Valg af stokerfyr?
Fra : John Smith

Dato : 12-12-04 23:32

Hej

Vi står overfor at købe et stokerfyr.
Der er et utal af mærker og modeller på markedet så valget er svært.

Vores hus er på 150 kvm. og jeg regner derfor med at vi har behov for et
anlæg der kan give ca. 20kW. Det er vores ønske at kunne anvende så
mange forskellige typer brændsel som muligt.
Derfor har jeg bla. kikket på Alcon, Rega og Baxi.

Men som sagt er der jo mange at vælge imellem. Er det nogen der kan
komme med gode råd ang. stokerfyr til en "nybegynderfamlie"

Hvad er jeres erfaringer?

Mvh
John Smith

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 13-12-04 00:00

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message
> Men som sagt er der jo mange at vælge imellem. Er det nogen der kan
> komme med gode råd ang. stokerfyr til en "nybegynderfamlie"

Prøv at kigge på www.pilleklub.dk. Der har folk, som tidligere har købt
stokere, fortalt om deres erfaringer både med modeller og leverandører. Frem
for alt, så køb kun hvor I kan se at andre har været tilfredse med både
leverandør og model.

Mvh

Henning

Fra : Morten Guldager

Dato : 13-12-04 08:13

2004-12-12 Henning Fuglsang Sørensen wrote

> [...]
> for alt, så køb kun hvor I kan se at andre har været tilfredse med både

For slet ikke at nævne den nyoprettede gruppe: dk.teknik.energi
som netop et tiltænkt emner som ovenstående.

Gruppen er ganske ny, og derfor sikkert ikke oprettet overalt endnu.

/Morten

Fra : Madsen

Dato : 13-12-04 15:03

Jeg har særdeles gode erfaringer med www.stokergaarden.dk

Et lille firma, meget reelt og så virker skidtet. Jeg valgt en LE model med
1000 L magasin. Det kan fyre med alt biobrændsel og fungerer upåklageligt.
Ring evt. og tag en snak men Jens. Hans tlf står på hjemmesiden og han kan
fortælle dig en masse om stokerfyr.

Jeg har ikke specielle relationer til dette firma udover at jeg fik en
rigtig god behandling og et godt produkt.

Jacob

Fra : tnf

Dato : 13-12-04 19:31

Hej.
Jeg tilslutter mig her.

Kan med varmeste anbefalinger anbefale jens' stoker.

Ring til Jens. Besøg ham og få en ordenlig sludder om det.

Hvis du evt vil se et i brug, må du gerne beskue mit.

Bor i Hobro.

Martin

Fra : anders majland

Dato : 13-12-04 14:30

> Derfor har jeg bla. kikket på Alcon, Rega og Baxi.

Tilføj evt twinheat til listen. Vores m20 er fra 1998 kører ganske
tilfredsstillende. Det kan også taget lidt af hvert mhs til brændsel, men vi
hælder bare piller i engang om ugen. Det er det letteste

/A

Fra : Jesper Hansen

Dato : 13-12-04 15:56

> [...]
> mange forskellige typer brændsel som muligt.
> Derfor har jeg bla. kikket på Alcon, Rega og Baxi.

Jeg vil da sige MAX 20 kw. Jeg har en BAXI 1,5 der nemt fyrer 200 m2 op.
Ok det er et nyt velisoleret træhus men alligevel, jeg ville kunne nøjes
med en mindre hvis de blev produceret mindre. Men jeg vil helt klart
anbefale en Baxi.
Mht diverse slags brænsel så gider jeg personligt ikke at arbejde i
andet end træ, da det er så nemt som det kan være. Men selvfølgelig,
hvis man ligger inde med 20 tons korn kan man jo lige så godt fyre det
af også. Dette er dog min personlige mening da der er andre der både ser
det som en udfordring at fyre med hvad som helst, og som selvfølgelig
også kan spare nogle penge ved det.

Mvh

Jesper.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-04 20:02

> Vores hus er på 150 kvm. og jeg regner derfor med at vi har behov for et
> anlæg der kan give ca. 20kW. Det er vores ønske at kunne anvende så

20 Kw er for stort, og du vil få et anlæg, der er meget dyrt i drift pga den
lave virkningsgrad. Vi har 12 Kw og det er rigeligt til 156 kvm. Så små
anlæg kan dog ikke fyre med korn.

Mvh Maria

Fra : JAN MADSEN

Dato : 13-12-04 21:54

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev:
> [...]
>anlæg der kan give ca. 20kW. Det er
>vores ønske at kunne anvende så
>mange forskellige typer brændsel som muligt.

Hej

Vi har HS TARM ( BAXI MULTI HEAT 1,5 ) det opvarmer uden problemer

130 kvm. til 22 gr. også om vinteren uden problemer.

vores hus er ikke nyt . hvis man køber et fyr der er for

stort kan det ikke kører om sommeren ,der er nogle som

mener at man kan bruge elvandvarmer om sommeren , det har vi

også prøvet men det er dyrere end 1 tons træpiller .

Så vores kører året rundt med et års forbrug på 6 tons

jeg vil mene at når du først bruger træpiller ,gider du heller ikke

prøve med alt muligt mærkeligt,vælg nogle træpiller der er sigtet

så de er uden smuld ,så kører det

mvh jan madsen

Fra : Jens Jelsbak

Dato : 14-12-04 19:24

Fra : Anders Lund

Dato : 16-12-04 15:00

Hej!

Jeg har et Reka stokerfyr. Det kan yde 10 KW, og varmer nemt vores hus op på
200 kvm. Det har skubberist i kammeret og kan fyre med mange forskellige
brændsler. Pt. fyrer jeg med kornafrens, hvilket er godt og billigt
(8kr./døgn)........
Men desværre hører Reka jo til i den dyre ende!

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : John Smith

Dato : 16-12-04 17:19

Anders Lund wrote:
> [...]
> 200 kvm. Det har skubberist i kammeret og kan fyre med mange forskellige

Hvad mener du med skubberist? Er det sådan at den selv køre asken ud...

Pt. fyrer jeg med kornafrens, hvilket er godt og billigt
> (8kr./døgn)........

Så sandelig - giver det ikke megen aske?

> Men desværre hører Reka jo til i den dyre ende!

Det er jo sådan at man tit får det man betaler for - Er i tilfredse med
jeres fyr er det jo penge givet godt ud.

Mvh
John Smith

Fra : Anders Lund

Dato : 16-12-04 20:05

Hej

Ja, skubberisten skubber brændslet ud efterhånden, som det er udbrændt.
Derved dannes der aldrig slagger i kammeret. Asken ryger direkte i en
skuffe, som man bare trækker ud og tømmer.....! Det eneste som skal skrabes
rent for sod og aske er varmefladerne inde i kedlen.
Jo.....kornafrens giver meget aske. Jeg skal tømme skuffen hver 2. eller 3.
dag, men det hjælper jo lidt, at det er så billigt at fyre med, ikke!
Mvh
Anders Lund