Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Køb af monopod og blitz
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 16-12-04 21:30

Jeg har besluttet mig for at købe en monopod og har kigget lidt på junglen
af stativer. Har kigget på Manfrotto MA 681 b til 39 Euro og et Digi 676 b
til 38 Euro. Begge priser hos Technikdirekt. Har fået en pris på 495 kr
hos en forhandler på 676 b. Har også kig på en Sigma 50-500 (bigma). Skal
jeg kigge på noget quickrelease og hvilket.

Kigger også på en blitz, men hvilken vil i foreslå. Den skal helt køre så
let og smertefrit som muligt. Speedlite 420 EX eller 550 EX og er pt mest
420 EX pga. prisen. Jeg ved også at Sigma og Metz har lavet nogle. Er de
ligeså gode og i givet fald hvilke.

Jeg vil nok bruge noget at juleferien til nærmere overvejelser om hvad jeg
har råd til

Mit kamera er et Canon Eos 300 d.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-12-04 22:22

In article <1l44smsbfpj4v.8izeyxsigxxj.dlg@40tude.net>, Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
> 420 EX pga. prisen. Jeg ved også at Sigma og Metz har lavet nogle. Er de

Sigma EF 500 DG Super svarer næsten til 550 EX, og til 420 EX pris.
Har selv en. Eneste ulempe er, at Sigma ikke har en løs transmitter
til at styre slaver. Så man skal altid have en blitz på kameraet hvis
man vil bruge flere blitz.

Der er også en model EF 500 DG ST som ikke har display, og ikke helt
de samme muligheder, men er lige så kraftig, og har samme lysmåling etc
som Super'en. Du kunne starte med den, og købe en Super som master hvis
du vil skyde med flere blitz. Selv har jeg startet med Super, og ikke
fortrudt, men ha ikke rigtigt brugt de avancerede features endnu.

Canon virker generelt mekanisk bedre lavede.

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 17-12-04 08:36

Hej Povl,

Så vil jeg give et bud på den anden halvdel af dit spørgsmål.

Jeg har selv et Manfrotto 681 og kan anbefale det. Ret stabilt, ikke
specielt dyrt og lidt for tungt ifht. f.eks. Gitzo-carbon-modeller som
dog også bevæger sig i en anden prisklasse.

Personligt vil jeg *klart* anbefale noget quickrelease, men jeg bruger
det også selv med flere forskellige optikker (de bliver hurtigt en
PITA at skrue af og på). Jeg havde i forvejen Really Right Stuff
plates på alt så det blev en Kirk QR-2 (se
http://www.warehouseexpress.com/photo/kirk/platforms.htm) - super
platform, men det er sgu noget af det dyreste aluminium jeg nogensinde
har købt.

En ting du bør tage med i overvejelserne er om det *er* en monopode du
skal bruge. I min erfaring er det absolut mest anvendeligt med moderat
til lang optik (70-200, 300, 400 mv.) og hvor man mest har brug for
bevægelighed i "panoreringsretningen". I en snæver vending kan en
trefod med et godt hoved på sagtens også bruges på samme måde og er
samtidigt mere anvendelig generelt. Men det er en helt anden
diskussion...

Et par links:
http://www.photo.net/equipment/tripods/
http://www.photo.net/equipment/tripods/monopods

Mvh Anders
--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-12-04 10:05

Da jeg ikke var helt sikker på om jeg vidste hvad en monopod måtte være,
en lille søgning, og jo, dæleme - en monopod er et etbenet fotostativ.
Faldt over disse to sider med anvisninger.

http://www.outdooreyes.com/photo5.php3

http://www.outsidethelines.com/qtvrmonopod/

Især første link er godt - med billeder af anvisninger på hvordan man
skal placere sine fødder og instruktioner om vejrtrækningsøvelser (der
kunne jeg måske benytte dem, jeg har fra dengang jeg var med til
fødselsforberedelse?)

Men så kommer jeg til at tænke på, om jeg ikke bør tage et kursus i
anvendelse af det trebenede fotostativ (tripod må det være på nydansk),
jeg har benyttet i over 20 år (Velbon VX 504, der er specielt egnet til
digital fotografering) - sådan for at få den specielle fodstilling og
vejrtrækning i overensstemmelse med min senere erhvervede
zen-visualiseringsteknik.

Er der nogen der har erfaringer på området/kan anbefale kurser (engelsk
ingen hindring)?

Eller måske kan jeg modificere anvisningerne angivet på "The Official
Monopod User´s Manual" (andet link) så de passer til en "tripod" (alm.
trebenet fotostativ)?

PFT

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-12-04 18:12

On Fri, 17 Dec 2004 08:36:18 +0100, Anders Rostgaard Bystrup wrote:

> [...]

> trefod med et godt hoved på sagtens også bruges på samme måde og er
> samtidigt mere anvendelig generelt. Men det er en helt anden

Jeg har en sigma 70 - 300 Super macro apo 2 pt, men anskaffer mig nok en
Bigma. Jeg kan ikke holde de 300 mm i hånden og så er det nok også umuligt
at holde de 500mm. Derfor tænkte jeg på en monopod ville være ideelt. Har
ikke fået kigget på dine link men vil gøre det senere i dag. Jeg må se
hvad jeg kan finde af quickrelease for det lyder som om at det er
"nødvendgt", Jeg har dog ingen erfaring med monopods overhovedet.

Fra : michael bs

Dato : 17-12-04 15:27

meddelelse

> [...]
> Har selv en. Eneste ulempe er, at Sigma ikke har en løs transmitter
> til at styre slaver. Så man skal altid have en blitz på kameraet hvis

Jeg har 420EX til Canon G3 (indtil jeg får d20).
Kan jeg bruge 420EX som slave..altså stille den ved siden af et motiv, som
jeg fotograferer forfra, triggered vha den indbyggede flash? Hvis ja,
hvordan skal blitz/kamera så indstilles for at få det til at virke? Hvis
nej:
skal jeg så have nogle extra "dimser" for at kunne lave det stunt?

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-12-04 17:19

In article <41c2ecb8$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, michael bs wrote:

> [...]
> nej:
> skal jeg så have nogle extra "dimser" for at kunne lave det stunt?

En 550EX / 580EX kan fjernstyre den. Eller den ST2 (?) controller.
Men du kan prøve at se om de kan køre i dum slave mode. Sigma kan.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-12-04 18:19

Povl H. Pedersen wrote:
> En 550EX / 580EX kan fjernstyre den. Eller den ST2 (?) controller.

ST-E2

// Hans, der får en midt i januar
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : michael bs

Dato : 17-12-04 18:56

> ST-E2
>
> // Hans, der får en midt i januar

Tillykke. Hvorfra og hvad måtte du af med?
Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-12-04 19:03

michael bs wrote:
> Tillykke. Hvorfra og hvad måtte du af med?

US, $168 eller deromkring + fragt.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-12-04 18:03

On Thu, 16 Dec 2004 21:21:53 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> fortrudt, men ha ikke rigtigt brugt de avancerede features endnu.
>
> Canon virker generelt mekanisk bedre lavede.

Lyder som en god mulighed som jeg vil kigge meget nøje på. Savner noget
bedre end den indbyggede og 500 DG super virker umiddelbart som et
udmærket valg.