Langtidsstege gås?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-12-04 20:19

Jeg må jo efterhånden hoppe med på bølgen med langtidsstegning, men er
totalt novice på området. Så er der måske nogen, der tør give et bud på,
hvor længe årets julegås på 5,4 kg skal have - og ved hvilken temperatur?

Vi er temmeligt afhængige af, at den skal være færdig ved forventet tid
(pga. en del små børn), ikke noget med et stegetermometer og konstatere, at
den nok liiige skal ha' 1-1½ time mere. Maden SKAL stå på bordet kl. 17 *G*

MVH og på forhånd tak
Mette

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-12-04 23:08

On Thu, 16 Dec 2004 20:19:14 +0100, Mette Svangren Guttesen
<svangut@hotmail.com> wrote:

> [...]
> at
> den nok liiige skal ha' 1-1½ time mere. Maden SKAL stå på bordet kl. 17

Hej Mette
Så skal du tidligt op
Jeg ville forvente 10-12 timer. Så hvis du skal være på den sikre side
skal den i ovnen kl 5.
Den lange stegetid er med en formodning om at du har fylde kræet med æbler
og svesker.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 17-12-04 09:31

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssi4frnpwuxvtjp@sprinteren...
> On Thu, 16 Dec 2004 20:19:14 +0100, Mette Svangren Guttesen
> <svangut@hotmail.com> wrote:
> >

> Hej Mette
> Så skal du tidligt op

Jeg står altid tidligt op, -har tvillinger på 15 mdr., der senest er oppe
kl. 6 hver evig eneste dag

> Jeg ville forvente 10-12 timer. Så hvis du skal være på den sikre side
> skal den i ovnen kl 5.

Det lader sig sagtens gøre. Ved hvilken temperatur, monstro?

> Den lange stegetid er med en formodning om at du har fylde kræet med æbler
> og svesker.

Næsten - æbler, appelsinbåde og tranebær

MVH Mette

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-04 11:12

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message

> Jeg må jo efterhånden hoppe med på bølgen med langtidsstegning, men er
> totalt novice på området.

Glæd dig...

> Så er der måske nogen, der tør give et bud
> på, hvor længe årets julegås på 5,4 kg skal have - og ved hvilken
> temperatur?

Jeg ville gi' den 12 timer ved 100 grader. Husk at proppe den med æbler og
svesker

--
-Jens B.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 17-12-04 12:42

> "Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message

> Glæd dig...

Det gør jeg! *slurp*

> Jeg ville gi' den 12 timer ved 100 grader.

Noteret! Kræet ryger i kl. 05 morgen, der lader til at være konsensus

>Husk at proppe den med æbler og
> svesker

Svedsker bliver det ikke til, vi ka' it' li' dem . Men jeg har tænkt mig
at prøve med æbler, appelsin og tranebær.

> --
> -Jens B.

MVH Mette

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-04 13:05

> Svedsker bliver det ikke til, vi ka' it' li' dem . Men jeg har
> tænkt mig at prøve med æbler, appelsin og tranebær.

Fint nok, men prøv nu med svesker også. Du kan ikke smage, der er svesker i,
men de giver en rigtig saftig steg sammen med æblerne, og skyen bliver bare
SÅ meget bedre, når du i løbet af dagen skal bakse en god sovs sammen. Jeg
spiser heller ikke svesker, og rører ikke fyldet, selvom mange elsker det
som tilbehør.

--
-Jens B.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-12-04 13:53

On Fri, 17 Dec 2004 12:41:50 +0100, "Mette Svangren Guttesen"
<svangut@hotmail.com> wrote:

>Noteret! Kræet ryger i kl. 05 morgen, der lader til at være konsensus

Men sørg for at ovens temperatur passer! Min ovn er eksempelvis
markant varmere, end den "siger" den er.

Det opdagede jeg, da jeg havde sat en stor oksefilet på 3 kg. i ovnen
ved 59 grader og kom hjem fra en Tivoli-tur (var væk lidt over 3
timer), og kernetemperaturen var på 65! Sådan noget kan jo gå helt
galt med de estimerede 10 timer.

Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-12-04 17:21

> Svedsker bliver det ikke til, vi ka' it' li' dem . Men jeg har tænkt
> mig at prøve med æbler, appelsin og tranebær.

Du skal passe på med appelsinerne og tranebærene ikke de bliver for beske.
Du skal i hvertfald være sikker på at der INTET hvidt er tilbage på
appelsinerne.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-12-04 07:50

> Jeg ville gi' den 12 timer ved 100 grader. Husk at proppe den med æbler og
> svesker

Bryst op eller ned? Og hvordan bliver den sprød?

Margrete

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-12-04 10:05

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message

> Bryst op eller ned? Og hvordan bliver den sprød?

Jeg lægger den frit på en rist med brystet nedad (jeg tror ikke, det spiller
den store rolle ved langtidsstegning). Ildfast fad nedenunder til at opsamle
fedt og sky. Jeg har aldrig oplevet, at den ikke har været sprød og lækker,
og dét uden at det har været nødvendigt med efterbruning.

--
-Jens B.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 19-12-04 08:23

> [...]
> opsamle fedt og sky. Jeg har aldrig oplevet, at den ikke har været sprød
> og lækker, og dét uden at det har været nødvendigt med efterbruning.

Tak - så prøver jeg det.

Margrete