En god kødsovs?
Fra : Lauridsen

Dato : 07-12-04 18:29

Vil gerne høre hvordan I laver kødsovs..

Plejer selv at svitse løg og hvidløg og derefter kød i en gryde. Herefter 2
dåser hakket tomat med basilikum og oregano. Dette får lov til at koge lidt
en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..

Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

/Lars

Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-12-04 18:42

Lauridsen wrote:
:: Vil gerne høre hvordan I laver kødsovs..
::
[...]

Jeg syntes bestemt du mangler en del bacon

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-12-04 19:33

> [...]
> lidt en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..
>
> Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

Prøv evt. økologiske flåede tomater( ikke hakkede ), og så hæld al "sovsen"
ned i en blender. Bruger også selv paprika og masser af salt og peber

--
Venligst,
Thomas Schreiber

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 07-12-04 19:45

> [...]
lidt
> en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..

Hejsa.

Jeg hakker løg og hvidløg, og bruner sammen med kødet. Jeg bruger også 2
dåser flåede tomater, basilikum og oregano - ligesom dig. Derudover kommer
jeg "Pastakrydderi" i fra Santa Maria samt en anelse chili. Der kan også
godt ryge lidt hakket rød peber i. Af og til ryger der også en enkelt dåse
cocktailpølser i.

Det hele simrer den tid jeg gider vente - normalt 30-40 minutter.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : JHR

Dato : 07-12-04 20:11

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..
>
> Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

hejsa,
Jeg har 2 alternativer:
Den hurtige: Svits noget pancetta i lidt olivenolie, tag det op når det er
stegt sprødt, kom lidt balsamico i gryden og lad det koge lidt ind så det
bliver sirupsagtig. Tag gryden af varmen og tilsæt finthakkede friske gode
modne tomater og krydre det med salt og chili. Server saucen og den sprøde
pancetta med god tørpasta og masser af FRISK parmesan

Den langsomme: Steg bacon, løg, gulerødder, og bladselleri ved medium varme
indtil det næsten får farve (vigtigt!), tilsæt en sjat rødvin af rimelig
kvalitet, hakkede tomater, frisk basilikum, og lad det boble så længe du har
tid til. Igen masser af god parmesan og du har en pastaret der rykker!

Mvh
Jeppe.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-04 20:16

Lauridsen wrote:

> Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

Fornyelse bliver der ikke meget af her fra, men du kan da gøre det på den
rigtige (læs: italienske) måde!

1 stort finthakket løg, en stor finthakket gulerod og en stor stængelt
finthakket blegselleri steges ved middel varme i rigeligt olivenolie i 5 -10
minutter.
500 gr. hakket oksekød tilsættes og brunes, evt. sammen med et par fed
hvidløg, hvis man ikke kan undvære det.
Dernæst tilsættes 2-3 små dåser tomapure og en dåse flåede tomater.
Koges godt igennem og simrer ved svag varme i 1-2 timer. Når det bliver for
tykt, tilsættes en smule rødvin eller kraftig suppe.
Til sidst smages til med knust chili-peber, salt og peber samt evt. en smule
balsamico. På dette punkt kan også tilsættes friske basilikumsblade, hvis
man vil have en delikat duft.

Efter min mening hører oregano ikke hjemme i en bolognese. Og da *slet* ikke
bacon, cocktailpølser, fløde, sovsekulør og slige blasfemiske tiltag, der
ødelægger langt mere, end det gavner.

Efter min mening er bolognese bedst med linguine eller fettucine til, men de
fleste bruger jo spaghetti - det går bestemt an, hvis man køber De Cecco
eller andet godt mærke.

Til hver person blandes 100-150 gr. pasta med en grydeskefuld sovs og en
lille håndfuld friskrevet parmesanost.

