus E1, og kan ikke råde dig i forhold til de to.
Alternativt kan du jo osse kigge på Konica-Minolta Dynax D7 med indbygget antishakesystem.
Det er et kamera, der gør det let at gå fra filmSLR til DSLR, da stort set alle funktioner har deres egen drejeknap/hjul.
Iflg. diverse test er det et godt kamera, men med en smule langsommere Autofokus end de hurtigste.

Ellers er der jo de 2 store mærker!
Canon og Nikon:
Skal du vælge mellem Canon 300D og Nikon D70, vil jeg helt klkart anbefale Nikon D70. Det er langt hurtigere, nemmere at betjene og går ikke i standby.
Det har osse en mere lækker feel to it, selvom begge kameraer har plastkabinet.
Skal Canon 20D inddrages i ligningen, er resultatet straks mere speget.
Canon 20D har utvivlsomt en række fordele frem for Nikon D70. Det er en generation nyere, har en 8 Mp CMOSsensor imod Nikon D70 6,1 Mp CCDsensor. Resultatet skulle efter sigende være lidt mindre støj på de højere ISO-indstillinger. Canon har også ISO100 indstillingen,, der muliggør langsommere lukkertid, hvor Nikon's laveste ISO er 200.
Nikon D70 er lynende hurtigt til at skrive til kortet, Canon muligvis næsten lige så hurtig, men har samtidigt SVJV en større buffer.
Til gengæld er Canon 20D indrettet af en retarderet i forhold til Nikon D70 IMHO.
Nikon'en er langt mere intuitiv at bruge frem for Canon. Genvejene er enkle og ligger lige ved hånden, og menuerne er, selvom de kun er på engelsk, så letfattelige, at det er unødvendigt at rode rundt i manualen endsige bruge den ellers udmærkede hjælpefunktion i menuen.

Her er Canon langt efter Nikon
Ud over det er Nikon D70 lidt højere end Canon 20D. I min hånd ligger den væsentligt bedre, andre har måske en anden opfattelse.
Til gengæld kan man få et ekstra batterigreb til Canon 20D. Det virker vist bare ikke for godt med lange teler påmonteret kameraet.

Nikon D70 kan køre afsindig mange eksponeringer på en enkelt opladning.
Mit D70 tog over 800 eksponeringer på første opladning, før batteriindikatoren overhovedet rørte på sig. Jeg har hørt, at det snildt ryger over 2000 eksponeringer før det skal oplades igen.

En enkelt Canon 20Dbruger herinde har oplyst, at hans klarer 125 eksponeringer pr opladning. Jeg ved dog ikke, om det er generelt for kameraet.

Men tag ned og prøv de forskellige.
Læs tests og lad håndprøven tælle med, og vælg så!
Det er det bedste råd, du kan få.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Carsten

Dato : 20-12-04 08:45

> En enkelt Canon 20D bruger herinde har oplyst, at hans klarer 125
eksponeringer pr opladning. Jeg ved dog ikke, om det er generelt for
kameraet.

Hmmm lyder underligt. Jeg har lige rundet 1000 eksponeringer på min første
opladning.

Carsten

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-12-04 08:50

Til gengæld er Canon 20D indrettet af en retarderet i forhold til Nikon D70
IMHO.

Heh.. Så må jeg komme med min IMHO, så syntes jeg D70 er et plastik kamera
der prøver at ligge skjul på det, især det der imiterede læder pisser mig
af, jeg er så heldig at arbejde i en stor computerbutik, der havde både 300D
og D70 på lager, benyttede begge kamera inden brug, og damn, jeg kunne ikke
rumme et D70, syntes menuerne var ulogiske.. Så det er vist meget alt efter
hvem der får det i hånden.

> [...]
>batteriindikatoren overhovedet rørte på sig. Jeg >har hørt, at det snildt
>ryger over 2000 eksponeringer før det skal oplades igen.

Ja, det er helt vildt... jeg ligger på ca 600-800 på mit 300D

>En enkelt Canon 20Dbruger herinde har oplyst, at hans klarer 125
>eksponeringer pr opladning. Jeg ved dog >ikke, om det er generelt for
>kameraet.

Det må helt sikkert være en fejl.

>Men tag ned og prøv de forskellige.
>Læs tests og lad håndprøven tælle med, og vælg så!
>Det er det bedste råd, du kan få.

Helt enig... Hands ON og betal forretningen den 500 mand mere for deres
service.

mvh Tommy Fer

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-12-04 10:03

Tommy Fer wrote:

> Helt enig... Hands ON og betal forretningen den 500 mand mere for
> deres service.

....men så heller ikke mere

vh
Jan

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-12-04 20:18

Frodo Nifinger <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:
> Alternativt kan du jo osse kigge på Konica-Minolta Dynax D7 med
> indbygget antishakesystem.

Det hedder nu 7D, men ellers, ja. :)

> Det er et kamera, der gør det let at gå fra filmSLR til DSLR, da stort
> set alle funktioner har deres egen drejeknap/hjul.

Jeg ved ikke hvorfor det gør det specielt meget nemmere? Til gengæld er
det en drøm at betjene, netop da knapper til "alt muligt" er nemt
tilgændeligt.

> Iflg. diverse test er det et godt kamera, men med en smule langsommere
> Autofokus end de hurtigste.

Det er korrekt, autofokus kører desværre med en indbygget motor, hvad
der ikke just er fremmende for autofokus-hastigheden. Jeg håber meget
at Konica-Minolta efterhånden har set lyset, og får lavet nogle flere
end de få optikker de har med indbygget motor i optikken, hvad der
typisk giver en noget bedre autofokus-performance.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 25-12-04 23:49

Sun, 19 Dec 2004 20:39:20 +0100, Thomas Arildsen
<thomas@fjerndette.arildsen.org> skrev:

bla bla bla...

> Mvh. Thomas Arildsen

Tak for de forskellige råd. Jeg har også fået læst lidt mere om kameraer
på dpreview den seneste tid, og nu tror jeg, at jeg skal en tur ned i den
lokale fotobutik og mærke lidt på varerne her mellem jul og nytår. Det
ender nok snart med, at jeg køber noget...

Mvh. Thomas Arildsen