Dug på nye ruder
Fra : fsn

Dato : 11-12-04 09:51

Jeg er ved at få skiftet mine vinduer. På sydsiden af huset er der skiftet 2
ud af tre vinduer. De nye ruder er dukkede på ydersiden, mens det gamle ikke
er det. Det gamle vindue er med aml termoglas og de nye med lavergiglas.
Hvad skyldes denne dug ?
Flemming

Fra : Niels

Dato : 11-12-04 10:20

"fsn" <snavs@tasiilaq.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skyldes denne dug ?

At de nye ruder isolerer bedre og derfor bliver koldere på ydersiden.

Mvh Niels

Fra : Uni Bull

Dato : 11-12-04 12:06

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> wrote in message

> At de nye ruder isolerer bedre og derfor bliver koldere på ydersiden.

Koldere end hvad? Mig bekendt opstår dug når varm luft (med potentielt)
højt fugtindhold afkøles. Eksempelvis varm fugtig luft inde i huset køles
ned
ved ruderne og der kommer dug på indersiden.

Hvis der skulle kunne opstå dug på ydersiden, så skulle ruden være *koldere*
end udendørsluften... ??

Er det mig der overser et eller andet? Ellers vil jeg mene vi har at gøre
med fugt
der, som udgangspunkt, stammer andet steds fra end anlmindelig vanddamp i
luften

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 01:56

> [...]
> med fugt
> der, som udgangspunkt, stammer andet steds fra end anlmindelig vanddamp i

Det skyldes at dug-punktet er flyttet til ydersiden af glasset, p.g.a. en
højere isoleringsevne.

Så slipper du for duggen inde, og det er jo en god ting.

Duggen forsvinder af sig selv, når temp. stiger.

VH Henrik

Fra : Mads

Dato : 11-12-04 10:26

On Sat, 11 Dec 2004 09:50:58 +0100, "fsn" <snavs@tasiilaq.dk> wrote:

> [...]
>er det. Det gamle vindue er med aml termoglas og de nye med lavergiglas.

Måske at de isolerer bedre end de gamle, så der trænger ikke nok
varme ud, inde fra huset til at fordampe fugten.

Er vinduerne duggede hele dagen, eller kun tidligt om morgenen ?

mvh Mads

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-12-04 12:16

"fsn" <snavs@tasiilaq.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> er det. Det gamle vindue er med aml termoglas og de nye med lavergiglas.

Det skyldes sandsynligvis, at der er en "film" på de nye vinduer. Den
forsvinder efterhånden, når du vasker vinduerne, men du kan også fjerne den
med f.eks. acetone eller sprit.

mvh
Preben

Fra : Christian

Dato : 11-12-04 13:29

> [...]
> ikke
> er det. Det gamle vindue er med aml termoglas og de nye med lavergiglas.

Få en forklaring her : http://www.termoruder.dk/dug_og_kondens.html

Olesen

Fra : fsn

Dato : 11-12-04 13:43