Sovsen kan varieres med kødet. Der kan tilsættes forskellige slags. Jeg
synes f.eks. stegt medister, grovskårne chorizo-pølser eller hjemmelavede
kødboller er rigtig gode. Bacon med sin kraftige smag hører ikke hjemme her,
men f.eks. i Amatriciana eller Carbonara.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 07-12-04 20:40

> [...]
> ødelægger langt mere, end det gavner.
>
> Sovsen kan varieres med kødet. Der kan tilsættes forskellige slags. Jeg

Du mener det er en dødssynd at bruge coctailpølser, men helt OK med
medister? :)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-04 21:39

Jeppe Vestergaard wrote:

> Du mener det er en dødssynd at bruge coctailpølser, men helt OK med
> medister? :)

Ja, det gør italienerne da, så hvorfor skulle vi ikke kunne gøre det? Det
hedder godt nok ikke medister dernede, men minder utrolig meget om det. Det
skal blot brunes (fra rå af) på det hakkede køds sted og så simre med i
sovsen. Smager aldeles fremragende. Prøv det en dag - medister på en ny måde

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mus

Dato : 07-12-04 22:39

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41b6015b$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Fornyelse bliver der ikke meget af her fra, men du kan da gøre det på den
> rigtige (læs: italienske) måde!

ja vel hvis det er det man foretrækker - den italienske måde.

> [...]
smule
> balsamico. På dette punkt kan også tilsættes friske basilikumsblade, hvis

Lyder lækkert

> [...]
ikke
> bacon, cocktailpølser, fløde, sovsekulør og slige blasfemiske tiltag, der

smager ellers godt med bacon - efter min smag. Men smag kan jo ikke
diskutteres *SS*

Laver nogle gange en variant til pasta som alternetiv til alm kødsovs. Den
er billig, nem og smager super.

Svits bacon i en tykbundet gryde til det er godt gennemstegt, tilsæt så
hakket løg og lad det svitse med i et par min. 2 ds hakkede/flåede tomater
tilsættes. Det hele simrer ca 1 times tid eller til sovsen bliver tykkere.
Efter lyst kan frisk basilikum tilsættes tilsidst enten direkte i retten
eller ved bordet som grønt drys sammen med friskrevet parmesan og
selvfølgelig pasta.

Det lyder ikke af noget særligt, men smager overraskende godt - synes vi her
i huset.

LN

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-04 22:40

Mus wrote:

> [...]
> friskrevet parmesan og selvfølgelig pasta.
>
> Det lyder ikke af noget særligt, men smager overraskende godt - synes

Ja, det smager dejligt - hedder amatriciana i Italien og laves næsten, som
du skriver det. Forskellen er at bacon steger ved svag varme sammen med læg
i små tern fra starten af og i ca. 10 minutter. Det giver retten en fed og
kraftig smag af løg. Den "rigtige" pastaform til denne sovs er bucattini,
meget lækkert! OSten bør være peccorino romano, hvis man kan finde det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 07-12-04 20:17

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Vil gerne høre hvordan I laver kødsovs..

Løg, hvidløg, bladselleri og gulerod hakkes fint og svitses i olie eller
smør. Eventuelt også noget bacon. Om vinteren bruger jeg knoldselleri i
stedet for bladselleri. Eventuelt lidt persille. Kødet steges med, det til
har skiftet farve og brunet en anelse. Rød- eller hvidvin på, koges lidt
ind. Kan ind imellem finde på at bruge øl i stedet. I så fald skal smagen
juseres med noget syrligt, citron eller vineddike. Nu kommer jeg max en
skefuld koncenteret tomatpure ved, eller en halv dåse flåede. Ikke for mange
tomater, det skal ikke smage af Dolmio, men af kød. Dernæst buillon (touch
of taste, medmindre jeg da skulle havve noget hjemmekogt i fryseren). Lidt
salt, peber, et laurbær. Hvis bølgerne går højt,en kvist timian. Ikke andre
krydderier.
Så skal der låg på, og så skal det simre 2-3 timer. Det kan ikke gøres på
kortere tid. Man skal tjekke, at det ikke koger tørt, og eventuelt supplere
med mere buillon.

