Hvor meget vand i gryden til suppe ???
Fra : Erik R.N.

Dato : 18-12-04 21:58

Hej
Jeg har lige forsøgt at lave oksehalesuppe. Oksehaler + urter simrede 3 timer,
suppen siet og friske urter på, simrede ca. ½ time.
Suppen blev ret tynd

Hvor meget vand skal man kommer i gryden???

Erik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-04 22:30

Erik R.N. wrote:

> [...]
> 3 timer, suppen siet og friske urter på, simrede ca. ½ time.
> Suppen blev ret tynd

> Hvor meget vand skal man kommer i gryden???

"Til det dækker"... Men det er ikke nødvendigvis derfor, suppen bliver tynd.
For det første skal suppe helst stå natten over og *så* tilberedes færdig
med nye urter dagen efter. En snydemåde, hvis man ikke har tid til dette, er
at "fortykke" suppen med en god, hjemmelavet fond. Andre snydemåder holder
jeg mig for god til at nævne

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 19-12-04 00:46

"Erik R.N." <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> suppen siet og friske urter på, simrede ca. ½ time.
> Suppen blev ret tynd
>
> Hvor meget vand skal man kommer i gryden???

Som Kevin skriver, til det dækker. Men det er jo ikke særlig præcist. Du
kommer altså ikke uden om at smage på suppen, og så koge den ind, hvis du
synes den er for tynd.

/P

Fra : Margrete Johansen

Dato : 19-12-04 08:40

">>> Jeg har lige forsøgt at lave oksehalesuppe. Oksehaler + urter simrede 3
> timer,

Nu kommer det an på, hvad du mener med tynd. Tynd smag? Tynd konsistens?

Den tynde smag kommer af at du slet ikke har ladet den stå og simre i
tilstrækkelig lang tid, sådan en suppe tager et døgn......den må aldrig
bulderkoge - ikke på noget tidspunkt. OG den skal køles ned i ekspressfart
og må ikke stå natten over i en aluminiumsgryde. Næste dag kommer så det med
de friske urter og så videre.

Den tynde konsistens kan skyldes at du har glemt at vende oksehalerne i
hvedemel inden du brunede dem af og dækkede dem med vand?

Margrete

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-12-04 08:50

> [...]

> Jeg har lige forsøgt at lave oksehalesuppe. Oksehaler + urter simrede 3
> timer, suppen siet og friske urter på, simrede ca. ½ time.

Den er kogt for kort tid, den skal koge min. 4 - 6 timer.

> Hvor meget vand skal man kommer i gryden???

Ca en liter pr. kg. kød/hale - måske lidt mere.
Desuden står der i de fleste opskrifter, at der skal tilsættes suppe i
stedet for vand - og så kan man jo sagtens få en suppe, der smager af noget

Jeg får helt lyst til at prøve igen; jeg lavede samme stunt som dig for
længe siden og der var åbenbart ikke så meget saft og kraft i oksehaler, som
jeg troede.

Hilsen Inger