Sandspartel på nypudset væg
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 12-12-04 10:20

Hej,

Jeg skal have sandspartlet en væg (til glasfilt) hvor nogle områder er
nypudsede. Jeg synes sandspartlen i disse områder bliver noget kornet,
selvom jeg har slebet pudsen.

Skal man evt. grunde de pudsede områder med microdispers først?

mvh
Jeppe

Fra : pepss

Dato : 12-12-04 11:54

"Jeppe N. Madsen" skrev

> [...]
> selvom jeg har slebet pudsen.
>
> Skal man evt. grunde de pudsede områder med microdispers først?

jeg havde samme problem og fik det råd af en maler at pusede væge skal
grundes

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Peter Sindrup

Dato : 12-12-04 11:59

> [...]
> selvom jeg har slebet pudsen.
>
> Skal man evt. grunde de pudsede områder med microdispers først?

Det er altid en god idé at grunde først. Ikke kun for at "lime" den
efterfølgende spartelmasse, men lige så meget for at lukke overfladen
i underlaget, så den ikke suger alt fugten ud af spartelmassen, så den
er tør inden du er kommet i gang. Og det er jo indllysende at jo
tyndere lag du skal spartle, jo større er problemet med "udtørring"

Nu husker du vel at bruge en *bred* spartel til formålet?

Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 10:35

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> wrote in message

> [...]
> er tør inden du er kommet i gang. Og det er jo indllysende at jo
> tyndere lag du skal spartle, jo større er problemet med "udtørring"

Det samme gælder vel hvis man skal have tapet på en pudset væg ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Peter Sindrup

Dato : 13-12-04 11:24

> Det samme gælder vel hvis man skal have tapet på en pudset væg ?

Precis!

Peter

Fra : Puk

Dato : 13-12-04 16:37

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> Precis!

Og så til den aller langsommeste af os alle, nemlig MIG

Vi er igang med at pudse en væg, med det formål at sætte glasvæv op på den
bagefter. Ingen steder på materialerne står der nævnt, at væggen skal
sandspartles før vi sætter væv op. Så jeg gik egentlig ud fra, at vi bare
kunne grunde den og herefter smække væv på.

Som jeg forstår jer, så kan vi ikke bare gøre sådan. Væggen skal spartles
først? Er det korrekt? Og hvis ja, så må jeg altså lige høre hvorfor.

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 13-12-04 17:55

> [...]
>
> Som jeg forstår jer, så kan vi ikke bare gøre sådan. Væggen skal spartles
> først? Er det korrekt? Og hvis ja, så må jeg altså lige høre hvorfor.

Glasvæv bliver aldrig pænere end den overflade det sættes op på,
og alle eventuelle ujævnheder ses tydeligt "igennem", også når det
er malet.

Hvis I kan pudse væggen *helt plan* kan i godt nøjes med at pudse,
men ellers er letspartel en god idé, fordi det er meget nemt at slibe helt
plant bagefter. Brug evt. et langt brædt hvor i hæfter sandpapiret på,
så er i garanteret et flot resultat.

Peter

Fra : Puk

Dato : 15-12-04 15:14

> [...]
> men ellers er letspartel en god idé, fordi det er meget nemt at slibe helt
> plant bagefter. Brug evt. et langt brædt hvor i hæfter sandpapiret på,

Mange tak for tippet Det gør vi da bare lige.
Tænk hvor meget besvær du sikkert har sparet os for

Mange hilsner
Puk