Saucen smages til. Hvis man synes, kan den rundes af med et skvæt
piskefløde.

Sådan laver jeg kødsovs.

En god tilsætning er kyllingelever, omkring et par hundrede gram hakket
groft, sammen med 1/2 kg kød.

MVH

Peter

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 07-12-04 19:18

> [...]
> lidt en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..
>
> Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

- kaffe og øl er også godt. Til sådan en normal 4-personers gryde (plus lidt
til fryseren) er en halv kop stærk kaffe og lidt mindre end end halv øl
(classic, dark el.lign er bedst, men alm. kan også bruges) bare plingeling.

ras

Fra : ASKF

Dato : 08-12-04 16:09

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> ytrede sig i
<yuntd.351$xu4.177@news.get2net.dk> med dette:

> [...]
>(classic, dark el.lign er bedst, men alm. kan også bruges) bare plingeling.

Porter eller stouts er det bedste til en kødsovs! De lysere typer har
ikke nær så megen smag og overdøves alt for nemt; især hvis man også
benytter chilli kan smagen helt forsvinde.

Mine to foretrukne er Limfjordsporter og Ceres Royal Stout.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 07-12-04 20:46

Lauridsen wrote:
> [...]
> en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..
>
> Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

Når du skriver kødsovs, er det vel f.eks. til Spaghetti el. lign. .
Din begyndelse er god - løg og hvidløg og oksefars. Derefter tomat med
basilikum og oregano - der foretrækker jeg nu nok god og stærk
hjemmeavlet chili. Kogning i en times tid er for meget - 20 min er nok.
Vi tilsætter derefter salt, for hvis der ikke er rigtig mængde salt, er
det vanskeligt at justere smagen i blandingen. Så tilsætter vi soya,
frisk kværnet peber - og hvis tilstede - strimler af den alm. grønne peber.
Chokolade badvr!!!
Vi laver gerne en god stor portion, og det, der bliver tilbage, bruges
som fyld i en pizza nogle dage senere.
Herrrligt!!!
Venlig hilsen
Aksel.

Fra : /Ole

Dato : 07-12-04 23:25

> [...]
> en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..
>
> Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

Sådan laves kødsauce i mit hjem:

Svits hakket oksekød, løg og hvidløg i en sauterpande eller lign., bland 1
ds. hakkede flåede tomater i, 1 ds. tomatpuré og lidt vand/vin (hvad man er
til). Frisk basilikum, hvidløg (gem dog et fed, som puttes i til allersidst
lige inden servering), oregano, rosmarin og timian puttes i, afhængigt af
kødets kvalitet putter jeg også gerne en boullionterning i. Et godt skvæt
olivenolie, lidt balsamico og en god skefuld Dijon-sennep. Riv lidt
muskatnød ned i retten. Og så lige til sidst tricket fra "Godfather" en
lille drys sukker, det giver en flot skinnende overflade (sammen med olien)
og fremhæver smag. Har man lidt mere tid kan man lade kødet koge ind i lidt
rødvin, inden der puttes tomat i. Jo længere det simrer, desto bedre bliver
det. Smag til med salt og peber, eller med ansjoser og peber...

En god frisk parmesan er uundværlig!

Husk at lige meget hvor god saucen er, kan man ALTID ødelægge den med de
billigste pastaskruer fra Netto.

Brug noget ordenlig pasta!

/Ole

Fra : Davidsen

Dato : 08-12-04 14:06

> [...]
> lidt en times tid og derefter putter jeg lidt mørk chokolade i.. Mums..
>
> Anyone der kan komme med lidt ideer til fornyelse?

Det er vist på tide at poste dette link igen

www.pol.dk/sovs

427 opskrifter fra Politikens DM i kødsovs.

Mvh
Davidsen